13729122_646416532201312_5743040541996319169_n
sursa: facebook

Tot mai mulţi dintre tinerii care preţuiesc munca, plătesc uneori scump dorinţa lor de a câştiga cât mai mulţi bani. Unul dintre aceştia este  Laurenţiu Florin Dobra, în vârstă de numai 33 de ani, originar din comuna Oinacu (sat Braniştea) din judeţul Giurgiu…

Tânărul se angajase cu doar 6 luni în urmă la firma finlandeză de transport internaţional de marfă, ”Transnek”, unde făcea curse regulate în toată Europa. Conducea TIR-ul, alături de un coleg al său, aproape non-stop… Cei care l-au  cunoscut  şi ne-au relatat toate cele de mai jos ne spuneau că cei doi făceau cu schimbul: 4 ore şi jumătate conducea unul, 4 ore şi jumătate celălalt. Şi asta câte 7 zile pe săptămână! Nicio zi mai puţin! Doar sâmbăta Florin mai făcea câte o pauză mai mare, iar singurul loc unde se putea odihni era, unde în altă parte decât în cabina TIR-ului.

La 2-3 luni, Florin Dobra primea câte o pauză de 3 săptămâni interval de timp în  care se putea întoarce acasă. Era plătit, în ţară, cu salariul minim pe economie, iar traseele din Europa erau remunerate cu diurne care nu se impozitau,  ce ajungeau la aproximativ 2.000 euro pe lună. Plata se făcea în funcţie de numărul de kilometri  parcurşi în luna respectivă.  Practic  tânărul pentru a câştiga cât mai mulţi bani era ”tentat” să conducă cât mai mult, mai ales că tirurile erau dotate cu sistem de monitorizare GPS,  adică se aflau sub o permanentă  supraveghere a firmei.

Săptămâna trecută, deşi nu se plânsese de ceva anume, neacuzând  antecedente medicale, din pricina programului suprasolicitant, a cumulării unui număr foarte mare de zile şi nopţi nedormite, a excesului de cofeină şi de energizante fără de care nu mai putea face faţă unui astfel de program, sistemul cardiac i-a cedat definitiv , iar Florin a murit în urma unui infarct.

După cum ne-a declarat o rudă a tânărului, ce a dorit să-şi păstreze anonimatul, moartea lui Florin  a şocat o întreagă comunitate şi a copleşit de durere (ce nu poate fi exprimată în cuvinte) sufletele membrilor familiei şi ale prietenilor acestuia.

Florin Dobra era căsătorit, avea o fetiţă de 5 ani şi un băieţel de numai 5 luni. Pe data de 29 iulie  programase botezul micuţului şi, pentru că tot era vorba de o cheltuială, cei doi stabiliseră să facă şi cununia religioasă. Încă de acum 5 ani, când i s-a născut primul copil, Florin dorise să se cunune religios (odată cu botezul celui mic), însă decesul mamei sale l-a determinat la acel moment  să-şi amâne planurile pentru o altă ocazie. Când în sfârşit avea posibilitatea să şi le îndeplinească, mai ales că apăruse pe lume şi cel de-al doilea copil al său, Florin Dobra a pierdut însă cea mai dură luptă de până acum,  lupta cu moartea.

Ruda tânărului ne-a mai spus că Florin Laurenţiu Dobra era o persoană plină de viaţă, familist convins  şi  harnic… Lipsa posibilităţilor financiare îl împinsese  să se angajeze la această firmă, pentru a putea strânge ceva bănuţi pentru a  oferi familiei sale un trai mai bun.

Aceeaşi sursă ne-a mai precizat că anul trecut, o altă persoană originară din satul Braniştea, în vârstă de 45 de ani, angajată la aceeaşi firmă de transport internaţional de marfă, a sfârşit tot prin infarct, chiar în timp ce conducea TIR-ul!  În mod straniu, conform aceloraşi surse am aflat că de-a lungul ultimilor ani  au mai fost 10 cazuri de şoferi angajaţi la această firmă, din toată ţara, care au pierit în acelaşi mod. Să fie vorba doar despre o coincidenţă?

