Conducătorii auto din România habar nu au că pot să primească o maşină la schimb, în caz de accident şi doar 5 % dintre şoferii loviţi în trafic au primit bani de la asiguratori pentru decontarea cheltuielilor cu transportul. Aceasta prevedere legală este ţinută în secret. ″Inspectorul Pro vă spune cum puteţi beneficia de ea dacă sunteţi victimele unor evenimente neplăcute pe şosele. Circa 95 la sută dintre şoferii implicaţi în accidente uşoare habar nu au că pot primi bani pentru închirierea unei maşini, atât timp cât a lor stă în reparaţie! Autoturismul la schimb poate fi închiriat direct de la service sau printr-o firmă rent-a-car. Decontarea trebuie făcută însă de către asiguratorul RCA – pe a cărui poliţă va fi reparată maşina lovită. Legea e clară în acest sens. Sună bine, dar, din păcate, societăţile de asigurări recurg la tot felul de tertipuri ca să ascundă acest drept. Şi amână cât mai mult plata către păgubit, atunci când acesta şi-a închiriat o maşină. Acuzaţiile vin din partea lui Dan Barbu – preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente din România.

Dan Barbu: ”Caută tot felul de motive de a nu promova acest lucru. Nici măcar de a-l plăti. Anul trecut au beneficiat de lipsa de folosinţă doar 5% dintre păgubiţi.”

Legea pe care puţini şoferi o cunosc. Mulți se împotmolesc în refuzuri şi amânări
 

Asiguratorii de obicei  neagă tot. Pretind că maşina e numai bună de scos pe drum. Cu autovehicului distrus şi fără unul la schimb,  te poți îndrepta către o firmă de consultanţă privind daunele auto ca să vă sprijine în litigiu.

Daniela Sasu, de la o firmă de consultanță declară: ″Ai dreptul să îţi închiriezi o maşină – pe perioada cât autoturismul tău se află în reparaţie, pe perioada în care asiguratorul efectuează investigaţii suplimentare.” La fel se întâmplă în toată ţara. “Pe parcursul anului 2018 şi primul trimestru din 2019 au fost plătite 3253 de dosare de daună pe lipsa de folosinţă, în timp ce respinse de la plată în urma investigaţiilor efectuate de către echipa Antifraudă, sunt doar 83 de astfel de dosare de dăună.”

Legea îi  sprijină pe conducători auto doar că nu este aplicată de societăţile de asigurări, ci aplicată doar în favoarea lor, în favoarea păgubitului niciodată. Societățile de asigurari încearcă să respingă foarte multe dosare pentru că foarte puţină lume merge mai departe în instanţă.

Conform legii, asiguratorul şoferului care a provocat accidentul trebuie să suporte cheltuială pe care păgubitul o are cu orice mijloc de transport folosit până la repararea maşinii sale. Cine nu doreşte să folosească un autoturism la schimb poate cere bani pentru orice alt tip de transport: fie că e taxi, troleu sau metrou – evident pe baza unor documente justificative.

Cum trebuie calculată lipsa de folosinţă
 

Puţinii şoferi care ştiu asta, se împotmolesc în refuzuri şi amânări.Societățile de Asigurari ”Nu doresc să achite despăgubirile pentru că ei concluzionează ca evenimentul nu s-a întâmplat în condiţiile declarate.”

Dan Barbu, preşedintele ASSAI, confirmă că mulţi asiguratori procedează la fel: ”La nivelul întregii ţări, informaţiile pe care le am eu pentru service-urile din asociaţie – costurile lipsei de folosinţă neîncasat se ridică undeva la 5-600 de mii de lei.”

Aşa că, dacă vă regăsiţi în această situaţie, şi nu ştiţi câţi bani vi se cuvin pentru transport, iată cum trebuie calculată lipsa de folosinţă:

Numărul de ore de manoperă efectuată pentru acea reparaţie se împarte la patru şi îţi da numărul de zile. Dau un exemplu de 22 de ore de manoperă pe care dacă le împărţim la 4 ne dă 5,5 zile.

Informaţia e utilă câtă vreme nici Autoritatea de Supraveghere Financiară nu se implică în urgentarea despăgubirii maşinii la schimb – susţin societăţile de consultanţă.

Daniela Sasu, firmă consultanță: ”Din păcate Autoritatea de supraveghere financiară care ar trebui să aibă grijă de păgubiţi, nu face nimic în acest sens.”

Călin Rangu, ASF spune că: În fiecare an  societățile de Asigurări sunt sancţionate. Sunt sancţiuni şi de sute de mii de lei propuse la companii pentru încălcarea anumitor prevederi legale. Sunt câteva mii de petiţii anual.

În toată această dispută rezolvarea ar putea veni simplu din modificarea normelor de aplicare a legislaţiei privind RCA-ul. Noile norme ar trebui să prevadă clar un prag maxim pentru închirierea maşinilor la schimb. Şi atunci niciuna dintre părţi nu ar mai putea profita de acest drept al şoferului. Peste 600.000 de şoferi, câţi sunt implicaţi într-un an în accidente de circulaţie, ar putea fi ajutaţi de această modificare legislativă