Nava Evergreen, blocată în Canalul de Suez, a provocat cea mai mare criză din istoria transportului maritim de până astăzi…

După cum probabil știți deja, miercuri 23 martie, nava cargo Evergreen, sub pavilion taiwanez, având la bord un echipaj format din 25 de marinari indieni, a reușit contraperformanța de a bloca complet Canalul de Suez.

Nava ce este una dintre cele mai mari nave cargo din lume, cu o lungime de 400metri, lățime de 59 metri și o greutate netă de peste 200.000 tone a eșuat cu prova în dreapta canalului și cu pupa în stanga canalului.

De 5 zile orice încercare de a readuce nava pe linia de plutire, dezțelenirea acesteia dintre cele două maluri a fost imposibilă. La momentul de față 14 remorchere încearcă tractarea navei și se spera ca în cursul serii de duminică, 28 martie, să reușească scoaterea navei eșuate din nisip.

Legat de canalul de Suez trebuie menționat, că acesta este un nod important de trafic maritim ce leagă Europa de Asia. Zilnic este străbătut în medie de 50 de vapoare și pe aceasta ruta sunt transportate bunuri ce reprezinta 12% din totalul producției mondiale.

O singura zi de blocare a canalului de Suez aduce pagube de 8-12 miliarde de dolari, aproximativ 400 de milioane de dolari pe oră!!

La momentul redactării acestui material atât în amonte cât și în aval de blocaj sunt 300 de nave în așteptare. Foarte multe dintre ele sunt încărcate cu petrol din Orientul Mijlociu, motiv pentru care prețul petrolului a crescut în ultimele zile cu peste 6%.

România este și ea afectată de această criză, din informațiile noastre zece nave ce au fost încărcate la midia cu animale vii sunt blocate la acest moment.

Dacă nu se desface acest blocaj, animalele sunt în pericol să moară din lipsă de hrană și apă, singura soluție prin care s-ar putea preveni acest lucru ar fi ca aceste nave să se întoarcă în România, iar animalele sa fie sacrificate la noi în țară.

O altă mare problemă  este aceea că, odată cu deblocarea canalului, când traficul tuturor navelor va bloca toate porturile europene, acest lucru  va duce la întreruperi în furnizarea de produse și servicii, cu un impact colosal pentru economia Europei și a României în subsidiar.

Un lucru ar fi de reținut din această poveste: aceea că o navă condusă de 25 de oameni, poate produce mai multe pagube decât în cazul unui atac terorist.

Speram să revenim cu informații cât mai bune, curând.

(Patrick Kirițescu)