Temperaturile ridicate de afară şi razele puternice ale soarelui pot afecta condusul mașinii. Mai mult de atât, în maşină temperaturile pot deveni extreme şi trebuie să ştim cum să răcorim interiorul pentru a putea circula confortabil. Iată câteva sfaturi de la specialişti.

Totul începe cu parcarea. Este bine știut că este mai simplu să previi decât să tratezi, aşa că alegerea unui loc de parcare cât mai ferit de razele soarelui este o mişcare firească. În realitate însă, această misiune devine practic imposibilă din cauza aglomerării din oraş. În schimb, încercaţi pe cât posibil să găsiţi un loc umbrit, sau dacă tentativa eşuează, căutaţi un loc în care soarele soarelui să bată spre partea din spate a maşinii. În felul acesta, bordul, volanul, schimbătorul şi scaunele din faţă scapă de supraîncălzire. Dacă nici această variantă nu dă roade, folosiţi cu încredere parasolarele pentru parbriz şi lunetă, iar pentru geamurile laterale se recomandă o folie solară auto.

Vă urcaţi într-o maşină supraîncălzită. Ce este de făcut? Aţi omis sfatul de mai sus şi vă confruntaţi cu o mini-saună instalată în habitaclul maşinii voastre. Cum ştim de la orele de fizică, aerul cald este mai uşor decât cel rece, ceea ce-l va face să se ridice. La fel se întâmplă şi în interiorul unei maşinii, unde aerul încălzit de soare se va poziţiona în zona capului, de unde o amplificare a senzaţiei de căldură excesivă. Încercaţi să rezistaţi tentaţiei de răcire a părţii superioare a corpului, aşa cum se întâmplă în majoritatea cazurilor. Primul lucru de făcut este scoaterea aerului cald din maşină, începând cu cel mai încins. Cel mai simplu mod prin care puteţi face lucrul acesta este să porniţi sistemul de aer condiţionat la maxim – atenţie, fără recirculare, să deschideţi parţial geamurile şi să redirecţionaţi fluxul de aer către aeratoarele de la nivelul picioarelor. După ce interiorul s-a răcit suficient, închideţi geamurile şi eventual activaţi modul de recirculare a aerului.

Aţi pornit la drum într-o zi foarte călduroasă. Cum asiguraţi un confort termic optim pe durata călătoriei? Răspunsul corect este, evident, cu ajutorul instalaţiei de aer condiţionat. Doar că pentru rezultate optime, aceasta trebuie folosită inteligent. Aşadar, imediat ce aţi plecat la drum, e indicat să faceţi uz de funcţia AUTO, iar geamurile trebuie să rămâne închise sau cel mult întredeschise. Habitaclul va fi mai bine ventilat, iar corpul vă va mulţumi negreşit. Cu toate acestea, nu abuzaţi de funcţia AUTO mai mult de câteva minute, fiindcă poate răci excesiv atmosfera din habitaclu. Deci, în timpul mersului, la drum lung, este indicată folosirea alternantă a aerului condiţionat. De ce? Simplu. Variaţia redusă a temperaturii de la interior nu va face corpul aşa de expus temperaturilor mari, la ieşirea din maşină. În plus, veţi economisi şi combustibil, deoarece compresorul climatizării solicită suplimentar motorul maşinii.

Nu doar interiorul trebuie protejat de căldura excesivă. Pe timp de vară trebuie să fiţi vigilenţi şi în ceea ce priveşte temperatura motorului. Asiguraţi-vă că nivelul de antigel este în limite normale şi nu vă sfiiţi să aveţi un recipient suplimentar în portbagaj, pentru orice eventualitate. Contrar unor convingeri populare, antigelul nu are doar un punct scăzut de îngheţ, ci şi un punct de fierbere situat foarte sus pe scara termometrului. Anvelopele se pot încălzi excesiv la rândul lor, iar cea mai bună metodă prin prevenirea acestui fenomen este verificarea presiunii în roţi la plecarea la drum. Roţile umflate la o presiune mai mică faţă de cea recomandată acoperă o suprafaţă mai mare pe şosea, deci creează mai multă forţă de frecare şi implicit mai multă căldură, lucru care poate duce la pierderi de aderenţă şi uzură accentuată.

Nu lăsaţi copiii sau animalele de companie nesupravegheate în maşină pe timp de caniculă. Deshidratarea apare mult mai repede la copii decât la adulţi, iar o maşină amplasată direct sub bătaia razelor de soare se încălzeşte excesiv, cu rezultate tragice pentru cei mici. Dacă afară sunt 32 de grade Celsius, temperatura din interiorul mașinii poate ajunge la 58 de grade în doar 60 de minute.

Deci, FIȚI PRECAUȚI!

(Jurnal)