Potrivit unui studiu european, doar 11 la sută dintre copiii români spun că profesorii le cer zilnic să folosească telefoanele inteligente pentru diferite sarcini în clasă.

Un sfert dintre elevii chestionați spun că nu li se cere niciodată sau aproape niciodată să folosească internetul pentru informare, jumătate dintre ei că nu li se cere niciodată să colaboreze cu colegii pe internet și ceva mai mult de trei sferturi spun că nu li se cere niciodată sau aproape niciodată să folosească smartphone-ul pentru diferite activități sau sarcini în clasă.

Cum învață profesorii?

Inspectoratul școlar București a început să pregătească inspectorii școlari, pe care i-a chemat la un curs de digitalizare.

„Avem posibilitatea să transmitem către elev, spre studiu, conținut digital. Fie că e conținut de pe internet, un video de pe youtube, o poză, un mesaj interesant scris pe un zid. Mă opresc fac poză și îl încarc și pe baza lui pornesc o discuție. Limita este creativitatea profesorului”, li se explică la curs.  Din păcate, pașii sunt foarte lenți. Programul CRED, cu care Ministerul Educației se laudă de câțiva ani că va pregăti 55 de mii de profesori se mișcă încet. Deocamdată au fost doar câteva module, pentru formatori, care ar trebui să îi pregătească mai departe pe ceilalți profesori.

Profesorii experți în educație media susțin:

E nevoie de profesori cu competențe digitale avansate. Tableta e doar un instrument digital și atât. E nevoie să fie integrată la clasă, dar profesorii trebuie să facă mult mai mult. Ei trebuie să fie capabili să îi învețe pe copii abilitatea de a cauta și selecta informații online, de a analiza și evalua credibilitatea informațiilor. Asta înseamnă competențe digitale avansate”.

Cert este că la acest moment România trece cu greu clasa la Educaţie, așa cum arată cifrele şi studiile la nivel internaţional, care ne plasează mereu pe ultimele locuri. Abandonul şcolar, analfabetismul funcţional, subfinanţarea cronică, profesori prost plătiți sau insuficient pregătiți, sunt doar câteva dintre problemele unui sistem încremenit.

România a avut 23 de miniștri în 30 de ani și educația nu primește nici astăzi un buget de 6 la sută din PIB, așa cum scrie în legea educației. Elevi, părinţi, profesori şi întreaga societate aşteaptă de zeci de ani o schimbare. De unde ar trebui să înceapă reforma sistemului de învățământ?

(Jurnal)