Prețul bitumului s-a dublat din august 2021 și până astăzi, arată cifrele la acest moment.  Piețele de aprovizionare s-au modificat din cauza războiului, iar incertitudinile legislative îi țin pe constructori cu mâna pe frână. 

România ar putea deschide în acest an 100 de kilometri de șosea rapidă însă în acest moment companiile de construcție au redus semnificativ ritmul de lucru în șantiere.

Conform notei de fundamentare a OUG 47/2022 privind ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor – cadru, companiile încearcă să deruleze preponderent activități pe care le pot efectua din stocurile existente.

Constructorii vin cu banii de acasă

”Toți funcționează în acest moment cu frâna de mână trasă. Așteaptă să vadă dacă indicii de cost pe care Institutul Național de Statistică îi calculează, în baza OUG 47, acoperă toate cheltuielile”, susține Vlad Vameșu, președintele Asociației Române a Constructorilor de Autostrăzi (ARCA). ”Să nu cumva să ne transformăm din constructori în finanțatori”- mai menționa el.

Majoritarea societăților de construcții  estimează că pot continua în acest ritm încă 1 lună- maxim 2 luni, după care vor fi nevoite să oprească lucrările, chiar dacă vor pierde garanția de bună execuție și vor primi certificat negativ sau vor intra în insolvență.

OUG 47/2022 a readus speranțele în ograda constructorilor, față de versiunea din vremea guvernului Orban. Dar toată lumea așteaptă calculele făcute de Statistică în privința acelor indici de cost.

Două dintre piețele de aprovizionare cu bitum au căzut de când a început războiul din Ucraina. Rafinăria Pancevo de lângă Belgrad, deținută de gigantul rus Gazprom, nu mai livrează în România. La fel și rafinăria Lukoil din Burgas. În schimb, Mol din Ungaria a mărit substanțial prețurile,   utilizând în special petrol rusesc.

Golul lăsat de Pancevo și Burgas a fost umplut în parte de achiziții din Grecia, Turcia și Polonia, de la Lotus și PKN Orlen. Și chiar înainte de începerea războiului, în țară a venit o cantitate însemnată e bitum de la Lukoil Germania.

Grecia și Polonia sunt mai îndepărtate decât Burgas și Pancevo. Prin urmare, costurile de transport influențează și ele prețul bitumului adus în țară, în condițiile în care motorina a avut un trend de creștere mai puternic decât benzina, în acest an.

Firme care derulează lucrări de drumuri au semnalat că execută în aceste momente lucrări de terasamente, deoarece este imposibil să achiziționeze bitum la prețuri apropiate de cele din momentul ofertării, având în vedere prețul la bitum a crescut într-un singur an cu circa 100%, se spune în nota de fundamentare amintită.

Singurul producător de bitum din țară este e câțiva ani rafinăria Vega Ploiești, deținută KazMunayGaz, din Kazahstan, prin Rompetrol Rafinare. Pentru acest an se preconizează o producție de 140.000 de mii de tone, comparativ cu 120.000 de mii de tone în 2020.

Creșterea nu pare foarte mare în condițiile în care Vega are o cotă de piață între 16 și 20%. Practic, cu cele 20.000 de tone în plus, se pot acoperi 33 de kilometri de autostradă în plus, în condițiile în care un kilometru înghite în jur de 500-600 de tone de bitum. Doar că Vega nu vinde bitum doar pentru autostrazi.

Cum Vega se aprovizionează cu țiței adus din Kazahstan, de la firma mamă, presiunea pe cost este mare în condițiile în care cotația țițeiului a crescut cu 55-56% de la începutul anului.

Cum producția internă nu poate acoperi decât maxim 20%, importurile vor asigura și pe viitor cea mai mare parte a consumului intern de bitum. Evident însă Cu incertitudinile de rigoare: modificări bruște ale prețurilor, schimbări în structura furnizorilor, evoluția politică în regiune.

În consecință primarilor care și-au făcut calcule să mai asfalteze câte un kilometru, doi de șosea în localitate, le va fi aproape imposibil la noul preț, limitându-se probabil la a cârpi cum vor putea și cât îi va mai ține buzunarele, infrastructura existentă.

Vom încerca să avem în zilele ce vor urma un dialog cu cei ce se ocupă de drumuri în județul Giurgiu, cât și cu cei din administrație pentru a afla care vor fi soluțiile în acest nou context.

(Jurnal) 

(surse: CursdeGuvernare)