Richard Lynn, profesor de psihologie, şi Tatu Vanhanen, profesor de ştiinţe sociale, dezvăluie în cartea lor „Inteligenţa: Un concept unificator pentru ştiinţele sociale” cum arată harta IQ-ului în Europa.

 

Potrivit acesteia, în Europa, România se află pe ultimele locuri, cu un IQ mediu de 91. Îi depăşim doar pe sârbi, albanezi, muntenegreni şi suntem la egalitate cu macedonii. În schimb, campioni sunt finlandezii, cu un IQ mediu de 101, urmaţi de Estonia, Olanda şi Elveţia, toate cu IQ mediu 100.

În lume, România ocupă locul 13 din 43, la egalitate cu Armenia, Georgia, Kazahstan şi Vietnam. Trebuie însă menţionat faptul că harta mondială a IQ-ului are o vechime de peste 10 ani, neexistând cercetări mai recente, ceea ce înseamnă că lucrurile ar putea arăta complet diferit astăzi, notează Digi24.ro.

Aceiaşi profesori arată că IQ-ul mediu în Europa este în scădere. Dacă din 1930 până în ultimii ani IQ-ul populaţiei europene a crescut pe fondul accesului la educaţie şi a condiţiilor mai bune de trai, mai multe studii realizate din 2013 până în 2017 arată că IQ-ul mediu este în scădere. Specialiştii pun acest trend pe seama unor „cauze biologice”: îmbătrânirea populaţiei şi scăderea natalităţii, arată aceeaşi sursă.

Coeficientul de inteligenţă este, de multe ori, interpretat greşit drept acea inteligenţă genetică sau nativă a unei persoane. De fapt, o persoană cu studii este capabilă să rezolve corect şi mai rapid problemele de logică din testele de inteligenţă.

Asta înseamnă că nivelul mediu al coeficientului de inteligenţă poate fi un indicator bun pentru calitatea sistemului de educaţie dintr-o ţară.

Aşa se explică şi de ce nivelul mediu al IQ-ului a fost în creştere în ultimele decade, pe măsură ce accesul la educaţie a crescut, iar ţări precum Finlanda, Danemarca sau Suedia au pus în mişcare reforme ale educaţiei, menite să crească numărul persoanelor care termină o facultate, comentează Digi24.ro.