* Deputatul ALDE, Toma Petcu, consideră că Autostrada Sudului ar putea fi chiar Dunărea

În așteptarea bugetului național, deja creionat la nivelul Guvernului, parlamentarii fac amendamente, vin cu propuneri și, în opinia multora, chiar cu soluții care ar putea redresa, întrucâtva, economia. De departe, cele mai multe discuții se poartă în jurul investițiilor în infrastructură, domeniu în care țara noastră încă este deficitară.

Un asemenea subiect a fost abordat, în conferința de presă de joi, 31 ianuarie, de către deputatul Toma Petcu, președinte al organiuzației județene a ALDE Giurgiu.

„Avem nevoie de acest buget, și, sincer, îl aștept cu nerăbdare. La o parte dintre discuții chiar am luat și eu parte, susținând că avem nevoie de un port nou la Dunăre, de o legătură pe cale ferată cu Bucureștiul, astfel încât să ne putem dezvolta ca județ. S-a tot vorbit, la capitolul infrastructură, despre o Autostradă a Sudului, dar, în opinia mea, cea mai bună asemenea autostradă este Dunărea. Dacă reușim să o facem navigabilă 365 de zile pe an, am avea numai de câștigat. Foarte mulți miniștri ai transporturilor au încercat, cumva, să schimbe situația actuală a Dunării, dar fără prea mari rezultate”, spunea președintele ALDE Giurgiu.

Și totuși, de ce nu se folosește Dunărea pe întreaga sa lungime de pe teritoriul României, așa cum ar trebui? Cauza o reprezintă cele câteva „praguri”, toate aflate în „jurisdicția” vecinilor bulgari.

„Zona colmatată este administrată de partea bulgară, pe șenalul navigabil de la vărsarea Timocului – undeva, în zona Drobeta Turnu-Severin, până la Zimnicea. Noi, pe partea noastră, ne-am realizat decolmatarea, dragarea și celelalte lucrări aferente. Nu înțeleg care este motivul pentru care Bulgaria refuză permanent să investească în aceste lucrări, preferând să lase aceste „praguri”, și nici nu vor să ne transfere nouă administrarea șenalului navigabil”, mai spunea Toma Petcu.

La această dată, sunt sectoare de Dunăre unde pescajul (n.r. – adâncimea apei) este de 50 sau chiar 70 de centimetri, în condițiile în care, pentru un fluviu utilizabil din punct de vedere al transportului (fie el de mărfuri sau de pasageri) ar fi ideal un pescaj de peste un metru și jumătate.

„Pentru remedierea situației am propus ca, pe această perioadă, cât România asigură președinția Consiliului UE, să găsim o soluție de înființare a unei Agenții Europene pentru Administrarea Căilor Navigabile din Europa. Astfel, România, inclusiv Giurgiu, ar putea beneficia de porturi dunărene dezvoltate. Și un nou pod peste Dunăre, între Giurgiu și Ruse, cu două benzi pe sens, cu o cale ferată electrificată, ar putea fi o soluție de relansare pentru noi. Bulgarii sunt interesați de o asemenea investiție, astfel că se pot purta discuții și în acest sens”, mai preciza deputatul giurgiuvean.

(Jurnal)