Termen limită, 16 august, pentru depunerea cererilor de către  școlile ce vor să treacă la catalogul electronic!

0
96

Până în data de 16 august, şcolile care vor să treacă la catalogul electronic, în cadrul programului pilot lansat de Ministerul Educaţiei, pot depune cererile la Inspectoratul Şcolar Judeţean. Se fac paşi spre eliminarea catalogului clasic cu care atâtea generaţii de elevi au fost obişnuiţi.

Catalogul fizic din şcoli,  va deveni curând desuet  în epoca digitalizării, în România.  În acest sens Ministerul Educaţiei, printr-un program pilot oferă varianta catalogului digital, care nu este obligatoriu, ci deocamdată opţional.

Din septembrie 2022,  şcolile care doresc pot folosi doar catalogul electronic, fără cel clasic, dar acesta trebuie tipărit şi arhivat obligatoriu la finalul anului, iar directorii sunt cei care trebuie să se înscrie în program.

Astfel, unităţile de învăţământ, atât de stat cât şi cele patriculare, pot consemna situaţia şcolară a elevilor doar în format electronic, dar cu condiţia înscrierii în reţeaua de unităţi pilot ce va fi aprobată prin ordinul ministrului pe data de 1 septembrie. Aceste unităţi nu mai au obligaţia de a utiliza în paralel şi catalogul tipărit, iar formularele electronice vor fi tipărite doar la finalul anului şcolar.

 Şcolile care doresc să treacă la catalogul electrionic pot depune o solicitare la Inspectoratul Şcolar Judeţean, până în data de 16 august 2022.  Unităţile care vor face parte din această reţea de şcoli pilot, trebuie să aibă contractele semnate cu furnizorii, să aibă programele şi serviciile de catalog electronic, asigurând o siguranţă a datelor cu caracter personal. Unităţilor de stat din programul pilot le este totodată interzisă solicitarea achitării acestor servicii de către elevi sau de către reprezentanţii legali ai acestora. Banii pot veni de la autor.

Catalogul electronic funcţionează printr-o aplicaţie, atât pe desktop, cât şi pe tabletă şi telefon mobil. Profesorul poate pune note şi absenţe, poate motiva absenţele, calcula mediile, dar poate să facă şi comentarii ori să explice de ce a dat o notă proastă. Părinţii şi elevii pot intra, la rândul lor,  cu o parolă , să urmărească rezultatele.

Prin această metodă comunicarea cu familia elevului e mult îmbunătăţită, susțin specialiștii în educație. Şi copiii, şi părinţii îşi pot analiza situaţia în acel moment, pot să se mobilizeze, pot lua măsuri pentru a lua note mai bune. Părinţii văd totodată şi absenţele și pot lua măsuri în acest sens.

Dorinţa multor școli este să primească şi tablete. Profesorii îşi pot organiza clasele. În ultima perioadă, în contextul invitaţiei venite de la Ministerul Educaţiei, s-au înmulţit firmele care oferă asemenea soluţii, multe încercând să profite de această nouă oportunitate. Astfel, directorii trebuie să fie circumspecţi, să urmărească cu atenţie atât componentele de GDPR, cele de securitate cibernetică, cât şi cele tehnice şi de support ale tabletelor achiziționate.

Catalogul electronic este o platformă disponibilă digital, în mod ideal în cloud, pentru că soluţiile instalate local, fie pe servere, fie pe computerele şcolilor, sunt vulnerabile din perspectiva securităţii cibernetice – şi în mod evident nu asigură un update al datelor.

Mai trebuie menșionat că pe lângă catalogul electronic, acesta poate avea şi componenta de orar, teme, conectarea la lecţii video, la librării online, cam tot ce are nevoie profesorul şi elevul pentru a lucra într-un mediu digital şi interactiv.

Este vorba despre o dezvoltare organică a educaţiei. De fapt, cel mai important criteriu este rata de adopţie şi de folosire de zi cu zi a unei astfel de platforme. Este utilă în același timp şi managementului şcolii, pentru a face analize specifice, pentru a gestiona sincope şi a dezvolta diverse strategii.

Firmele care oferă aplicaţii pentru catalogul electronic percep tarife în funcţie de numărul de elevi din şcoală. De regulă, se cer între un leu şi doi lei pe elev, pe lună.

Măsura implementării în școlile și liceele din municipiu a proiectului Catalogul electronic și-a dovedit se pare, eficiența în cei doi ani și trei luni de funcționare.

Conform unei statistici întocmite de firma care gestionează sistemul, în perioada noiembrie 2016-ianuarie 2019, circa 600 de profesori au pus 1.566.501 note în Catalogul electronic și  540.128 absențe.

În felul acesta, părinții elevilor giurgiuveni au avut ocazia să cunoască situația notelor și absențelor copiilor lor, în timp real.

(Jurnal)