Întrebat ce alte noi proiecte sunt dezvoltate în cadrul Șantierului Naval SHIPYARD ATG Giurgiu, directorul societății, Adrian Patriche ne spunea:

Pentru că anterior v-am vorbit despre nava SEMNAL,  navă de poziționare , recuperare și lansare  a geamandurilor și greutăților  ancorelor acestora, pentru a se fixa  de fundul  șenalului navigabil  de pe Dunăre , de data aceasta vă voi spune câte ceva  despre complexul de dragaj  pe care Șantierul Naval SHIPYARD  ATG   l-a câștigat  în vederea proiectării și execuției, destinat Administrației Fluviale  ”Dunărea de Jos” (AFDJ), dragaj care își va derula operațiunile  pe zona Călărași – Drobeta Turnu Severin.  Acest proiect  AFDJ-ul îl derulează în vederea reconsiderării flotei cu care asigură partea de semnalizare,  dar și partea de  dragaj a șenalului navigabil,  pentru a permite  navigația  în siguranță a navelor.  În perioada anului , când apele sunt scăzute, ei au nevoie de nave moderne,  nave care să corespundă cerințelor actuale, nave care – așa cum vă spuneam anterior, când vorbeam despre nava de semnalizare – nu au mai fost  construite în ultimii 20-30 de ani în România, fiind utilizate doar nave din flota veche, de  dinainte de 1989, pentru mentenanța și întreținerea șenalului navigabil. Știm cu toții  că în anumite perioade ale anului, când apele sunt scăzute, apar  aceleași probleme pe care le întâmpinăm și noi, constructorii de nave în momentul când avem de lansat o navă la apă, pentru a  o trimite  pe Dunăre, către beneficiarul final , în sus spre Roterdam, sau spre Constanța. Pescajul navei este de 2 metri, iar nivelul apei este de 1,5-1,6 m…  În această situație trebuie să așteptăm  ca nivelul apei să crească. Putem aștepta  o lună, două și chiar trei ca să putem transfera aceasta navă pe Dunăre către  beneficiaruil final. Acest complex de dragaj  va conține o dragă de  450 de  mc/oră,  va conține  două șalande hidroclap, un ponton dotat cu o instalație de transfer a materialului  dragat cu ajutorul unui furtun , în vederea încărcării  în șalandele hidroclap ale navei multifuncționale. Deci avem două nave șalande hidroclap, un  ponton de lucru,  o instalație de încărcare-descărcare pe el și o navă multifuncțională. Toate aceste nave vor fi dotate cu echipamente de ultimă generație.

Echipamente de ultimă generație

Întrebat de unde sunt achiziționate echipamentele , ing. Adrian Patriche ne-a spus:  Draga o dezvoltăm în colaborare cu o societate  din Italia , societate care are o vastă experiență și a mai livrat în România echipamente de dragaj. Partea de șaland hidroclap o dezvoltăm cu o societate de proiectare din Galați. Pentru ponton  și  stația de încărcare –descărcare,  au fost déjà elaborate documentațiile de către  inginerii proiectanți  din cadrul serviciului tehnic al Șantierului Naval Shipyard ATG Giurgiu, documentații pe care  le-am trimis la Autoritatea Navală Română .  Toate aceste nave vor fi echipate, așa cum afirmam   anterior, cu echipamente de ultimă generație ce vor veni de la companii românești. De exemplu sistemul de propulsie va fi asigurat de către o companie din Constanța care este reprezentantul Kater- Pilar în România, ”Diesel Mecanica”. Partea de pompe va fi asigurată  de același furnizor ca  în cazul navei de semnalizare. Am hotărât să păstrăm aceiași furnizori pentru ca mentenanța și echipajul care va lucra pe aceste nave să fie obișnuit cu același tip de echipamente cu care sunt dotate aceste nave . Noi  credem că este un lucru bun pentru noi,  ca șantier, că am reușit să câștigăm și acest proiect în vederea execuției, un lucru foarte bun și pentru  AFDJ în momentul în care acest complex va fi dat în exploatare, la începutul anului următor. Asta  pentru că echipajul va cunoaște și va descoperi similarități în ceea ce înseamnă echiparea tablourilor electrice, al  armăturilor și aici mă refer la  robineți, compensatori, manometre, termometre care se montează  pe toate instalațiile necesare navei. Fie că este combustibil, fie că este  santină, fie că este stins incendiu, fie că este vorba de colectarea apei gri de la instalația sanitară , toate acestea  vor avea  aceleași armături, evident în funcție de specificul și dimensionarea care va fi elaborată în cadrul serviciului proiectare. Ceea ce ar mai fi de menționat, ca noutate,  pe care îl consider un lucru foarte bun, este faptul  că toate aceste nave din complexul de dragaj  vor fi aprobate, mă refer la documentație, de către Autoritatea  Navală Română. De asemenea tot ANR va urmări și va inspecta toate tipurile de  lucrări  ce se vor derula  la aceste nave,  respectiv  partea de construcție a corpului,  partea  electrică, partea de tubulatură, partea de mecanică, prin inspectoratul ei tehnic. Așadar navele vor fi certificate și vor avea  rapoarte de inspecție, finale, atât perntru corpul navei  cât și pentru echipamente. Ceea ce este pentru mine un lucru  foarte bun… Concluzionând , sperăm ca în final să fim mulțumiți ,  atât noi ca șantier, dar și Autoritatea Navală și în special beneficiarul  de rezultatul produsului nostru – a  încheiat directorul Șantierului Naval SHIPYARD ATG Giurgiu, Adrian Patriche.

( a consemnat Florian Tincu)