Strategia Naţionala pentru Siguranţa Rutieră a introdus reguli noi pentru perioada 2016-2020 cât şi în Planul de acţiuni pentru implementarea strategiei. Acţiunile sunt structurate pe trei direcţii: educaţie rutieră în şcoală, campanii de informare în media şi îmbunătăţirea nivelului de pregătire a conducătorilor auto.
Ca noutate subliniem introducerea înregistrării video a examenelor pentru obţinerea certificatelor şi atestatelor profesionale. Legea va fi amendată astfel încât şcolile de şoferi să-şi poată prelungi autorizaţia de funcţionare cu condiţia ca minim 50% dintre cursanţi să promoveze examenul.
De asemeni, potrivit documentului pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor, Guvernul ia în calcul să permită accesul la examen doar pentru absolvenţii învăţământului obligatoriu (10 clase).
Guvernul a adoptat în şedinţa de miercuri Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră pentru perioada 2016 – 2020. Potrivit proiectului de hotărâre, maşinile care au fost implicate în accidente nu vor mai avea voie să circule pe drumurile publice fără inspecţie tehnică, iar şcolile de şoferi îşi vor primi autorizaţia de funcţionare în funcţie de numărul de persoane care şi-au luat permisul de conducere.
Dacă până acum maşinile erau reparate şi se întorceau pe drumurile publice fără nicio problemă, noua strategie prevede ca acestea să fie supuse unor inspecţii tehnice şi mai apoi să poată intra în trafic.
”Maşinile implicate într-un accident grav şi reparate pot intra direct în reţeaua de drumuri, fapt care este văzut ca fiind problematic, deoarece acestea ar trebui să fie supuse inspecţiei tehnice auto”, se arată în strategie.
Nici şcolile de şoferi nu sunt lăsate deoparte. Pentru că unii instructori auto nu ar respecta legislaţia în vigoare, Ministerul Transporturilor vrea ca şcolile de şoferi să primească prelungirea licenţei de funcţionare doar dacă minimum 50% dintre candidaţii şcolii respective au promovat examenul şi au luat permisul de conducere.
”Şcolile de şoferi nu pot fi controlate în mod eficient dacă îndeplinesc cerinţele de formare pentru desfăşurarea numărului minim de ore de teorie şi practică. (datele din 2012 arată că unele şcoli ar fi asigurat o instruire de 32 de ore / zi, pentru 365 zile pe an). ARR intenţionează să modifice legea pentru a evita astfel de situaţii în viitor. ARR intenţionează să introducă criteriul de promovare a examenului (min. 50%) pentru prelungirea licenţei de funcţionare a şcolii de şoferi pentru a controla numărul de candidaţi care pot lua examenul pentru permisul de conducere”, mai arată documentul.
Şoferii indisciplinaţi care nu respectă Codul Rutier vor fi înscrişi în programe de reabilitare şi vor fi consiliaţi psihologic.
”Se va crea cadrul legal pentru iniţierea şi finanţarea unor programe complexe de reabilitare pentru şoferii cu abateri repetate, cu permis suspendat sau anulat, pornind de la premisa că aceste persoane ar trebui recuperate, mai ales în cazul conducătorilor auto profesionişti. Aceste programe vor fi voluntare sau obligatorii şi se vor baza pe faptul că încălcările repetate ale legislaţiei rutiere nu sunt cauzate atât de necunoaşterea regulilor sau de probleme de inaptitudine psihomotorie sau medicală, ci mai degrabă de atitudinea conducătorilor auto. Acestea pot fi corectate mai ales prin consiliere psihologică şi programe de conducere preventivă şi de schimbare a comportamentelor celor care încalcă prevederile legale. În cazul conducătorilor auto care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor psihotrope, de asemenea, ar trebui avute în vedere cel puţin acţiuni de asistare de tipul „brief interventions”, efectuate de personal specializat”, arată noua strategie.
De asemenea, documentul mai arată că şoferii în vârstă trebuie să îşi facă mai des analizele medicale.
(Jurnal)