Atât rudele tânărului Florin, cât şi jurnaliştii publicaţiei noastre, am prezentat acest caz pentru ca în acest fel să tragem un semnal de alarmă angajatorilor societăţilor de transport internaţional de marfă, să le facă angajaţilor controale medicale atât la angajare, cât şi periodic şi să le ofere mai multe pauze în timpul traseelor, fără a-i mai trata ca pe nişte  ”maşinării” care să le aducă doar profit. Cu siguranţă, astfel de situaţii dramatice ar putea fi evitate şi dacă angajaţii, în speţă şoferii, mai ales cei tineri şi fără experienţă, ar conştientiza riscurile la care se expun acceptând un asemenea efort.  Suprasolicitarea fizică, deşi pare că i se poate face faţă cu tot felul de viclenii,  mai devreme sau mai târziu nu iartă pe nimeni. Oboseala nu o poţi păcăli la nesfârşit!

Pe Florin Laurenţiu Dobra, cu siguranţă familia, rudele şi prietenii nu îl  vor uita niciodată, rămânând un exemplu pentru generaţiile tinere care trebuie să înţeleagă că viaţa este cu mult mai preţioasă decât cei câţiva bănuţi câştigaţi, în plus!

Dumnezeu să-l odihnească pe Florin în TIR-ul pe care-l conduce acum în călătoria sa,  cea din urmă, prin ţara veşniciei.

Teodora Nicolau

22 COMENTARII

  1. Dumnezeu sa ii ierte pe toti colegii nostrii…sunt multe firme care vor soferii sa stea cat mai mult pe comunitate , exemplu este firma Tir Express din Italia cu sediu si in Timisoara…acestia angajeaza soferi cu conditia sa stai 6 luni pe comunitate…nimeni nu ia masuri…

  2. Dumnezeu sa ii ierte pe toti colegii nostrii…sunt multe firme care vor ca soferii sa stea cat mai mult pe comunitate , exemplu este firma Tir Express din Italia cu sediu si in Timisoara…acestia angajeaza soferi cu conditia sa stai 6 luni pe comunitate…nimeni nu ia masuri…

  3. Cred ca tipa greseste enorm, daca au fost 10 decese asta poate fi o coincidenta amara,sau vina firmei nefăcând controalele periodice „pe bune”, in rest am avut colegii care nu aveau treaba cu meseria asta si au facut preinfart sau stop cardiac….cind se termină a sfoara.. nu ai ce face.

  4. Înțeleg foarte bine acest mesaj! Sa îl odihnească Cel de sus pe acest tânăr pentru ca a luptat sa își refacă o viata după decesul mamei sale! E normal sa alergi după o suma de bani sa poți sa îți refaci viata!
    Cu ce preț însă?
    Nu vreau sa fiu răutăcios! Dar sfătuiesc ceilalți tineri șoferi sa aibă grija de sănătatea lor în primul rand …sa aibă grija sa își organizeze viata după posibilitățile sale!
    Sa fi tânăr sa ai doi copii sa muncești și sa nu te bucuri de o viata normala …! No coment! Nu e bine pentru familia ta sa alergi pana la epuizare sau foamea tot mai mare după bani sa te răpună! Dumnezeu ne da dar nu putem cere imposibilul! E trist! Și alții lucra în acest domeniu și toții ajung după 10 ani de experienta ori legume …adică oameni care pot paraliza la pat ori cu stomacul praf ori cu probleme grave de inima! Degeaba ți se fac controale medicale! Infarctul nu ți-l poate prezice nici un medic! Se știe din ce cauza se produce Infarctul la asa o vârstă! Stresul și gândurile spre mai bine te duc la sinucidere prin acest infarct! Am și eu un vecin la fel a murit! Stres … deși câștigase salariu foarte bun pentru economia României! 3 salarii medii înseamnă o suma totuși! Iar ce zice jurnalistul cum ca șoferul a câștigat minim pe economie sa tacă din gura ca în realitate este vb de alta suma! Oricum sa îl ierte cel de sus și ii sfătuiesc pe ceilalți sa aibă grije în primul rand de sănătatea și liniștea lor . În astfel de condiții nu veți trăii la infinit! Șoferii de curse lungi sunt ca minerii sub pământ! Pleci de acasă dar nu știi dacă vei ajunge înapoi la familie! Și pentru ce? Faci bani 10 ani apoi lași o familie îndurerată? Nu vad un lucru bun pentru o viata normala! Succes mult și încă o data condoleanțe familiei!:(

