Odată cu vremea caldă de afară la Direcția Județeană de Transport, Administrarea Drumurilor și Control Trafic Giurgiu (DJTADCT) au început  lucrările de sezon.

Dornici de a răspunde solicitărilor cititorilor publicației noastre privind drumurile județene ce au intrat sau vor intra în scurt timp în lucrări de reabilitare,  am luat legătura cu directorul DJTADCT, ing. Marius Olteanu, care ne spunea:  Au început deja lucrările de întreținere periodică… Pe zona de Nord a județului  avem o serie de  deficiențe  pe DJ 602, DJ 601 A,  zona depozitelor celor de la E-Mag, pe sectorul Joița – Săbăreni.  Sper ca săptămâna aceasta să încheiem și pe 401 A, la Florești-Stoenești  urmând să demarăm și alte  lucrări.

Întrebat în ce constă în general lucrările din această perioadă directorul Direcției ne spunea: Deocamdată ne axăm pe reparații, în majoritatea lor plombe.  Am făcut totodată o evaluare pe anumite sectoare de drum vizați fiind  pomii de pe marginea drumurilor , în urma  solicitărilor primite de noi de la primării  de comune. La acest moment suntem în procedură pentru ca  după ce apare bugetul, să începem să mai tăiem din ei, după ce se va lua o hotărâre de consiliu, în acest sens , privitor la  masa lemnoasă. Vor fi  lucrări de toaletare, de curățat vegetația…

Cu siguranță vor apărea și acei „Gică contra”, atunci când vom începe să tăiem copacii.

 Starea drumurilor județene,  la final de iarnă…

 Vorbind despre starea drumurilor județene după trecerea acestei ierni,  Marius Olteanu ne spunea:  În general, drumurile sunt bune. Mai apar mici gropi… pe cele mai mari le-am acoperit provizoriu cu piatră, urmând ca, pe măsură ce avansăm, să turnăm asfalt. Sunt lucrări provizorii menite să mențină drumurile într-o stare de viabilitate; nici noi nu ne dorim să își rupă oamenii mașina, dar trebuie înțeles că  nici nu se pot face lucrări  într-un ritm foarte alert  căci o asemenea lucrare necesită o anume pregătire, frezare, și toate celelalte. Astfel de lucrări nu se fac bătând din palme. Când vor să apare și celelalte utilaje, pe proiectul acela european de care am tot vorbit, în dialogurile avute cu dumneavoastră,  lucrurile se vor simplifica… Deschiderea ofertelor este luna aceasta, urmează evaluarea lor, și în maxim  trei luni vor veni aceste echipamentele. Vom fi dotați cu  o freză de asfalt , la un metru, și altfel ne vom putea  executa lucrările mai ample. Una este să frezezi cu 25 de cm, și alta e cu un metru. Vom merge mult mai rapid din punct de vedere al execuției. În rest,  continuăm cu ce am făcut până acum…

Lucrări de întreținere periodică

Începem și lucrările de întreținere periodică a covoarelor asfaltice pe 401, pe ruta Colibași – Câmpurelu – Dobreni, în lungime de 7,5 km, DJ 412 B , un segment de drum pentru care așteptăm aprobarea bugetului, în lungime de 2,2 km. Avem deja finalizată licitația, trebuie doar să semnăm contractul în momentul în care vom avea buget și în acel moment putem să dăm ordinul de începere a lucrărilor. Mai este DJ 601 E , Poenari – Ulmi, de aproape 4 km… În afara acestora avem programate  covoare asfaltice  pe distanțe mici, de aproape 1,5 km. Unul este cel de  la Valea Bujorului (sat Chiriacu – Valea Bujorului) în lungime de  1,4 km, mai avem pe DJ 504 A  alți 1,4 km, pe drumul  de la Vieru din intersecție, spre Gogoșari. Mai  avem de executat și niște plombe mai mari pe DJ 505 de la DN 5B spre Valea Bujorului, drum ce s-a cam  deteriorat. Anual, ne propunem să alegem câteva sectoare de drum mai deteriorate, pe care să efectuăm lucrări. Sper să avem și banii necesari anul acesta. Noi avem prevedere, dar știți cum este, depinde și de bugetul care vine către  Consiliu. În plus, avem și lucrările pe care le execută Consiliul,  toate acestea realizându-se din dorința  de a arăta  din ce în ce mai bine drumurile județului.

