Marți 22 octombrie, ”SC Shipyard ATG SA” – Giurgiu a marcat o premieră de excepție. La invitația directorului general al Șantierului Naval, ”Shipyard ATG SA” – Giurgiu,  Adrian Patriche, l-am cunoscut pe  primul tânăr  ce a absolvit școala de ucenicie în meseria de sudor. În urma acestui examen a luat naștere prima serie de ucenici a Șantierului Naval giurgiuvean.

Primul ucenic se numește Sorin Ionuț Mocanu, are 32 de ani și, așa cum ne mărturisea, și-a dorit foarte mult să învețe acestă meserie. Întrebat ce își dorește mai departe, Sorin ne-a spus:

Vreau să continui activitatea în acest șantier unde am legat prietenii, unde am învățat o profesie ce îmi este extrem de dragă. Urmând să aleg una dintre variantele pe care le-aș putea  parcurge în continuare… să termin liceul și poate chiar să urmez eventual cursuri post liceale.

Unul din dascălii lui Sorin, prof. Inginer. Viorica Cuțulescu, ce a făcut parte din comisia de examinare a candidatului, în calitate de evaluator, ne spunea că Sorin este un băiat extrem de cumsecade.

El studiază în prezent la seral, căci nu are decât 10 clase, urmând un Colegiu tehnic. El s-a născut la Giurgiu, într-o familie cu 3 copii. Părinții săi au lucrat la Combinatul Chimic ca operatori chimiști, iar în anii 93 când Combinatul s-a închis, oamenii s-au văzut obligați să plece înapoi de unde veniseră, adică în Galați. Auzind însă de acest șantier ce era în căutare de sudori, într-un oraș ce nu-i era străin, Sorin a decis să se întoarcă. Așa a început, cu satisfacție, încă de acum doi ani cursurile de calificare în profesia de sudor – ne-a precizat  prof. Cuțulescu.

Polixenia Iuliana Dorcea – inginer sudor în cadrul Shipyard ATG, un al doilea membru al comisiei, ne spunea, la rândul său, că firmele care au program de formare profesională  pe diferite meserii pot organiza cursuri de ucenici pe o perioadă de doi ani, după care cursanții vor susține un examen în urma căruia vor obține o diplomă, cea de sudor în cazul de față. Pe toată această perioadă cursantul, în cadrul acestui program de perfecționare, a fost sprijinit material. Iată de ce marți (n.r. – 22 octombrie) Sorin a susținut un examen teoretic și unul practic  – ne mai preciza ing. Dorcea. 

Domnia sa ne mai spunea că, în urmă cu doi ani, s-au mai înscris la aceste cursuri 7 tineri, care treptat au renunțat, în prezent rămânând doar doi ucenici… Este vorba de Sorin și un alt tânăr ce va susține examenul la anul, în luna februarie.

Întrebată care a fost motivul pentru care ceilalți cursanți au abandonat, aceasta ne-a spus că cei mai mulți au preferat să plece în afară, seduși de mirajul câștigurilor ridicate, cât și pentru că în celelalte state ale Europei nu le sunt cerute o groază de documente, ci sunt întrebați doar ce știu să facă, și ulterior puși să arate acest lucru, după care, de a doua zi sunt angajați…

De cele mai multe ori, este adevărat, ei muncesc la ”negru”. Iată însă de ce aleg să plece și să lucreze în Spania, Olanda, Italia fără un atestat sau un certificat de calificare, urmând să câștige în jur de 1.500 de euro/ lună. Ei  sunt conștienți că în felul acesta devin un fel de sclavi, fiind expuși riscurilor de tot felul, fără o carte de muncă, fără a avea pretenția mai târziu la o vechime…Dar acceptă …Sunt încă tineri și nu înțeleg că dacă ”Doamne ferește!” li se întâmplă ceva, nimeni nu le întinde o mână de ajutor … Însă mirajul câștigurilor în euro devine ca un drog ce uneori poate fi  fatal – spunea  ing. Lucia Preda, reprezentant al Agenției de Formare Profesională și totodată profesor la Colegiului Tehnic „Viceamiral Ioan Bălănescu” din Giurgiu, prezentă la examen în calitate de evaluator.

Deși de obicei la un astfel de examen, sub auspiciile ANC (Autoritatea Națională de Calificări) se merge  pe trei variante de concurs, de data aceasta s-a optat pentru un examen cu 5 variante (5 subiecte) – ne preciza prof. Viorica Cuțulescu.

Ing. Polixenia Iuliana Dorcea ne mai spunea că Șantierul Naval Shipyard are în prezent încheiat un parteneriat cu Colegiul Tehnic „Viceamiral Ioan Bălănescu” pentru pregătirea practică a elevilor de la cursurile profesionale. La jumătatea lunii iulie, elevii claselor a X-a și a XI-a au făcut practică comasată pe o perioadă de 5 săptămâni în cadrul Șantierului Naval, iar o parte din ei au terminat Școala Profesională, ce s-a finalizat cu un examen. Din promoția ce a absolvit profesionala anul acesta, unii s-au angajat în cadrul Șantierului, foști felevi ce au făcut nu demult practică, aici…mai spunea inginer Dorcea.

În acest mod Șantierul Naval ”Shipyard ATG” Giurgiu speră ca încet, încet, cu fiecare promoție de absolvenți ai cursurilor de ucenici, să se asigure Șantierului viitorii salariați specializați în profesiile cerute în această ramură extrem de grea și de importantă a economiei, construcția de nave, ducând astfel mai departe – după cum ne spunea directorul Patriche – tradiția acestei profesii în orașul nostru.

(Florian Tincu)