  5. Dumnezeu sa-l odihneasca!
    Si fratele meu a patit acelasi lucru dar nu lucra pe tir, a murit sub ochii unui autocar plin de pasageri, fara nici o problema medicala, fara sa acuze dureri ( mai ales de inima) in soc suntem si acum dupa 11 luni de la deces. singurul lucra care il spune era ‘ sunt ffff obosit’ si cand am urmarit traseul si scoaterile de bani la bancomat…nu stiu cand se odihnea. Dumnezeu sa-l odihneasca pe Florin si pe fratele ” coincidenta” …tot Florin ( 45 ani), poate acum conduc altfel de masini si nu mai sunt asa obositi. Familiei nu pot spune decat CONDOLEANTE!!…groaznic si socant, Dar ajuta fff multe pastilele, parca poti suporta durerea mai usor luand calmante. CONDOLEANTE!

    • daca ai murit cand esti in cursa, s-a dus tahograf-ul si diagrama tahograf….fratele meu era in cursa in Germania si nu avem acces la asa ceva, poate doar in instanta. si mai stiu tot de la el ca afara treb. sa respecti orele dar merge si ‘ baga colegul cartela si conduc eu’….asa ca din cate am inteles eu pe tahograf este ok mereu…altfel ‘ zbori’ …..poate soferii pe tir au alte reguli….. si cum spunea cineva mai sus…stresul, oboseala, mancatul pe fuga, energizantele si cafelele…pun capac soferilor. Pleci de acasă dar nu stii dacă vei ajunge inapoi! Ma bag si eu in discutiile voastre dar cand am citit articolul desi nu am uitat nimic din aceea zii cand am fost sunata….ma rascolit ……..Condoleante!

  6. printre comentatori cu siguranţă și cei care iau apărarea acestei firme….nu o cunosc dar în această meserie sunt puţini cei care se salvează de la acest tip de „regim”…cunosc diverse cazuri…și în afară se profită pe faptul că este „criză” și omul să-și ţină casa și familia își asumă astfel de sacrificii…

  7. Dumnezeu sa-l ierte ! Cel mai nenorocit sistem de plata este cel în funcție de km parcurși. Cum dealtfel la fel de nenorocit este și sistemul de a sta plecat o luna ,doua sau trei urmat după aceea de o pauza de maxim o luna.Niciodată nu te vei reface în acea luna cum niciodată odihna de acasă nu o vei găsii în cabina unui camion oricât de performant ar fi acesta.Oare de ce șoferii vest europeni nu lucreadă sâmbătă și duminica și tot de ce nu vor sa stea mai mult de 5-6 zile în cabina unui camion ? Plus ca sunt mult mai bine plătiți ca cei romani sau bulgari.Pe șoselele din vest nu o sa vedeți în week-end decât șoferi est europeni săi din fostele state baltice.Ar trebui ca sa fie interzis salariul în funcție de km ca și plecatul de acasă pentru mai mult de doua săptămâni. Viața unui om este mai importanta ca orice și nimic din lume nu o poate înlocui !