Potrivit unor studii internaționale, rata obezității infantile la nivel mondial a crescut de zece ori în ultimele patru decenii, numărul copiilor diagnosticați cu obezitate ajungând la aproximativ 124 de milioane.

Astfel, 1 din 4 copii din grupele studiate are probleme de greutate. Federația Mondială a Obezității estimează că, în lipsa unor măsuri drastice de prevenție și tratament, până în anul 2030, aproape 500.000 de copii cu vârste între 5 și 19 ani vor suferi de obezitate în România.

Obezitatea infantilă a crescut foarte mult. La nivel mondial, cam 40% dintre copii suferă de obezitate. În Europa, sunt 14 milioane de copii obezi, iar România ocupă locul trei la obezitatea infantilă, arată OMS.

Potrivit comunicatului, obezitatea infantilă a devenit una dintre cele mai importante probleme de sănătate publică în țările dezvoltate și în curs de dezvoltare.

Tragedia zilelor noastre este că suntem în situația în care copiii mănâncă, în mod con­stant, fast-food. Părinții, tot mai ocupați, sunt tot mai puțin prezenți în viața copiilor, iar consecințele se văd cu ochiul liber. Astfel, asistăm neputincioși la drama copi­lului care mănâncă singur, în fața televizo­rului, cereale sau snack-uri pline de sare, de zahăr, mănâncă pâine cu afânători, bea bău­turi acidulate foarte multe, cu zahăr, cu sare, cu îndulcitori. Situația este cu atât mai gravă cu cât părinții copilului sunt mai bine instalați social.

Vorbim de copii care sunt predispuși din copilărie la boli cardiovasculare și diabet, boli care se găseau până acum la adulți, dar care în ultimul timp apar din ce în ce mai des și la copii.

 În România, putem vorbi chiar de o epidemie a obezității atât în cazul copiilor, cât și în cazul adulților. Trebuie să avem grijă la alimentația copiilor pentru că ei vor fi bolnavii de mâine dacă nu facem nimic. În mod normal, diabetul de tip II acum câțiva ani nu era prezent la copii. Acum apare la mulți dintre ei. Este o boală cronică pe care copilul o va duce toată viață.

Am tot căutat sfaturi ale medicilor specialiști referitoare la curele de slăbire în cazul copiilor și iată ce am găsit:

„Nu este indicată cura de slăbire clasică în cazul copiilor. Este total greșit să scoți din alimentația copilului pâinea ca să scadă în greutate. Copilul poate mânca și cartofi, și orez, și pâine, dar preparate cât mai sănătos, nu dăm copilului cartofi prăjiți, ci îi dăm piure sau cartofi fierți. Este bine să se asigure zilnic cantitatea de proteine din ouă, carne și zilnic trebuie să mănânce și lactate. Sunt principii pe care trebuie să le respectăm cu toții“, spune medicul specialist în Diabet Zaharat și Boli de Nutriție, Flavia Diugan.

Tot același medic recomandăsă învățăm să citim etichetele produselor“.

Există la tot pasul strategii de marketing folosite de marile branduri al căror scop este să ne atragă cu orice preț. „Alegi alimentele nu pentru că sunt sănătoase, ci pentru că îți atrag atenția prin reclame, prin ambalaj. Prin publicitate ți se induce ideea că atunci când cumperi un produs ești mai puternic, mai bun.

În plus, firmele folosesc și programe de fidelizare, cumperi ceva și ți se dă al doilea produs gratis, deși produsele nu sunt dintre cele sănătoase. Iar oamenii profită și cumpără cam orice.

Trebuie să învățăm să citim etichetele produselor. Oamenii trebuie să știe că primul ingredient care apare pe etichetă este cel de bază. Dacă avem un pateu de ficat și primul produs trecut este slănina de porc trebuie să știm că în proporție de peste 50% pateul conține asta.

Trebuie evitat cât mai mult fast-food-ul, hamburgerii, pizza, sucurile acidulate și cartofii  prăjiți. Este foarte greu, dar trebuie să stabilim o regulă prin care să consumăm acest gen de mâncare doar o dată pe săptămână sau chiar mai rar“, recomandă specialiștii.

Iată câteva sfaturi pentru schimbarea stilului de viaţă:

  • folosiţi scările în locul liftului

  • mâncaţi legume la fiecare masă

  • culcaţi-vă cu o oră mai devreme

  • beţi 8 pahare de apă zilnic

  • reduceţi timpul vostru şi al copiilor în faţa ecranelor

  • luaţi măcar o masă pe zi împreună cu familia si mâncaţi mâncare gătită, nu semipreparate

  • cumpăraţi legume şi fructe de sezon si renunţaţi la alimentele super procesate

  • reduceţi cantitatea de zahăr din alimentaţie

  • faceţi măcar 30 minute de mişcare în fiecare zi.

La fel ca în cazul oricărei afecțiuni medicale, prevenirea obezităţii este mult mai uşoară decât tratarea sa. Alegerea alimentelor sănătoase este esențială.

Pe lângă dieta echilibrată, specialiștii recomandă odihnă suficientă, limitarea timpului petrecut în fața ecranelor și practicarea regulată a activităților fizice (minim o oră zilnic).

(Jurnal)