Seceta din ultima perioadă a creat serioase probleme și navigației pe Dunăre. Pentru a afla care este la acest moment situația navelor aflate în convoi, am stat de vorbă cu șeful Serviciului Siguranța Navigației din cadrul Căpităniei Portului Giurgiu, Ion Neacșu.

Acesta ne spunea că navele care nu pot să treacă, de ”praguri” (Dex= Ridicătură naturală a fundului albiei unei ape curgătoare), sunt în acest moment în așteptare, de-a lungul Dunării.

Este vorba despre 8 convoaie care așteaptă la kilometrul 560 pe Dunăre,  ce au ”pescaje” ( Dex=Adâncimea de cufundare în apă a unei nave, măsurată până la linia de plutire, care variază în raport cu încărcătura) prea mari și nu le permite navigarea, nave  sub pavilion atât românesc cât și străin. Pescajul permite în zona amintită  1,70… Ce are pescaj 2 sau 2 și ceva este nevoit să aștepte.

Întrebat era  Cota apei Dunării, la Giurgiu, joi, 21 iulie, acesta ne-a spus:

Cota a fost de ”-58 cm” și staționează… Tendința este în continuare de scădere… Cota probabilă pentru următoarele două zile este de  ” -73 cm”, adică o scădere de 10-20 cm. Problemele sunt la fel de dificile însă peste tot pe Dunăre. Observam astăzi pe sectorul unguresc că situația este la fel de critică…Trebuie înțeles că nu are de unde să vină apă…

Mai avem  în apele internaționale un convoi sârbesc care recent a făcut la Giurgiu revizia de plecare, cu 3 barje încărcate cu cărbune.

După cum am constatat din informațiile primite din presa națională, barjele ar fi trebuit să fie descărcate la Giurgiu, dar portul nu dispune de tehnica necesară. Așa că sârbii au cerut să descarce la Ruse, în Bulgaria, dar s-au izbit inițial  de un refuz și au fost trimiși înapoi…

Încărcătura însă  se tot aprinde din cauza caniculei. Pompierii din Giurgiu spun că au stins un incendiu produs pe una dintre barje la începutul lunii iulie, însă ulterior convoiul și-a continuat drumul spre destinația finală, Belgrad. Nu au putut înainta însă din cauza cotelor scăzute pe Dunăre, iar încărcătura s-a reaprins.

Fumul degajat poluează acum orașul Ruse, unde oamenii au început să se plângă de calitatea aerului.

Ministrul bulgar al Mediului afirmă că și-a alertat omologul român și a solicitat luarea de măsuri.

A fost stabilită o coordonare între pompierii din ambele țări, pentru intervenție la fața locului, după cum spune primarul din Ruse.

Barjele  sunt în continuare staționate de circa 10 zile,  la kilometrul 496 – preciza Ion Neacșu, în apele internaționale.

O altă barjă sârbească , încărcată cu laminate, urmează a fi descărcată joi, 21 iulie, la Ruse, în Bulgaria,  urmând  să preia ulterior din cantitățile de cărbune de la cele 3 barje care au deja un pescaj de 2,50, creându-le astfel  un pescaj mai mic celorlalte, accesibil navigației.

În ciuda tuturor acestor greutăți, în Canalul Plantelor se continuă descărcarea de motorină și benzină – ne mai spunea  Ion Neacșu.

Navele pot să intre cu 7-800 de tone de carburant, ba chiar și mai mult, la descărcare. Lucrul acesta este posibil datorită faptului că anul trecut aici s-a dragat. Problemele apar însă pentru navele ce vin, pe  cursul fluviului, de la Midia încoace, motiv pentru care ele sunt încărcate doar pe jumătate – mai preciza Ion Neacșu.

(Jurnal)