În mod firesc, după furtunile din ultimele două săptămâni am luat legătura cu directorul Direcţiei  Judeţene de Transport, Administrarea Drumurilor şi Control Trafic Giurgiu (DJTADCT) , ing. Marius Olteanu, pentru a afla în ce mod au făcut față inerentelor ruperi de crăci ai arborilor aflați pe marginea drumurilor județeneși cât de mult au afectat  ele traficul auto.

Este adevărat, Aavem în continuare probleme cu copacii de pe marginea drumurilor județene –confirma directorul DJTADCT.  Cu toate acestea în perioada de care aminteați nu s-au înregistrat cazuri deosebite.  Ca de fiecare dată problemele  sunt create de crengile de pomi rupte și aruncate de vânt pe carosabil. Chiar astăzi ( 26 februarie – n.red) am primit o atenționare din Nordul județului,  de la Cărpenișu- Găiseni. Am avut chiar o discuție în acest sens cu Primarul comunei de acolo…Noi am făcut deja o evaluare a acestor copaci , dar nu cred că o să dispunem de bugetarea respectivă pentru tăierea și toaletarea corespunzătoare a acestor arbori pentru a nu crea riscuri participanților la trafic. Poate o să reușim o asociere cu anumite primării care dispun de fonduri  pentru a-și efectua tăierea și toaletarea arborilor existenți la nivelul copmunei. Aș preciza faptul că masa lemnoasă rezultată din acest proces noi am dat-o întotdeauna UAT-urilor respective  pentru distribuirea ei către familiile nevoiașe din zonă. În această iarnă deocamdată singura ce ne-a dat de furcă a fost acea ploaie înghețată,  în rest a fost un anotimp blând, fără evenimente.

Zone cu risc major …

…Zona Chiriacu, Zona Putineiu, Gostinu, sunt în general zone cu risc major în perioadele cu vânt puternic. Din păcate mai sunt primari care ne solicită să lăsăm plopii neatinși, jutuificându-ne simplu că  sunt frumoși, dar neluând în seamă pericolul la care îi expun pe cetățenii aflați în trafic,  în preajma lor,  în momentele cu furtuni puternice. Dacă acești arbori  au și 50 și 60 de ani , vă dați seama în ce stare sunt?

O dată cu vremea caldă apar gropițele în carosabil

La acest moment , după o perioadă cu mari fluctuații de temperaturi și precipitații,  au apărut foarte multe gropi în drumurile județene. Unele mai mari altele mai mici, ce trebuie reparate.  Pe DJ 602, intens circulat mai ales de când s-au făcut aici depozitele e-mag , pe drumul Săbăreni- Joița,  ce  iese la pod la Ciorogârla,  pe sectorul ăla de drum va trebui intervenit. Intenția mea este să  prind acest segment de drum pe PNDL 3, pe reabilitare.  Ar mai fi și DJ 412 A… Până acum  am așteptat să se redeschidă stațiile de asfalt, evitând să cumpărăm  mixtură stocabilă, care  nu prea  are eficiență și despre care eu consider  că sunt bani aruncați în vânt… O pui astăzi, încep precipitațiile și  la prima ploaie a zburat reparația.  În tot acest timp nu am stat cu brațele încrucișate, ci am acoperit, periodic, găurile din carosabil cu niște piatră spartă. Ca să nu avem reclamații. Mai ales pe porțiunea aia de drum de pe 602, care iese la autostradă  unde este un trafic mare . Deși există o infrastructură de drum județean, pe aici trec și TIR-uri, chiar dacă nu au voie,  drumul fiind semnalizat în acest sens.cu tot ce trebuie. Însă fără niciun rezultat.  Nici poliția rurală nu se înghesuie să intervină…

Marea bătaie de cap: copacii de pe marginea drumurilor

  Tot în această perioadă am început operațiile de toaletare. În acest context am făcut informările  și am luat legătura cu toate OCOL –urile  silvice să ne desemneze câte un reprezentant , pentru  a  începe marcarea și toaletarea arborilor. Ar trebui conștientizat faptul că în cazul accidentelor, la impactul  autoturismelor cu copacii din zonă riscul pasagerilor de a suferi traumatisme  este cu mult mai mare decât dacă  mașina ar eșua pur și simplu în decor , pe câmp. Totodată aceste lucrări nu pot fi făcute decât cu firme specializate, care să aibă profil silvic și doar în urma unor licitații. Toate formalitățile  durează câteva luni. Iată de ce procedurile trebuie începute încă din iarnă pentru ca abia în primăvară să poți interveni. Se întocmesc niște documente , cei de la OCOL eliberează avize, se predă marfa…așa că durează până te pui în regulă cu toate actele. De precizat că e caz penal dacă tai un copac,  astăzi, fără avize.

  Lucrări de întreținere curentă.

La acest moment, când primăvara dă târcoale, suntem prinși cu lucrări de întreținere curentă cât și cu cele  periodice, multe dintre acestea depinzând foarte mult de bugetul care se va aloca județului. Nu neglijăm lucrările de asigurare a scurgerii apelor pe anumite comune și nici  realizarea covoarelor asfaltice  ce se pot efectua la acest moment . Suntem totodată  în licitație pentru achiziția de utilaje noi pe proiectul european de care v-am tot amintit în edițiile anterioare ale ziarului, asta dacă nu vor apărea între timp alte probleme. Așteptăm evident, ca ulterior  să începem lucrările, în regie proprie, de întreținere curentă. Să ne alegem câteva sectoare de drum …De remarcat că în acest nou context  vom reduce cheltuielile cu circa 20-30% . Căci  nu mai plătim profitul societății executante, nici manopera indirectă, nici CAS-urile salariaților acesteia și altele… Reducerile sunt substanțiale – ne  mai preciza directorul DJTADCT, ing. Marius Olteanu.

(Florian Tincu)