Circa 2 milioane de români sunt buni de plată pentru mașinile foarte vechi pe care le dețin, chiar dacă automobilele nu mai pot circula pe șoselele din țară. Este concluzia unei decizii a Curții Europene de Justiție care statuează că toate vehiculele înmatriculate pe teritoriul Uniunii Europene trebuie să aibă RCA până în momentul în care sunt radiate.

Mai mult, decizia CJUE exclude și posibilitatea suspendării RCA, instrument prezent în legislația din România și destul de des folosit în ultima perioadă.

România are o problemă semnificativă în ceea ce privește cuprinderea în RCA. Ponderea mașinilor asigurate în totalul vehiculelor înmatriculate este, potrivit majorității estimărilor, sub nivelul impus de UE, adică 85%. Chiar aceste „rable”, vehicule foarte vechi și de cele mai multe ori nefolosite, coboară ponderea mașinilor cu RCA la un nivel mai redus decât ar trebui.

Potrivit estimărilor, circa 2 milioane de vehicule, din 9,2 cât era înmatriculate la finalul lui 2020, sunt mai vechi de 20 de ani, multe dintre ele nemafiind folosite în trafic. Proprietarii acdestor mașini obișnuiesc să nu le mai înmatriculeze, însă CJUE consideră că ele prezintă totuși riscuri și trebuie să aibă RCA, anunță economica.net.

Oricum ar fi, între 1,5 și 2 milioane de vehicule din România sunt constant fără RCA, aceasta în condițiile în care mergem pe estimarea ASF, care este oricum mai optimistă decât rezultatul calculelor seci. Dacă ne raportăm doar la autoturisme, constant între 700 și 1,7 milioane sunt fără RCA (având în vedere că există 7,2 milioane de autoturisme).
Dacă la aceste 1,5-2 milioane de vehicule mai punem la socoteală și cele aproximativ 5 milioane de vehicule asigurate la City Insurance și Euroins, societăți cu dificultăți la plata daunelor, rezultă o situație cât se poate de îngrijorătoare în țara cu cel mai mare număr de accidente mortale din Europa și cu unul dintre cele mai mari valori ale accidentelor totale.

(Jurnal)