Situația financiară a Primăriei Municipiului Giurgiu nu este deloc roză. Instituția continuă să se confrunte cu o sumedenie de datorii , unele dintre ele, să le zicem ”istorice”, survenite din mandatele fostelor conduceri…

După cum ne declara într-un dialog avut cu directorul Uzinei Termoelectrica Giurgiu, Sorin Cepraga și așa cum confirmă  postarea recentă a Primăriei Giurgiu, plățile făcute în sezonul rece pentru subvenția la energia termică, au împovărat și mai mult situația financiară, la acestea adăugându-se  executările silite și costul majorat al serviciilor publice din ultima perioadă.

Conform datelor Primăriei de la acest moment, datoriile cumulate se ridică la circa 9.366 mii lei (93 miliarde lei, vechi) din care arieratele ( însemnând datorii mai vechi de 120 de zile), se ridică  la rândul lor la circa 2.841 mii lei (28 mld.lei vechi)!

Municipalitatea justifică această situație prin faptul că timp de mai multe luni, la rând, a avut  conturile blocate din cauza executărilor silite, fiind necesar sprijinul Guvernului României pentru achitarea unor plăți restante, preluate, așa cum menționam anterior,  de la vechea administrație, dar și pentru acoperirea subvenției la energia termică furnizată populației în sitemul de încălzire centralizat.

Iată care sunt și sumele primite până în prezent, de la Guvernul României:

1.OUG 201/23.11.2020 – 5.085.225 lei (circa 50 mld.lei vechi) , sumă din care au fost făcute plăți restante către constructori, furnizori de servicii publice;

2.HG 1040/04.12.2020 – 5.000.000 lei (circa 50 mld.lei vechi) pentru plata energiei termice din sistemul centralizat (gaz în sezonul trecut);

3.HG 1044/04.12.2020 – 4.700.000 lei (47 mld.lei vechi), bani pentru plata însoțitorilor persoanelor cu handicap;

4.HG 1100/17.12.2020 – 2.000.000 lei (20 mld.lei vechi) cheltuieli de funcționare;

5.HG 350/25.03.2021 – 7.037.000 lei (circa. 70 mld. lei vechi) popriri din contracte de salubritate “moștenite” pentru Girexim, Financiar Urban și Rosal (patru executări silite);

6.OUG 97/08.09.2021- 132.203 lei (circa 1 mld.300 milioane lei vechi) pentru stingerea obligațiilor restante la furnizorii de bunuri și servicii la 30.07.2021;

7.HG 1088/06.10.2021 – 5.000.000 lei (50 mld. lei vechi) cheltuieli curente și de capital, din care 2.000 000 lei(20 mld.lei vechi) utilizate pentru avans gaze si 3.000.000 lei(30 mld. Lei vechi) plata arieratelor aferente cheltuieli de funcționare și dezvoltare.

8.HG 1217/11.11.2021- 3.681.000 lei (circa 36 mld.lei vechi) pentru energia termică cu destinație specială;

9.HG 1249/10.12.2021 – 5.000.000 lei (50 mld.lei vechi) pentru cheltuieli curente și de capital din care 3.000.000 lei (30 mld.lei vechi) utilizate pentru avans gaze și 2.000.000 lei(20 mld.lei vechi) pentru cheltuieli curente și de capital, ponderea cea mai mare fiind utilizată pentru plata arieratelor.

În total, suma de 37.635.428 lei (circa 376 miliarde de lei vechi)!

În expunerea situației financiare se mai precizează că ”Procentul mare de acordare a subvenției la populație, pentru agentul termic, în sezonul rece, cu scopul de a susține comunitatea în contextul majorărilor de pe piața energetică, a reprezentat o reală problemă, în sensul acoperirii sumelor necesare.

Dacă în sezonul rece, 2020-2021, municipalitatea plătea circa 4,6 milioane de lei (46 mld.lei vechi) pentru subvenție, în acest sezon care tocmai s-a încheiat ( 2021-2022), municipalitatea a plătit nu mai puțin de 11,6 milioane de lei (116 mld.lei vechi).

O altă situație dificilă preluată de actuala administrație este cea legată de salubritate și plățile pentru  operatorul de salubritate Rosal.  Numai pe executări silite, Primăria Giurgiu a plătit în anul 2021, aproape 11 milioane de lei (110 mld.lei vechi) și în anul 2022, până în prezent circa 3.4 milioane de lei (34 mld.lei vechi).”

Executările silite al Administrației locale au fost achitate și în procesele cu foști angajați. Numai într-un singur dosar suma plătită s-a ridicat la 116.876 lei (circa 1mld.168.mii lei). O altă plată substanțială, se arată în material, a fost cea către ”ADI – Apă Curată”, valoarea achitată ridicându-se la 69.000 lei (690.000.000 milioane lei vechi).

Conform aceluiași scurt raport al situației financiare a Primăriei Giurgiu se mai arată că  și în prezent, pe rolul instanșelor, există dosare (peste 30 , la număr), ce vizează sume mari ce trebuie achitate către: Girexim, Financiar Urban, SuperQuatro, Strabag etc.

Sume importante au fost plătite anul acesta și pentru proiectul de iluminat cu lampi LED  a cărui valoare s-a ridicat la circa 369.000 lei, proiect preluat și acoperit din bugetul propriu. La acestea se adaugă sumele alocate  modernizăeii străzilor din Municipiu, și activității de salubritate.

În materialul prezentat pe site-ul Primăriei, se mai menționează faptul că pentru municipalitate, asigurarea funcționalității și a unor costuri de investiții  este o provocare, în contextul majorărilor din piață și că de aceea ”Conducerea Primăriei Giurgiu caută constant soluții pentru eficientizarea cost-beneficiu a fiecărui angajament, investiție, inițiativă și dorește ca banii publici să primească cea mai bună destinație, în conditiile financiare deosebit de grele în care ne aflăm cu toții”.

(Jurnal)