CoOJYg8VYAESbA2Cu un succes neaşteptat, aplicaţia lansată de compania Niantic – Pokémon Go – a revoluţionat rapid lumea jocurilor pe telefon, stabilind un record de 10 milioane de descărcări în prima săptămână de la apariţia pe piaţă.

Antreprenorul american care l-a readus la viaţă pe Pikachu a lucrat pentru guvernul Statelor Unite şi a pus bazele aplicaţiei Google Earth, harta la care toată lumea de pe planetă apelează în acest moment.

John Hanke, în vârstă de 49 de ani, fost student al Universităţii din Texas, a lucrat o perioadă pentru guvernul Statelor Unite la departamentul de afaceri externe în Myanmar şi Indonezia, iar în 1996 a absolvit Şcoala de Business Haas de la Universitatea din California. Astăzi, Hanke îi mulţumeşte Şcolii Hass nu numai pentru meritul de a-i cultiva şi îmbunătăţi constant abilităţile, ci şi pentru mentalitatea de a lupta pentru statutul de antreprenor profesionist, în contextul în care succesul Pokémon Go este, pentru el, o realizare a viziunii pe care a venit să o pună în aplicare la acest colegiu. „Eseul meu către Haas a fost scris despre oportunităţile în spaţiul de jocuri şi tehnologie interactivă“, a declarat Hanke în 2014. „Am vrut să construiesc aplicaţii care ar îmbunătăţi implicarea oamenilor în comunitate, încurajarea acestora să se întâlnească, de fapt, în lumea reală.“

Nu este prima dată când Hanke a propulsat o tehnologie inovatoare. Experienţa sa în domeniul aplicaţiilor de divertisment include iniţierea a două companii software – Archetype Interactive şi Big Network, dar şi implicarea în Meridian 59, unul dintre primele jocuri online care suportau un număr mare de jucători în acelaşi timp. Ulterior, Hanke a pus umărul la fondarea companiei Keyhole, unde a realizat legătura dintre datele geospaţiale şi aplicaţiile de navigaţie la care avem astăzi acces cu o singură atingere a smartphone-ului. În 2004, Google a achiziţionat Keyhole pentru 35 milioane de dolari, iar Hanke a rămas la conducerea şi dezvoltarea diviziei Google Geo, care include Google Earth, Google Maps, Street View, SketchUp şi Panoramio.

Ulterior, antreprenorul a lansat Niantic Labs, un start-up în cadrul Google care se ocupa de dezvoltarea de softuri, companie care s-a separat de firma-mamă anul trecut. Niantic s-a remarcat în domeniul jocurilor mobile, creând o imagine cât mai apropiată de realitate. „John reprezintă multe dintre cele mai bune atribute ale antreprenoriatului: leadership prin cicluri continue de inovare, fără teribilism, adăugând valoare pentru societate şi pentru toţi cei care colaborează cu el“, a declarat Jerome Engel, fondator şi director executiv al Centrului Lester pentru Antreprenoriat, care a scris recent despre decizia lui Hanke de a separa Niantic Labs de Google.

Mai întâi a fost Ingress, un joc cu inserţii SF, care, la fel ca Pokémon Go, profită de avantajele combinate ale camerei şi GPS‑ului unui smartphone. Jucătorii trebuie să viziteze locurile de importanţă culturală, cum ar fi statui sau clădiri istorice, pentru a deschide „portaluri“ virtuale şi să captureze teritorii. Adevărata magie şi motivaţie a lui Hanke în dezvoltarea jocurilor este, de fapt, ceea ce se întâmplă offline. „Jocul oferă oamenilor un motiv pentru a întâlni alţi oameni într-un mediu real. Este o mare satisfacţie pentru mine să le observ bucuria de a explora oraşul sau de a-şi face noi prieteni“, a spus Hanke într-un interviu, referindu-se la jocul Ingress. O altă aplicaţie marca Niantic – FIELDTrip – acţionează ca un ghid pentru site-uri istorice şi culturale.

Însă conceptul de interacţiune socială sporită la nivel digital a explodat odată cu cel mai nou joc: în 12 iulie, mai mult de 5.000 de oameni au răspuns pozitiv invitaţiei evenimentului Pokémon Go Crawl din San Francisco. Pokémon Go a transformat  conceptul de realitate augmentată în ceva obişnuit prin apelul la personaje animate drăguţe, numite Pokémon, ce se traduc prin fraza „monstru de buzunar“ – îndrăgit deopotrivă de cei care au fost fani ai jocurilor video şi cardurilor specifice de la sfârşitul anilor 1990, cât şi de generaţia nouă de gameri. Niantic a dezvoltat jocul în colaborare cu Nintendo, care deţine parţial franciza Pokémon, şi Pokémon Co.

