Comentariile malițioase apărute la scurt timp după afișarea rezultatelor la Bacalaureat 2022-2023, ne-au determinat să solicităm Inspectoratului Școlar al Județului Giurgiu, un tabel cu procentele de promovabilitate obținute în anii trecuți, atât la Examenul de Bacalaureat, câ și la cel de Evaluare Națională.
În acest fel am putut face o analiză pertinentă asupra rezultatelor obținute în anul școlar 2022-2023 (sesiunea vară), în comparație cu cele din anii anteriori.
Astfel putem observa că de la 37,37 promovabilitate obținută la BAC în sesiunea de vară în anul școlar 2014-2015 și 20.88%, procente obținute în sesiunea de toamnă a aceluiași an, astăzi am ajuns la 68,6%! O fi mult, o fi puțin ?
Conform aceluiași tabel, rezultatele obinute ulterior la același examen au oscilat de-a lungul anilor:
– 2015-2016: 41,56% și 17,8% în sesiunea de toamnă;
– 2016-2017 : 52,20% (15,42 %);
– 2017-2018 : 49,88% (19,93%);
– 2018 -2019 : 51,48% (19,24%);
– 2021-2022 : 61,7% și în sfârșit anul școlar 2022-2023 – 68,6%!
În același tabel (partea din dreapta), în ceea ce privește rezultatele la examenul de Evaluare Națională, după cum se constată, ele au involuat de la un an la altul, astfel că de la 61,08 în 2017 am scăzut la 53, 61% în 2019.
În concluzie atunci când se face un comentariu, din câte am învățat în această profesie, trebuie mai întâi de toate să te înarmezi cu documente, să deții date concrete și nicidecum să dai sentințe după bunul tău plac sau interes.
De netăgăduit este faptul că anul acesta, conform datelor IȘJ, promovabilitatea a ajuns la aproape 70%, într-un județ unde încă sunt unități școlare în care niciun candidat nu ia BAC-ul, în care licee mari, cu notorietate nu au decât câte unul doi candidați ce trec acest examen, după ce au permis, ani de-a rândul, accesul elevilor cu medii de 2 și de 3…
Un județ în care, până anul trecut, mare parte dintre profesorii ce și-au susținut examenul de definitivat, nu au obținut rezultate mai bune decât cele ale elevilor cărora le predau, o dovadă a faptului că sunt tolerați deși nu sunt pregătiți pentru această profesie.
Și atunci ce pretenție am putea avea de la acești copii, mulți dintre ei crescuți de bunici, obligați de cele mai multe ori să guste, cu cheia agățată de gât, câte un pic din conceptul de educație, istoviți de dorul părinților plecați peste granițe pentru a le asigura un trai mai bun.
În tot acest context, rezultatele obținute anul acesta, atât la Examenul de Evaluare Națională cât și cele de la Bacalaureat, le considerăm un prim pas reușit al echipei conduse de inspectorul general, prof. Ion Ghimpețeanu, ce a implementat anul trecut acest nou plan managerial ce își va arăta roadele, cu siguranță, în următorii ani, cu condiția ca politicul să nu se amestece, ci cel mult să sprijine eforturile cadrelor didactice.
Dacă vreți, pentru mulți dintre noi, cetățenii, fără a ne îmbăta cu apă rece, ceea ce s-a obținut în acest an școlar 2022-2023 este, hai să-i spunem așa: ” luminița de la capătul tunelului” în sistemul de învățământ giurgiuvean. O mică speranță că lucrurile se pot îndrepta, de la un an la altul, pe fondul certitudinii că există potențial.
Așa că, hai să nu fim ipocriți considerând acest mic pas înainte ca fiind un simplu accident sau ”mult prea puțin” față de ce sperau unii că s-ar fi putut realiza și să așteptăm, cu răbdare, ca aceste semne firave ale evoluției să se concretizeze în anii ce vor veni și că sintagma ”ai carte , ai parte!” va fi repusă la Giurgiu (în sistemul de Educație), pe soclul de pe care a fost dată jos de către nonvalori, că meritocrația va spune ”stop joc” imposturii, ticăloșiei și mediocrității! Așa să ne ajute Dumnezeu!
(Florian Tincu)