Mihaela-Covtun1După cum vă promiteam într-un articol anterior, săptămâna acesta, în cadrul rubricii ”Psihologul din viaţa mea!”, psihologul Mihaela Covţun ne va prezenta felul în care putem înlocui gândurile negative cu cele pozitive, cu ajutorul terapiei psihologice:

De câte ori nu auzim de la prieteni, de la membrii familiei sau chiar de la noi înşine: “N-o să reuşesc!”, “Nimeni nu mă iubeşte!”, “Sunt grasă!”, “Sunt urâtă!”, etc. Acestea sunt, în general, gândurile automate negative care ne trec prin minte şi pe care trebuie să învăţăm să le înlocuim cu cele pozitive. Nu este uşor să parcurgem singuri acest proces, de aceea vizita la psiholog ne poate ajuta să învăţăm aceste tehnici ce ne vor simplifica modul de gândire şi, evident, vor genera altfel de comportamente.

Primul pas este să ne identificăm gândurile negative, apoi emoţia generată şi comportamentul.

Gândurile negative se găsesc sub multe forme, cum ar fi:

  1. Vinovăţie: te învinovăţeşti în cele mai multe cazuri (”Din cauza mea …”, ”Eu sunt vinovat că trebuia să …”);
  2. Generalizări absolute: întotdeauna, niciodată, totul, nimic, mereu, pentru totdeauna (”Aşa se întâmplă mereu!”, ”Nimic nu-mi iese cum trebuie!”, Totul este pierdut!”);
  3. Aşteptarea dezastrului (ex.: ”Nu voi fi în stare să trec de examen!”);
  4. Aprecieri nerealiste: atunci când faci presupuneri despre ceea ce cred alţii (ex.: ”Sigur o să creadă că nu sunt persoana potrivită!”);
  5. Păreri de rău cu privire la o situaţie consumată (ex: ”Ar fi trebuit să nu zic asta, cred că …”);
  6. Eticheta (ex.: ”Sunt fraieră, sunt împrăştiată şi neîndemânatică!”)

După ce am identificat gândul, pot veni cu o interpretare mai puţin dezastruoasă. Exemplu: Dacă nu am ajuns la o şedinţă/întâlnire importantă, gândul automat îmi va spune: ”Nu eşti bun de nimic, nu ai fost în stare, eşti terminat …”. Ei bine, este de dorit într-o astfel de situaţie să caut soluţii cât mai realiste, să găsesc metode pentru a o rezolva altfel decât etichetând-o ca pe o catastrofă. Modul corect de gândire ar fi să vad ce am de făcut în continuare şi ce depinde de mine pentru ca totul să iasă aşa cum îmi doresc.

Este adevărat că pare destul de greu la început, dar cu puţină voinţă şi exerciţiu veţi reuşi, pentru că: „Nu putem să schimbăm ceea ce ni se întâmplă, însă putem schimba modul în care reacţionăm în anumite situaţii.”

(Pentru mai multe informaţii de specialitate, vă invităm să accesaţi site-ul http://www.terapiegiurgiu.ro/)

a consemnat Teodora NICOLAU