Președintele filialei IMM Giurgiu , George CIREAP, explică de ce suferim de lipsa forței de muncă și de ce fug tinerii să muncească în afara țării…

0
537

Întrebat de ce pleacă tinerii afară și de ce atunci când ajung într-o altă țară, se comportă mai civilizat, președintele filialei IMM Giurgiu, sociologul George Cireap ne spunea:

Acolo, afară,  presiunile mediului sunt  mult mai puternice asupra lor, a tinerilor. Situația pe care o au  tinerii acolo le afectează într-o măsură foarte serioasă starea de securitate, ca să nu mai vorbim despre confort și despre celelalte tipuri de satisfacții. Iată de ce în afara țării majoritatea își reformulează modelul  de comportament…Și-l adaptează și se integrează,  căci n-au altă variantă.

Societățile vestice sunt mai stabile, mult mai bine structurate și organizate. Acolo comportamentul se desfășoară în intervalul  pe care ți-l permite Legea. Toate mecanismele de control social acționează  mult mai eficient. Nu prea e loc de ieșire. Nici  pentru cei care din punct de vedere al pregătirii profesionale și culturale sunt la un nivel foarte jos. Instinctul de securitate îi provoacă puternic și le impune să își cenzureze  și să-și dimensioneze manifestările, foarte strict și foarte adecvat la solicitările pe care le impune mediul social.

La întrebarea care ar fi cauzele pregătirii tot mai slabe din punct de vedere profesional al celor ce ar trebui să asigure ,  piața muncii, în România, George Cireap ne-a explicat:

La noi problemele sunt foarte complicate și foarte dificile din punct de vedere al rezolvării lor.  Mă refer la calitatea forței de muncă,  la comportamentul acesteia la indicatorii de performanță, pe care noi îi așteptăm, ca antreprenori/angajatori…Mă refer totodată la costurile  legate de forța de muncă și în primul rând mă refer la existența fizică a acesteia pe piața forței de muncă.

Felul în care a evoluat învățământul românesc n ultimele decenii, aș zice încă de prin anii ’70 ai secolului trecut, cu  generalizarea învățământului, cu obligativitatea acestuia, cu lipsa de motivație a personalului didactic, cu slăbirea rolului familiei și reducerea rolului acesteia asupra formării, atât culturale cât și profesionale  a individului sunt cauze ce au condus la starea de fapt în care ne situăm.

Apoi, dezorganizarea, modificarea structuraă a economiei, reducerea activității economice, ieșirea oamenilor din sistemele de muncă și toată mișcarea aceasta dezorganizată care s-a produs, oamenii căutându-și acum singuri răspunsurile la nevoile lor. Toate acestea au avut un impact major asupra tinerilor… 

O problemă serioasă a fost creată și de numărul mare al celor bine pregătiți profesional, ce au tot plecat din țară și care au lăsat goluri pe care nu le putem acoperi nici măcar la acest moment. Pentru că trendul ăsta, după ce s-a pus în mișcare nu s-a mai oprit! El s-a transformt într-un adevărat exod…

Crearea pieței unice europene care a sigurat atât mișcarea mărfurilor cât și mișcarea liberă a forței de muncă și deplasarea spre centrele economice care au atras și au oferit răspunsuri  nevoilor oamenilor,  toate acestea au creat  consecințele pe care le vedem acum: o lipsă cronică de forță de muncă…Foarte multe afaceri nu se mai pun în mișcare, se dezintegrează sau se închid pentru că nu mai dispun de forță de muncă. 

Productivitatea redusă a forței de muncă, este o altă carență de care suferim. Pentru că oamenii nu sunt bine pregătiți profesional, lucru care are consecințe în  dezvoltarea lentă a mediului  de afaceri, a afacerilor în sine. Iată de ce încercăm să dăm răspunsuri la aceste probleme.

Au început să apară niște muguri a noilor abordări în materie de pregătire a forței de muncă. Las la o parte sistemul instituțional de stat unde lucrurile se mișcă, dar se mișcă foarte lent. Se caută soluții și prin schimbarea Legii Educației și Învățământului. Poate vom avea șansa ca în acest an să se finalizeze acest proces care în final să se stabilizeze, acest proces  de pregătire generală prin sistemul de învățământ,  în primul rând prin cel obligatoriu și gratuit și apoi prin formele celelalte de pregătire profesională.

 (Jurnal)