Cel mai renumit, poate, tren al tuturor timpurilor, ORIENT EXPRESS-ul, a poposit, timp de 60 de minute, în Gara Giurgiu Nord în cursul zilei de astăzi. 

A sosit în gară ca orice tren comun, ca și cum ar trece zilnic pe aici. A tras la linia trei, și acolo a rămas, împreună cu cei puțin peste o sută de turiști care au „admirat”, de după geamuri sau perdele, peisajul dezolant cu care i-a întâmpinat Gara Giurgiu Nord.

Aici intervine gustul amar al oricui, pentru că, în condițiile în care un asemenea tren îți trece, o dată pe an, prin regiune, ar fi fost indicat – din partea celor de la CFR – să vopsească măcar gardul (în cazul nostru, fațada clădirii). În schimb, CFR nu a făcut altceva decât să întâmpine un asemenea tren cu aceiași maidanezi, cu bălării, gunoaie și o clădire a gării dezolante. Aviz, poate în anii viitori, când Orient Express-ul va mai poposi pe meleaguri giurgiuvene, poate îi vom convinge, cumva, pe turiști să staționeze – fie și pentru puține ore – în orașul nostru. 

Doar câteva familii, cu copiii, au venit la Gara Giurgiu Nord, pentru a vedea trenul care vine o dată pe an în România. Și, cu toții, s-au minunat de ceea ce le-a fost dat să vadă: amprenta luxului la tot pasul. 

Din fericire, jurnaliștii publicației noastre au fost singurii care au avut – prin amabilitatea unui cuplu de turiști din Marea Britanie, care s-au arătat interesați de ofertele turistice ale municipiului Giurgiu – șansa de a obține câteva imagini ale interiorului celui mai exclusivist tren din lume.

De altfel, exista un zvon conform căruia măsurile de securitate au fost atât de sporite, pentru că la bord s-ar fi aflat un important politician francez. 

După cele 60 de minute, trenul Orient Express a părăsit Gara Giurgiu Nord, în același anonimat, doar cu un „Pa-pa, trenule!”, strigat de cei câțiva prichindei aduși de părinții lor să vadă un tren care, o dată pe an, ajunge și la Giurgiu. 

Orient Express – o istorie pe roţi de metal

Deşi marea glorie a cunoscut-o în anii ’30 ai secolului trecut, primul Orient Express datează tocmai din 5 iunie 1883, când un tren pleca din gara din Paris pentru a ajunge, la capătul unei călătorii de mii de kilometri, la Constantinopol (actualul Istanbul).

Pe atunci, călătoria nu era una de agrement, ci una în interes comercial. Mai mult, nu tot traseul era parcurs pe şine. Cu trenul se ajungea de la Paris până la Smârdan, în apropiere de Giurgiu, de unde călătorii erau preluaţi de un feribot cu destinaţia Ruse. Aici, erau aşteptaţi de un alt tren, care îi ducea la Varna. În fine, de la Varna la Costantinopol se ajungea pe apă, cu un pachebot (navă mare, rapidă, care transportă călători, colete poştale şi mici cantităţi de mărfuri).

Primul an în care s-a călătorit fără oprire până la Istanbul a fost 1889.

Întrerupt de Primul Război Mondial

Popularul tren avea să fie suspendat pentru prima dată în 1914, după izbucnirea Primul Război Mondial. Avea să circule din nou imediat după război.

Deschiderea tunelului Simplon (Sempione), din Elveţia, avea să ducă la crearea unei noi rute de Orient Express, care trecea prin Milano şi Veneţia.

Anii de glorie

Perioada de maximă glorie a Orient Express-ului a fost cea a anilor ’30, când existau trei mari linii. Călătoria devine una de lux, renumită pentru bucătarii săi, principalii clienţi fiind figurile regale, nobilii sau marii afacerişti ai lumii.

Traversarea de la vest la est a Europei a fost întreruptă şi de Al Doilea Război Mondial. Deşi traseul a fost reluat după acest conflict, faima din perioada interbelică nu a mai fost niciodată egalată. Linia iniţială se desfiinţa în 1962, doar ruta prin Simplon rămânând valabilă.

(Anna Lincă)