În cazul firmelor care solicită reactivarea fiscală, verificările legate de domiciliul fiscal ale inspectorilor ANAF vor fi eliminate, fiind considerate de Ministerul de Finanţe, o procedură care încarcă nejustificat costurile de administrare.
Inspecţia este una din condiţiile procedurii de reactivare a societăţilor comerciale, reprezentanţii ANAF verifică existenţa spaţiului domiciliului fiscal declarat şi dacă este potrivit activităţilor pentru care firma este autorizată. Conform proiectului, Codul de procedură va elimina acest aspect, însă va menţine respectarea obligaţiilor prevăzute de lege declarate în actele societăţilor, precum şi neînregistrarea obligaţiilor fiscale restante.
Multe cazuri de inactivare fiscală sunt rezultatul birocraţiei, întârzierii emiterii actelor administrative, neînregistrarea corectă a unor obligaţii, sau întârzierea notificărilor din partea autorităţilor.
Societăţile ajunse în inactivitate fiscala îşi pierd codul de TVA, cu toate efectele secundare, şi pot ajunge în insolvenţă, după ce se constată că nu îndeplinesc obligaţiile declarative prevăzute de lege, nu au domiciliul fiscal declarat, durata de funcţionare expirată, lipsa de activitate la registrul comerţului, lipsa de organe statutare etc.
(Jurnal)