„În calitate de Președinte al Comisiei pentru transporturi și infrastructură, în noua sesiune Parlamentara, am condus astăzi ședința în care au fost discutate o serie de acte normative (proiecte de legi și propuneri legislative).
În debutul ședinței am declarat intenția de a iniția o propunere legislativă care are legătură cu accidentul din Bălțați soldat cu șapte morți. În urma discuțiilor cu reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, Ministru Sorin Grindeanu și reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Interne, vom iniția o propunere prin care vor fi reglementate o serie de măsuri pentru a împiedica producerea unor astfel de accidente, cum ar fi: respectarea timpilor de odihnă în decursul unei zile, folosirea cardului individual și nu a altor persoane astfel încât să nu se mai poată manipula datele de pe tahograf. Inițiativa va cuprinde o serie de sancțiuni drastice pentru proprietarii firmelor de transport care încurajează și facilitează posibilitatea de a se circula mai mult decât este stabilit prin reglementările actuale, sancțiuni care pot duce până la suspendarea activității, retragerea licenței, răspundere penală.
În ceea ce privește ședința de astăzi, cu majoritate de voturi, două propuneri legislative pe care le-am introdus în dezbatere parlamentară în calitate de inițiator, au primit raport de admitere, respectiv aviz favorabil. Este vorba despre propunerea legislativă privind stabilirea anumitor prevederi referitoare la certificarea istoricului vehiculelor rutiere utilizate în vederea înmatriculării acestora în România și propunerea legislativă privind îmbunătățirea siguranței rutiere prin limitarea circulației pe drumurile publice a autovehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România care au postul de conducere situat pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului.
Intervenția legislativă care vizează limitarea circulației pe drumurile publice a autovehiculelor înmatriculate în România care au postul de conducere situat pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului, este necesară din cauza numărului mare al accidentelor produse de mașinile cu volanul pe dreapta, care depășește 10% din totalul accidentelor dintr-un an. Consider că inițiativa legislativă este de bun augur și adoptarea ei poate duce la limitarea numărului de accidente rutiere din România.
Cea de-a doua propunere legislativă se referă la interzicerea modificării indicației odometrului unui vehicul sau orice acțiune ori inacțiune de natura să influențeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurși de un autovehicul.
În cazul în care odometrul este defect, proprietarul autovehiculului este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere în cadrul unor ateliere autorizate conform legislației în vigoare. Înlocuirea odometrului unui vehicul cu un altul cu un kilometraj mai mic este considerată un act de fraudă legat de indicația odometrului unui vehicul, scopul fiind de a ascunde indicația reală și de a realiza astfel un profit, în cazul în care aceasta nu este înregistrată și transmisă corespunzător către RAR. Inițiativa legislativă vizează stoparea unor posibile acte frauduloase care se fac în momentul vânzării mașinilor.
Prin adoptarea acestor documente, legislația din România va fi îmbunătățită, nu vor mai exista accidente produse de conducători auto ai mașinilor cu volan pe dreapta; de asemenea, la vânzarea unei mașini nu va mai fi o problemă controlul kilometrilor reali.
Aceste documente discutate în ședința de astăzi vor fi dezbătute și în Camera Deputaților, camera decizională pentru astfel de proiecte.
În ședința Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură au fost dezbătute și au primit raport de admitere sau aviz favorabil și alte documente:
– Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.135/2021 privind unele măsuri pentru susținerea activității aeroporturilor regionale pentru care consiliile județene au calitatea de autoritate publică tutelară,
– Proiect de lege privind ratificarea Protocolului încheiat la Montreal, la 4 aprilie 2014 şi semnat de România la 13 decembrie 2019, pentru amendarea Convenţiei referitoare la infracţiuni şi la anumite acte săvârşite la bordul aeronavelor, încheiată la Tokyo la 14 septembrie 1963,
– Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență precum și pentru modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de relansare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență,
– Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative,
– Proiect de lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul comunicaţiilor electronice şi pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării reţelelor de comunicaţii electronice,
– Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul de Coeziune, Fondul Social European Plus, Fondul pentru o Tranziție Justă
– Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.97/2021 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2021
– Propunere de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind măsurile împotriva operatorilor de transport care facilitează sau se implică în traficul de persoane sau introducerea ilegală de migranți în legătură cu intrarea ilegală pe teritoriul Uniunii Europene”, ne informează senatorul Toma Petcu.