Dacă în timpul comunismului românii erau forţaţi să îşi părăsească gospodăriile de la sate pentru a se muta în oraşe, pentru ca în acest mod să ”participe activ la producţia din fabrici şi uzine”, astăzi moda s-a schimbat, fiind tocmai invers… Sociologii au constatat că după ce în anii ’90, la migraţia de la oraş la sat, au contribuit mai mult cei inadaptaţi în mediul urban, cetăţeni ce fuseseră mutaţi cu de-a sila din gospodăriile proprii în perioada comunistă, în ultimii ani se observă că cei care aleg liniştea satului sunt ori sătui de aglomeraţie şi stres, ori veniturile nu le mai permit să-şi asigure viaţa mai scumpă din oraşe. De mai bine de zece ani, există o migraţie masivă a românilor de la oraş la sat. Un fenomen destul de puţin răspândit în lume. De obicei, fluxul migraţiei este de la sate la oraşe, pe când în România lumea se mută de la oraş la sat, declara recent preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germane, citat de Agerpres.

Începând cu anul 1985, populaţia din mediul urban a început să fie preponderentă. Totuşi, blocajul din ultimii 20 de ani al urbanizării, care se menţine în jurul procentului de 55-56% îi alertează pe sociologi, având în vedere că media la nivel european este undeva la 70%. Şi la nivelul construirii de noi locuinţe se poate observa un avans în ceea ce priveşte mediul rural. În contextul acestui curent, planul lui Dacian Cioloş privind clasa de mijloc la sate poate fi o idee bună. Totuşi, acesta va întâmpina unele probleme de aplicabilitate dacă ne gândim la populaţia născută şi crescută în mediul rural. În schimb, acesta s-ar putea potrivi ca o mănuşă pentru ex-orăşenii retraşi în provincie. Marele impediment rămâne infrastructura dar se pare că primarii de comune sunt pe cale de a rezolva şi acest lucru.

În judeţul Giurgiu drumurile judeţene sunt în mare rezolvate graţie atât efortului şi proiectelor Consiliului judeţean Giurgiu cât şi activităţii Direcţiei Judeţene de Transport, Administrarea Drumurilor şi Control Trafic Giurgiu (DJTADCT). Atât Bucureştiul cât şi celelate oraşe devin tot mai aglomerate şi mai greu de accesat în trafic, locurile de parcare greu de găsit iar aerul din ce în ce mai greu de respirat din cauza poluării. Iată de ce mulţi preferă să îşi ridice sau să cumpere case (de vacanţă), la ţară. Rămâne de văzut în ce măsură locuitorii nativi ai satelor vor putea îmbrăţisa măsurile din programul realizat de Guvern şi, de asemenea, în ce măsură orăşenii care migrează în mediul rural se vor implica activ în „viaţa satului”, prin afaceri locale mici, sau îşi vor orienta viaţa profesională spre cel mai apropiat oraş.

(JGR)