România ocupă locul 5 în UE la investițiile făcute în sponsorizarea reclamelor politice pe Google și serviciul său video, YouTube. Cu două runde de alegeri în 2019, cei mai mulți bani au fost investiți de USR și de PNL. În UE, s-au cheltuit peste 7 milioane de euro pentru reclamă politică pe Google, doar în ultimele 9 luni.

Țările UE care au avut mai multe runde de alegeri în anul 2019, în afară de cele europarlamentare, sunt campioanele cheltuielilor pentru reclamă politică pe Google și YouTube. În perioada martie-noiembrie, în UE s-au cheltuit 7,1 milioane de euro pe mai mult de 110.000 reclame politice – video pe YouTube sau bannere prin serviciul de publicitate al Google, conform raportului de transparență al companiei. În România, partidele au investit 690.000 de euro pentru cele două runde de alegeri – europarlamentare și prezidențiale, sponsorizând peste 3.700 de reclame online.

România se află însă abia pe locul 5 în UE. Cea mai mare sumă s-a cheltuit în Grecia – 1,037 milioane euro. Acolo, doar partidul Nea Demokratia (centru-dreapta) a investit în reclamă pe Google 650.000 de euro – aproape cât toate partidele din România, la un loc. Liberal-conservatorii greci au câștigat atât europarlamentarele, cât și legislativele din iulie. Topul investițiilor în reclamă politică pe Google este completat de Spania (927.000 euro), Austria (893.000 euro) și Germania (736.000 euro).

În România, partidele și firmele prin care și-au derulat campaniile electorale online, au investit în reclame politice, până la data publicării acestui articol, 690.000 de euro. Cea mai mare sumă a fost cheltuită de alianța USR-PLUS (215.500 euro), urmată de PNL (187.650 euro), PSD (123.450 euro), PMP (65.100 euro), Pro România (64.900 euro), ALDE (62.250 euro) ,și UDMR (1.250 euro) își vor recupera acești bani de la stat, care le decontează cheltuielile de campanie electorală competitorilor care au scos peste 3% la alegerile prezidențiale.