De câteva săptămâni, scandalul și situația absolut inedită în care se află Direcția Poliției Locale Giurgiu a ținut capul de afiș al discuțiilor, fie că au fost oficiale, fie private. Mai mult, cu doar câteva zile în urmă, primarul municipiului, Nicolae Barbu, anunța, în cadrul unei conferințe de presă, că ia în calcul soluția transferării Poliției locale în subordinea Aparatului de Specialitate al Primarului.

Acest lucru s-a întâmplat în cadrul ședinței ordinare a consiliului local de miercuri, 28 august, când aleșii locali au aprobat acest lucru.

Înaintea votului, edilul municipiului a ținut să facă o serie de precizări cu referire la situația ce a dus la inițierea proiectului de hotărâre aflat pe masa consilierilor locali:

„A fost un litigiu, vis a vis de personalul contractual – agenți de pază – dat fiind faptul că exista și există încă în lege o cerință imperativă că numărul polițiștilor locali nu trebuie să depășească 1/1000 din populația municipiului. An de an, primim de la Prefectură adresă prin care ni se cere să ne încadrăm în această limită, lucru care se propagă încă de prin 2009, de când cu Legea Boc, cu limitarea numărului de angajați.  

Având în vedere că Primăria mai are o societate de pază, care realizează paza obiectivelor, s-a găsit soluția, la vremea respectivă, de a reduce numărul de angajați din Direcția Poliției Locale, cu numărul persoanelor de la pază, urmând ca aceștia să fie transferați la societatea de pază a Primăriei. S-au dat dispozițiile de transfer, nu rămânea nimeni pe drumuri. Doar două sau trei persoane au acceptat transferul, ceilalți s-au dus în instanță. Am făcut atunci o greșeală, trebuia să luăm o firmă de avocatură, ca să fie o entitate neutră în acest „joc”, cu tot respectul pentru doamna de la compartimentul juridic de la Poliția Locală. Au câștigat în instanță, trebuia să li se dea sumele de bani care au fost câștigate”, spunea primarul Nicolae Barbu.

„Anual, de patru sau cinci ani, există câte o Ordonanță de Urgență, care are valoare de lege, care stabilește modul de plată al drepturilor salariale ale persoanelor care și-au câștigat aceste drepturi în instanță. Este la fel de imperativă ca toate celelalte! Pentru unități bugetare, se spune clar (pentru privat, nu e ceva atât de imperativ) că plata se face eșalonat. Și în Ordonanța 90/2017, și 114/2018, se spune imperativ: pentru drepturile câștigate în instanță, plata se va face eșalonat, după o formulă. Același lucru l-au avut și cei de la Poliția locală când și-au câștigat în instanță drepturile salariale. Și acum se plătesc, eșalonat, niște drepturi câștigate prin 2014 de polițiștii locali.

În luna aprilie, când au primit acea sentință definitivă ce trebuia pusă în aplicare, în acel moment trebuiau date decizii de plată eșalonate. Nu s-a făcut acest lucru, și conducerea Poliției locale mi-a recunoscut că nu a știut, dar de fapt era treaba juristului de acolo să îi pună în gardă. A cerut punct de vedere al Direcției Juridice din Primărie, iar răspunsul a fost legat de respectarea celor două ordonanțe: să se facă plata eșalonat! Același răspuns s-a primit și de la Secretarul Primăriei Municipiului.

Am intrat, din acel moment, într-un clinci juridic: a venit executorul, a cerut blocarea conturilor, au suspendat în instanță până la judecarea pe fond a acestor aspecte, executorul a venit, la inițiativa altor agenți de pază, cerând executarea silită asupra bunurilor. Au pus sechestru pe calculatoare, pe mașini, dar din punctul meu de vedere s-a cam depășit aici limita, pentru că acele calculatoare conțin date cu caracter secret, date personale etc”, preciza edilul municipiului.

 

Ce se întâmplă în acest moment?

 

Referindu-se la situația curentă, primarul Barbu a ținut să le aducă la cunoștință aleșilor locali că, în cazul unui vot negativ privind preluarea Poliției Locale în aparatul primarului, repercusiunile pot fi dintre cele mai grave.

„Dacă nu preluăm, vom ajunge în octombrie, ce se va întâmpla, se va întâmpla, se vor bloca conturile, va fi imposibil să își ia salariile, și se vor trezi că sunt blocați total. Drepturile lor salariale sunt consfințite prin lege, și le vor lua.

La acest moment, pentru a debloca situația de la Poliția Locală, și să poată să își exercite în condiții normale, corecte, activitatea, a fost singura modalitate legală: de a-i prelua în cadrul Aparatului Primarului. Au aceleași atribuții. Am preluat în integralitate organigrama: nu pleacă nimeni acasă, nu dăm pe nimeni afară. Cei 83 sau 84 de angajați trec în subordinea Primarului, și pot funcționa, din acel moment! Acesta este avantajul; vor beneficia de toate drepturile de până acum, ei fiind doar ordonatori terțiari de credit, oricum sumele de bani de care aveau nevoie tot de Primar erau semnate, raportul îl dădeau tot în fața Primarului…Vor beneficia, în plus, de toată logistica Primăriei. Vom veni și în fața Consiliului, dacă ceea ce va trebui aprobat excede puterii Primarului. Repet: nu pleacă nimeni acasă! Este o formă de a-i proteja, în această perioadă, când ei pot fi închiși mâine! Nu știu cu ce mașini vor merge din octombrie, dar…vedem ce va fi!

Supărarea mea este legată de modul în care s-a derulat din aprilie până acum relația juridică, în acest caz!”, a încheiat primarul municipiului. În final, aleșii locali au aprobat proiectul de hotărâre privind preluarea Poliției Locale în Aparatul de Specialitate al Primarului Municipiului Giurgiu. 

(Jurnal)