De la începutul acestui an, tichetele de creşă, alături de tichetele de masă, tichetele cadou, voucherele de vacanţă şi tichetele culturale, sunt reglemetate printr-un singur act normativ. Până la sfârşitul anului trecut, toate aceste bilete de valoare erau reglementate prin nu mai puţin de trei acte normative. Astfel, potrivit Legii nr. 165/2018, tichetele de creşă reprezintă bilete de valoare care se acordă, în fiecare lună, salariaţilor care nu beneficiază de concediul pentru creşterea copilului în vârstă de până la doi ani (sau trei ani, în cazul copilului cu handicap) şi de indemnizaţia aferentă. Aceste tichete pot fi utilizate doar pentru plata taxelor la creşa unde este înscris copilul şi se acordă, la cerere, unuia dintre părinţi sau tutorelui şi pe baza livretului de familie. De aceste tichete de creşă nu pot beneficia asistenţii maternali profesionişti sau persoanele la care este găzduit copilul şi pentru care s-a aplicat măsura plasamentului în regim de urgenţă. Valoarea maximă a sumei acordate ca tichet de creşă nu poate depăşi 450 de lei pe lună, pentru fiecare copil ce merge la creşă. Valoarea nominală a unui tichet de creşă este de 10 lei sau multiplu al acestei valori, dar nu mai mare de 100 de lei.Tichetele de creşă se pot cumula cu alocaţia de stat pentru copii şi cu stimulentul de inserţie, ajutor financiar ce se acordă părinţilor care revin la lucru înainte de terminarea concediului pentru creşterea copilului. Ca şi celelalte bilete de valoare, inclusiv tichetele de masă sau cele cadou, tichetele de creşă pot fi emise în două variante: pe suport de hârtie şi pe suport electronic. Pentru a fi valabile, tichetele de creşă pe suport de hârtie trebuie să conţină o serie generată de emitent o serie de informaţii privind emitentul, valoarea nominală, perioada în care se poate utiliza sau spaţii pentru înscrierea datelor beneficiarului sau pentru aplicarea ştampilei unităţii la care a fost utilizat. Pe de altă parte, tichetele de creşă electronice sunt valabile doar dacă stochează date privind numele şi adresa emitentului, perioada de valabilitate a utilizării tichetului de creşă, interdicţia de a fi utilizat pentru plata altor bunuri sau servicii decât plata taxelor de creşă, dar şi numele, prenumele şi CNP-ul persoanei care este îndreptăţită să le utilizeze. La nivelul municipiului Giurgiu, conform informaţiilor primite de la Direcţia de Asistenţă Socială (DAS), în speţă de la Marius Daniel Găină, consilier în cadrul Direcţiei, nu au fost încă utilizate asemenea tichete. În schimb, preciza Marius Daniel Găină, de la începutul anului până în prezent, au fost acordate un număr de 107 tichete de grădiniţă, pentru 27 de titulari. „Pentru a beneficia de aceste tichete, condiţia de bază este ca venitul pe membru de familie să nu depăşească 284 de lei. O constatare personală este legată de faptul că, de la demararea acestui proiect, din anul 2015, s-a constatat o scădere a numărului de beneificiari, la aproape o treime. Dacă la debutul programului aveam 83 de beneficiari, acum avem doar 27. Cauza acestei scăderi este majorarea permanentă a salariului minim pe economie, şi păstrarea la acelaşi nivel a pragului venitului pe membru de familie”, a mai precizat consilierul DAS Giurgiu.

(Jurnal)