În condiţiile în care numeroase clădiri administrative, de birouri, sedii de companii, secţii de poliţie, unităţi militare etc. din diferite părţi ale lumii sunt anunţate drept perimetre în care nu este permisă vânătoarea de pokemoni, iată că o biserică din sudul Danemarcei a anunţat că are uşile deschise pentru jucătorii de Pokemon Go. 

„Mi s-a părut o idee foarte bună pentru a păstra legătura cu tinerii”, a mărturisit Michael Westh, vicarul bisericii din micuţa localitate Kliplev, din sudul regiunii Jutland, nu departe de graniţa cu Germania. Inspirat de joc, vicarul şi-a creat propria lui variantă de Pokemon Go şi a precizat că jucătorii sunt bineveniţi în biserică şi pentru a căuta imaginile imprimate pe hârtie fotografică cu unele dintre personajele din joc. Pe o parte este imprimată imaginea unui pokemon, iar pe cealaltă parte este tipărit cuvântul îngheţată sau cola, desemnând recompensa reală pe care urmează să o primească cel care a găsit respectiva imagine, informează Agerpres. „Evident că este nevoie şi de o recompensă„, a recunoscut amuzat Michael Westh, adăugând că mai mulţi tineri au trecut deja pragul bisericii în căutarea de pokemoni. „Este minunat pentru că deschide biserica pentru tineri. Ei înţeleg că este OK să intre. Aici eşti binevenit şi dacă eşti vesel şi dacă eşti trist”, a mai spus el. Vicarul a recunoscut că l-a prins şi pe el pokemon-mania, după ce a învăţat să joace de la tinerii care i-au trecut pragul bisericii. Biserica este deschisă pentru vânătoarea de pokemoni între orele 10 şi 24 cu excepţia zilelor de luni, marţi şi joi când intervalul orar este între 14 şi 16. 

Jocul Pokemon Go îi ajută pe utilizatori să scape de izolarea fizica adusă de rețelele de socializare și să isi facă prieteni noi reali.

Este concluzia unui reportaj realizat la New York de o jurnalista a postului CNN. Ba mai mult, unii vanatori de pokemoni se pot lauda cu o captura de nepretuit si-au gasit marea dragoste.

Mii de oameni trec unul pe langa altul pe strazile aglomerate din New York. Fiecare isi vede de ale lui, cu ochii atintiti in ecranul telefonului. Extrem de rar se intampla ca cineva sa schimbe o vorba cu un necunoscut.

Cam asa putea fi descrisa atmosfera pana de curand, dar lucrurile par sa se schimbe.

„L-am cunoscut pe tipul asta prin intermediul jocului. Apoi am aflat ca sta foarte aproape de mine”, a spus un tanar.

Oameni care pana ieri habar nu aveau unul de existenta celuilalt descopera in timpul vanatorii de Pokemoni ca au multe lucruri in comun.

Laurie Segall, corespondent CNN: „Acest joc darama o bariera ciudata creata de tehnologie, nu-i asa?”

Tanar: „Este singurul joc pe care nu-l pot juca in casa. Nu ai incotro. Trebuie sa stai afara.”

Unii dintre cei care s-au intalnit din intamplare in goana dupa pokemoni spun ca au ajuns chiar sa isi neglijeze ori sa isi inchida conturile de pe retelele de socializare.

Tanara: „Eu mi-am dezactivat contul de Facebook. Era obositor. Interactiunea de aici are simplitate. Nu conteaza daca esti negru sau alb.”

In plina campanie electorala, cei doi candidati isi fac loc si printre creaturile virtuale.

Toata lumea spune ca seamana cu Donald Trump. Din cauza frizurii.

Concluzia intalnirii din jungla urbana – Laurie Segall, corespondent CNN: „Este atat de placut sa fiu aici si sa ii vad pe toti cum vorbesc unul cu celelalt. Fara sa faca diferenta de rasa sau de orientare sexuala. Este minunat. Este ceva special. Mi-am facut multi prieteni din cercul Pokemon Go.”

 (Jurnal)