Explicaţiile pe care le găsesc angajatorii pentru acest lucru sunt, în ordinea relevanţei răspunsurilor:

– lipsa de loialitate faţă de angajator (27,4% dintre respondenţi), – lipsa unei culturi organizaţionale care să motiveze angajaţii (19,3%), – insatisfacţia faţă de mediul de lucru sau aşteptările salariale mai mari (12,9%) şi chiar – adaptabilitatea redusă (11,3%).

 În acest context, nu e de mirare că principalele arii în angajatorii şi-ar dori să vadă îmbunătăţiri sunt implicarea membrilor echipei, dar şi comunicarea (circa 42% dintre respondenţi fiecare), randamentul/productivitatea (33,9%), calitatea muncii (25,8%), motivaţia (14,5%), competenţele digitale (14,5%), abilitatea de a lucra în echipă (12,9%), abilitatea de leadership (9,7%)”, notează realizatorii studiului.

Conform analizei BestJobs, peste jumătate dintre angajatori apreciază că angajaţii sunt mai puţin responsabili şi pregătiţi faţă de acum cinci ani, astfel încât calitatea muncii depuse de aceştia a scăzut. Totodată, trei din zece angajatori consideră că situaţia a rămas la fel şi doar 13% afirmă că angajaţii sunt mai responsabili şi mai bine pregătiţi ca în urmă cu cinci ani.

Care sunt cei mai neproductivi salariați

Majoritatea angajatorilor (64,5%) consideră că cea mai redusă productivitate la locul de muncă o au angajaţii din generaţia Z (născuţi între anii 1996 şi 2012), aceştia fiind urmaţi de cei din generaţia X (1965-1980), conform răspunsurilor oferite de doi din zece respondenţi.

Angajaţii din generaţia Millennials (1981-1995) stau cel mai bine la acest capitol, doar 16% dintre angajatori considerând că productivitatea acestora este sub aşteptări.

La capitolul comunicare, angajaţii din generaţia Z primesc cel mai slab punctaj din partea a 45% dintre angajatori, în timp reprezentanţii din generaţia X primesc circa 42% dintre voturile managerilor, iar 12,9% dintre respondenţi îi depunctează cel mai mult pe angajaţii din generaţia Millennials.

În ceea ce priveşte rezistenţa la presiune şi stres, cel mai rău stau angajaţii din generaţia Z, în viziunea a 67,8% dintre respondenţi. Aceştia sunt urmaţi de cei din generaţia Millennials – cu un procent de 17,7%, respectiv din generaţia X – cu 14,5%.

Comunicarea angajat-angajator

Mai mult de jumătate dintre angajatori (51%) susţin că oferă feedback angajaţilor de care sunt nemulţumiţi doar uneori, de exemplu atunci când greşelile sunt foarte mari, iar 8% admit că nu fac acest lucru niciodată. La polul opus, patru din zece respondenţi afirmă că angajaţilor le este atrasă atenţia de fiecare dată când greşesc, astfel încât situaţiile să nu se mai repete, iar angajaţii să aibă oportunitatea să evolueze.

Când sunt nemulţumiţi de calitatea muncii angajaţilor, pe lângă feedback, angajatorii mai oferă training pentru îmbunătăţirea abilităţilor profesionale (46% dintre respondenţi), ori îi mută pe cei mai puţin performanţi pe alte poziţii în cadrul companiei (16%). De asemenea, 14,5% aleg să aplice sancţiuni, circa 13% spun că le reduc volumul de muncă sau din responsabilităţi, iar 9,7% decid să îi dea afară pe cei de care sunt nemulţumiţi.

Studiul BestJobs a fost efectuat în perioada 1 octombrie – 15 noiembrie 2019, pe un eşantion de 250 de companii mici, medii şi mari din România.

 (Jurnal)