Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a închiriat și a plătit, de mai multe ori, în acest an, elicoptere folosite în deplasări de fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, conform site-ului ziare.com.

Încă de la începutul celui de-al doilea mandat de ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc a început să se deplaseze pe diverse șantiere din țară, susținând ca astfel îi ține din scurt pe constructori.

Către unele dintre șantiere, Cuc s-a deplasat cu mașina. Către altele, însă, a fost dus cu elicopterul închiriat și plătit de CNAIR.

La finele săptămânii trecute, chiar compania a transmis, la solicitarea Ziare.com, că în 2019 a închiriat de 3 ori elicopter „la solicitarea ministrului Transporturilor” și „având în vedere necesitatea efectuării unor verificări inopinate”.

De fiecare dată – anunță CNAIR – s-a închiriat câte un elicopter de tip EC 120 (produs de Airbus) de la una și aceeași companie: Dasson Helicopters SRL.

Potrivit datelor de pe site-ul acestei societăți, tipul de elicopter cu care a zburat Răzvan Cuc atinge o viteză de croazieră de 223 de kilometri pe oră și poate transporta 3-4 pasageri.

Când și unde a zburat Cuc pe banii CNAIR?

Din Registrul Operațiunilor Generatoare de Obligații de Plata (ROGOP) al CNAIR, reiese că primul elicopter a fost închiriat pe data de 18.03.2019, contra sumei de 42.191 de lei.

Registrul din care reiese ce sume a platit CNAIR pentru a inchiria elicopterele cu care a calatori Razvan Cuc

Potrivit CNAIR, respectiva aerovană i-a transportat pe Răzvan Cuc și fostul director general al CNAIR, Narcis Neaga, pe ruta București-Bacău (unde UMB lucrează la Centura Bacăului) și retur.

Pe 5 august, un elicopter i-a dus din nou pe Răzvan Cuc și pe directorul general al CNAIR (de aceasta data Sorin Scarlat) pe aceeași rută. Deci tot la centura Bacăului. Doar că de această dată zborul a costat ceva mai puțin: 36.335 de lei.

Peste încă o săptămână, adică pe 12 august, Răzvan Cuc a plecat din nou într-un zbor cu elicopterul plătit de CNAIR pe ruta București-Deva-Sibiu (unde se lucra la Loturile 3 și 4 ale Autostrăzii Lugoj-Deva) și retur. Pentru acest zbor, CNAIR a plătit 36.477 de lei.

În cursul acestui zbor, însă, Răzvan Cuc n-a mai fost însoțit de directorul CNAIR, Sorin Scarlat.

Ziare.com a cerut în scris informații de la CNAIR cu privire la indentitatea celor care l-au însoțit pe Cuc în timpul acestui zbor. Din păcate, Compania a evitat să ofere detalii.

Potrivit CNAIR, Ionuț Masala – actualmente membru în Consiliul de Administrație (CA) al CNAIR – figurează ca beneficiar al zborurilor doar pentru că era director economic al CNAIR, nu pentru că ar fi zburat efectiv cu elicopterul.

Una peste alta, un lucru e cert: CNAIR a plătit puțin peste 115.000 de lei pentru cele 3 zboruri cu elicopterul. De ce a fost nevoie de așa ceva? Iată ce spune fostul ministru al Transporturilor.

Cuc: De ce e de interes? Au fost pentru români, nu pentru Cuc

Contactat telefonic de Ziare.com, deputatul Răzvan Cuc a încercat, inițial, să îi direcționeze către cabinetul său parlamentar din Giurgiu. În cele din urmă, însa, a acceptat să răspundă la câteva întrebări.

Înainte de toate, Cuc a susținut că nu a solicitat CNAIR să fie transport cu elicopterul. Ba dimpotrivă – a spus fostul ministru al Transporturilor – CNAIR a fost cea care i-a propus să călătorescă pe calea aerului.

Că eu i-am pus (să închirieze elicoptere – n.red.)... Hai să fim serioși! Nu puteam eu să le solicit! Dacă nu mă înșel, au fost două deplasări…. „, a precizat Răzvan Cuc.

Fostului ministru al Transporturilor i s-a amintit că au fost, de fapt, 3 deplasări cu elicopterul.

„... chiar nu știu, că nu am… Știu că una dintre probleme a fost vizavi de Centura Bacăului, unde au apărut – după ce am făcut inaugurarea lucrărilor pe 15 martie – informații mincinoase în presă promovate de oameni care nu se pot numi jurnaliști că au dispărut utilajele de pe șantier. Eu vineri am făcut inaugurarea și luni au apărut aceste informații.

și atunci am efectuat o vizită, dacă nu mă înșel, pe șantier inopinat la ora 15:00 sau 16:00. Nu aveam altă cale să ajung acolo decât să combat minciunile apărute în presă. Și atunci știu că era director domnul Neaga, care mi-a spus că cea mai rapidă soluție ar fi fost să închirieze… Dar nu le-am impus eu să închirieze elicopter la niciunul”, a precizat Răzvan Cuc.

Despre a doua deplasare pe centura Bacăului, Răzvan Cuc a evitat să dea detalii.

Orice deplasare care s-a făcut s-a făcut în interes de serviciu, pentru România și infrastructura din România. Nu pentru mine personal.

Nu înțeleg care este importanța. Le-am făcut (deplasările – n.red.) pe obiective de infrastructură. Nu pentru mine personal, Cuc, să mă plimb. Dar presupun că oricum, orice v-aș spune, veți da o tentă negativă. Că asta face rating.

Eu am fost pe șantiere. Ei le-au închiriat pentru că au spus că e mai rapid că este așa. Nu m-am dus să mă plimb, ci ca să rezolv probleme de infrastructură pentru români, nu pentru Cuc...”.

Întrebat de Ziare.com care a fost rațiunea pentru care s-a deplasat cu elicopterul pe șantierele Loturilor 3-4 de pe Autostrada Lugoj-Deva, chiar în preajma datei de recepție, Răzvan Cuc a răspuns:

La Lugoj-Deva erau probleme cu spaniolii care puseseră presiune… Că dacă nu le acceptam condițiile nu dau autostrada la CNAIR și alte mizerii….Sunt situații care trebuie dezamorsate pe moment, nu poți aștepta…„, a mai spus Răzvan Cuc.

Problema este că, în ceea ce privește Loturile 3 și 4 ale Autostrăzii Lugoj-Deva – în ciuda deplasării cu elicopterul a lui Răzvan Cuc – problemele nu s-au rezolvat.

Lotul 4 s-a inaugurat pe 14 august – cu o întârziere de peste 3 ani – așa cum era programat. Lotul 3, care trebuia inaugurat tot atunci, a rămas până astăzi muzeu. În plus, CNAIR a reziliat contractul cu spaniolii de la Comsa și nici până azi nu știe cine și când va finaliza lucrările.

În aceste condiții, e greu de înțeles la ce le-a folosit românilor că Răzvan Cuc a zburat până acolo cu elicopeterul, iar CNAIR a plătit factura de 36.477 de lei!