casatorie-interzisa-870x500La Sfântul și Marele Sinod Ortodox , desfășurat în a doua jumătate a lunii trecute, în insula Creta (Grecia), s-a decis că este „interzisă” căsătoria ortodocșilor cu ne-ortodocșii și „strict interzisă” căsătoria ortodocșilor cu ne-creștinii. 

Nuanța implică faptul că, în anumite circumstanțe, cu dispensă specială, se pot oficia căsătorii cu ne-ortodocși. Însă, o asemenea dispensă este imposibilă, de pildă, la căsătoria cu un musulman, evreu, budist, hinduist, agnostic, ateu etc. Nu este clar ce se va întâmpla în cazul celor deja căsătoriți în rit ortodox, cu unul dintre soți de o altă confesiune.

La întâlnirea Întâistătătorilor din Bisericile Ortodoxe, la care a luat parte şi Patriarhul Daniel, s-a mai stabilit că biserica ortodoxă nu recunoaște contractele de coabitare pentru persoanele de acelaşi sex.

Contactați de jurnaliștii publicației noastre pentru a ne preciza care este poziția Episcopiei Giurgiu în legătură  cu această decizie, reprezentanții instituției ne-au declarat: Problematica legata de Taina Cununiei s-a aflat pe ordinea de zi a Sfantului si Marelui Sinod Panortodox, care in urma discutiilor a aprobat textul „Sfanta Taina a Cununiei si impedimentele la aceasta” in  care se mentioneaza: „Cu privire la cununiile mixte dintre ortodocsi si eterodocsi, pe de o parte, si dintre ortodocsi si necrestini, pe de alta parte: a. Cununia dintre ortodocsi si eterodocsi nu poate fi binecuvantata conform acriviei canonice. Daca un ierarh eparhiot, in mod exceptional, din ratiuni pastorale si misionare, prin iconomie, aproba savarsirea Sf. Taine a Cununiei intre un ortodox si un crestin eterodox, aceasta iconomie nu poate deveni regula canonica, ci are valoare de exceptie, iar puncii care rezulta din aceasta casatorie sa fie botezati si crescuti in Biserica Ortodoxa”. Cu privire la casatoria dintre ortodocsi și necrestini, aceasta nu poate fi binecuvantata de catre Biserică. Aceste hotarari nu sunt o noutate, ci sunt intemeiate pe Sf. Canoane si invataturile Sf. Parinti. Aceste  hotărâri au „autoritate panortodoxă” (n.red.: care privește toate bisericile ortodoxe) ), iar importanța lor va fi dată prin receptarea de întreaga pleromă (n.red.: totalitatea credincioșilor ) a Bisericii Ortodoxe. Totodata, tot cu privire la Taina Cununiei in mesajul Sfantului si Marelui Sinod se afirma (punctul 6): „Cu privire la abordarea contemporană a căsătoriei, Biserica Ortodoxă consideră relația indisolubilă de dragoste dintre bărbat și femeie „o taină mare… în Hristos și în Biserică”. În mod similar, numește familia, care rezultă din căsătorie și constituie singura garanție pentru creșterea copiilor, „biserică mică”.”

(Teodora Nicolau)