O inițiativã a ministrului educației poate naște dispute aprinse între reprezentanții sindicatelor din învãțãmânt și pãrinții elevilor din ciclul primar. Conform Ecaterinei Andronescu, ar urma ca prevederile legale privind repetenția în clasele primare, sã fie modificate, oferindu-se, astfel, posibilitatea învãțãtorului de a lãsa repetent un elev chiar și înainte de clasa a III-a.

Copiii vor putea fi lãsaţi repetenţi încã din clasa I, dacã ministrul Educaţiei va reuşi sã schimbe legislaţia aprobatã în 2014. Ecaterina Andronescu este nemulţumitã de performanţele Învãţãmântului românesc şi crede cã repetenţia precoce ar fi una dintre soluţiile ca elevii sã nu ajungã pânã în clasa a VIII-a fãrã sã ştie sã scrie sau sã socoteascã.

”Din pãcate este o prevedere legalã. Pânã în clasa a III-a, nu îi poate lãsa repetenţi, dar eu cred cã trebuie sã revenim asupra acestui lucru, pentru cã iatã unde suntem: ajungem la clasa a VIII-a şi atunci constatãm cã nu ştiu sã scrie bine, sã calculeze şi 36% nu sunt în stare sã ia 5 la evaluarea de la clasa a VIII-a. Obiectivele trebuie sã le stabilim prim lege şi fişa postului profesorului,” a declarat ministrul Educaţiei la Digi24.

Ea considerã o greşealã cã un elev de clasa I nu poate fi lãsat repetent: ”Categoric.(…) Te strãduieşti mai mult sã-l înveţi ce trebuie sã-l înveţi”.

Potrivit Ordinului Ministerul Educaţiei nr. 5115/2014 – privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcþionare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar, la sfârºşitul clasei pregãtitoare şi la sfârşitul clasei I, elevii nu pot fi lãsaţi repetenţi. Elevii cu dificultãţi de învãţare vor rãmâne în colectivele în care au învãțat şi vor intra într-un program de remediere sau recuperare şcolarã pe parcursul anului urmãtor.

Ca de obicei, reacţiile la anunţul ministrului sunt radical diferite. Reprezentanţii pãrinţilor nu sunt de acord cu intenţia ministrului Educaţiei deoarece considerã cã repetenţia i-ar afecta emoţional la aşa o vârstã fragedã. Preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie crede cã decizia e binevenitã, pentru cã mii de copii nu pot citi nici dupã ce terminã opt clase.

“Aceastã iniţiativã ar afecta, cel puţin din punct de vedere emoţional, un copil care abia se obişnuieşte cu mediul şcolar şi care are şapte ani. Nu avem cum sã fim de acord cu aşa ceva. Nu ştiu de ce un ministru şi-a dorit acest lucru. Pânã la urmã, în calitate de ministru poate propune orice, dar vãzând reacţiile tuturor nu vom agreea aşa ceva şi sperãm sã nu fie impusã prin noua lege a educaţiei, care va fi în dezbatere publicã,” a declarat Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de pãrinţi din învãţãmântul preuniversitar.

Dimpotrivã, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” Marius Nistor considerã propunerea binevenitã.

“Din punctul meu de vedere, este o problemã cã la nivelul clasei a I-a, treci în clasa a II-a fãrã sã ai cunoştinþe elementare.(…) Marea problemã a noastrã este cã avem peste 50.000 de copii care nu ştiu sã scrie şi sã citeascã suficient de corect. Copii care terminã gimnaziul, copii care ajung în liceu şi sunt puşi în imposibilitatea de a susţine examenul de Bacalaureat,” apreciazã Nistor.

”Consider cã ar trebui sã începem în regim de urgenţã discuţii despre legea învãţãmântului preuniversitar, legea învãţãmântului universitar. Toate aceste probleme sã fie puse în dezbatere publicã şi clarificate din punct de vedere legal. Sã avem actele normative.(…) Din punctul meu de vedere, copilul acela cum poate intra în clasa a II-a, atâta timp cât nu are elementele de bazã? E ca şi cum aş vrea sã-l trec direct în clasa a XI-a, dar el are probleme la nivelul clasei a X-a. Îl trec doar de dragul de a-l trece?” se întreabã Marius Nistor.

La scurt timp de la declaraţiile fãcute în spaţiul public, ministrul educaţiei a revenit cu o explicaţie, în care specifica faptul cã, de fapt, nu s-a pus problema repetenţiei la elevii de clasa I sau a II-a, ci cã se doreşte crearea unui program de recuperare a materiei, pe timpul verii, pentru cei care nu reuşesc sã acumuleze informaţiile pe parcursul anului şcolar.

(Jurnal)