”Nu se fac diferențe, în funcție de culoarea politică…”

Cred că prin luna aprilie se va definitiva; vă dați seama, dacă acum s-a aprobat Bugetul național, urmează drumul către Trezorerie, Trezoreria către Consiliu, Consiliul către UAT-uri…Va mai dura, poate până spre jumătatea lunii aprilie, în funcție și de cât se grăbesc lucrurile – ne spunea directorul Olteanu, referindu-se la momentul distribuirii Bugetului către instituții.  Eu așa sper că vor merge lucrurile. Probabil că pe cota parte stabilită de fiecare,  cu Consiliul Județean, există o prognoză, fiecare cât va primi, care va fi bugetul fiecărui UAT  și în funcție de aceasta vom vedea.  Durează în același timp și licitațiile; știți că sunt mai mulți factori care, coroborați, duc la un anumit rezultat. Nu depinde doar de noi. Dacă depindea de o singură persoană, atunci puteai judeca acea persoană, puteai spune: –  „Domnule, nu se face că nu vrea ăla!”  Nu s-au făcut partipriuri, dovadă primarul de la Săbăreni, liberal,  care ne spunea că nici când avea Consiliu liberal nu se executau lucrările. Nu am făcut diferențe că un primar e de la un anumit partid și că altul e de la alt partid…Se practica înainte chestia asta, dar acum nu. La nivel de județ nu am avut această problemă, nu a contat culoarea politică…

 Zone critice de drum

Sunt și zone unde avem dificultăți mari , cum este zona Toporu, unde sunt prinse cele două drumuri județene: DJ 506 A, de la limita cu Răzmirești și până aici . Un alt drum în procedură, este 503 , pe proiect european care ar trebui să demareze. Drumuri   cu lucrări de durată, așa că în paralel vom face lucrări de întreținere, cu piatră, nivelul  de degradare fiind de peste 30% . Dincolo de asta , odată ce este prins pe un proiect european, nici nu poți să investești în el. Se mai pune și problema că înainte de depunerea proiectului s-a făcut o evaluare, un studiu de fezabilitate.  Nu mai punem la socoteală că se poate  interpreta, că ar putea fi vorba de vreo înțelegere cu cel care a câștigat și uite așa  intervin alte discuții…Și apoi, ca bani, vă dați seama, un drum județean ca Drăgănești – Toporu, fizic vorbind,  nu poți să-l acoperi. Există  o nemulțumire a primarului de acolo, pe bună dreptate, dar nu avem ce face. Asta nu înseamnă că nu încercăm să o rezolvăm…

 Lucrări care necesită timp, oameni, bani

 Înainte de a ne despărți de directorul Direcției de Transporturi…, l-am întrebat dacă are în vedere vreo lucrare mai specială la acest început de primăvară, la care Marius Olteanu ne-a răspuns fără ezitare:  Avem lucrări de podețe: pe 401 la Valea Dragului (consiliul a prins toată zona). Noi mai avem – și am executat și anul trecut – pe zona de Vărăști (de la pod spre Primărie), am prevăzut și noi, dar să vedem bugetul, dar cred că le vom face – șanțuri betonate și accesul la proprietăți prin podețe. Acolo am făcut covorul asfaltic, am scos la lumină zona aceea de drum județean. Mai prindem, nici prea mult nu poți, pentru că atunci când faci anumite previziuni, trebuie să le și realizezi. Dacă facem așa, doar de dragul de a previziona, putem prinde tot județul, dar după aceea, nu are nicio eficiență. Anul trecut am terminat zona Hotarele… Prindem așa, câte puțin, pentru că ne  gândim să nu se suprapună cu cele care sunt  în faza de proiecte în derulare.  Ceea ce putem prinde, vrem să și realizăm. Mai avem un sector de drum prins,  412 B ,  pentru realizarea unui covor asfaltic  pe traseul Herăști – limită județul Călărași. Sunt lucrări care necesită timp, oameni, bani…Trebuie totodată menționat că la toate aceste reparații care apar odată cu topirea zăpezii  e nevoie să intervenim  și în cazul celor apărute odată cu reluarea transporturilor  vehiculelor cu gabarit mare…Cred că anul acesta vom executa tot ce ne-am propus și mă refer aici la  lucrările de întreținere periodică, mai ales. Eu am speranța că, de la an la an, se simte o îmbunătățire a calității drumurilor – ne mai spunea directorul  Direcției Județene de Transport, Administrarea Drumurilor și Control Trafic – Giurgiu.

(Florian Tincu)