România ocupă  primul loc în UE privind corupția în școli, după cum arată rezultatele unui sondaj realizat de fundaţia Eurofound.

Specialiştii spun că vina le aparţine atât elevilor, cât şi profesorilor, iar efectele mitei se văd la Evaluarea Naţională, unde elevii au note mai joase decât media semestrială. Potrivit rezultatelor sondajului Fundației Europeană pentru Îmbunătățirea Condițiilor de Viață și de Muncă, România se află pe primul loc în ceea ce privește corupția în școli, pe locul doi şi trei aflându-se Croația și Ungaria. La coada clasamentului se află Danemarca, Suedia și Finlanda.Reprezentanţii Federaţiei Asociaţiilor de părinţi susţin că şpaga în sistemul de învăţământ vine din ambele sensuri: părinţi şi profesori.

Aici nu e scuză nici dacă constrângerea vine de la părintele care merge şi cotizează prin meditaţii sau prin cadouri, nici invers. (…) Ar trebui să dispară aceste practici la nivel educaţional”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţilor (FNAP), Iulian Cristache. Liderul de sindicat susţine că la şedinţele Federaţiei s-a discutat problema corupţiei în şcoli, însă părinţii nu au vrut să sesizeze autorităţile pentru ca elevul să nu fie marginalizat și să se facă ulterior presiuni asupra sa.

Bani, cadouri scumpe pentru note

Se strâng bani pentru a cumpăra cadouri pentru profesori, ca să nu strice notele elevilor. Acum câteva luni îmi spunea cineva că mai bine îşi ducea copilul la o şcoală privată pentru că la stat sunt costuri mari. (…) Mi-a zis că fiecare părinte a cotizat cu 500 de lei pentru cadourile profesorilor, ca să nu le strice mediile. Şi am rămas perplex. (..) Aici e luare de mită în cel mai pur sens, este incredibil e pot să aud. Mi-a zis că nu vrea să sesizeze pe nimeni ca să nu strice relaţia cu ceilalţi părinţi şi că preferă să tacă. Vina e comună şi a părinţilor şi a copiilor”, a mai spus Cristache. El a mai spus că efectele mitei în sistemul de învăţământ se văd la rezultatele evaluării naţionale și respective la BAC, acolo unde notele primite de elevi la clasă nu corespund deloc cu cele  pe care elevii le obţin în timpul anului și nici la  testările ulterioare.

Rezultatele studiului  vizează cele 28 de ţări ale Uniunii Europene și evident România.

(Jurnal)