Navaliştii din Shipyard ATG S.A. – Giurgiu, creaţia unui armator de excepţie, Apostol Teodor Gheorghe, au lansat de curând, la apă, o a doua navă din seria navelor de pescuit şi transport peşte viu, beneficiar fiind – ca şi în cazul precedent – un armator din Norvegia. Adrian PATRICHE, Deputy Chief Officer în cadrul Shipyard ATG, ne spunea că proiectul este similar celui anterior. Aşa cum promiteau constructorii, la momentul lansării primei nave, Shipyard ATG Giurgiu a continuat colaborarea cu acelaşi partener, realizând un proiect similar, ce s-a finalizat la termenul fixat, finele lunii Octombrie 2016. Nava, ce poartă numele de Steinar Olaisen, este destinată transportului peştelui viu, fiind proiectată şi construită în conformitate cu regulile/cerinţele în vigoare ale Det Norske VERITAS (DNV) şi ale Autorităţii Maritime Norvegiene. Nava deţine cele mai moderne dotări şi echipamentele necesare, care sunt în stare să atenueze oscilaţia (ruliul) navei în caz de vreme nefavorabilă, cu valuri mari.
Întrebat despre ultima creaţie a navaliştilor giurgiuveni, la finalul tradiţionalului marş al navei de pescuit spre portul Constanţa, încheiată cu doar câteva zile în urmă, Adrian Patriche ne-a spus: Dacă în cazul primei nave, cotele foarte înalte ale Dunării de la acel moment şi înălţimea de construcţie a navei, nu a permis accesul acesteia pe sub Podul Prieteniei, impunându-se ridicarea traveei din zona centrală a Podului Prieteniei, de data aceasta am întâmpinat dificultăţi majore de transport al navei de la Giurgiu la Constanţa, datorită adâncimilor mici ale Dunării, în zona Olteniţa. Din fericire pentru noi am primit suportul echipei Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) care a baleat cu nava hidrografică zona şi a stabilit traseul optim de traversare. Ar trebui ca autorităţile române şi cele bulgare să se pună de acord în vederea asigurării lucrărilor necesare de dragaj , respectiv la cote de etiaj, adâncimea minimă să fie de minim 2,5 m, căci noi am constatat că sunt zone pe şenalul navigabil din zona Olteniţei cu adâncimi de sub 2 m, cota de etiaj.
Adrian Patriche ne preciza în acest context un lucru mai puţin cunoscut: Există o convenţie*** din acea vreme şi semnată încă din anii 1950 între Ana Pauker şi reprezentanţii bulgari din acea perioadă şi asimilată de autorităţile europene prin care zona şenalului navigabil ar trebui menţinută permanent cu adâncimi de peste 2,5 m – cotă de etiaj – de către partea bulgară. Dar cum constatăm cu toţii astăzi, nu s-a făcut nimic de mai bine de 25 de ani. Cu toate acestea nava Steinar Olaisen a fost predată armatorului şi totodată reprezentantului autorităţii navale norvegiene, fără observaţii, beneficiarul apreciind ca şi în cazul primei nave, calitatea execuţiei acesteia.
Întrebat ce urmează pentru navaliştii din Shipyard ATG, directorul general Adrian Patriche ne-a spus: În acest moment se lucrează la un nou proiect, o navă pentru Franţa cu livrare la începutul anului următor . Este vorba despre un proiect în care vom beneficia de colaborarea specialiştilor din Şantierul Naval – Brăila. Totodată pe masa de lucru a Şantierului nostru se află alte contracte luate în discuţie pentru acoperirea producţiei pe anul 2017.
Ne-am despărţit de protagoniştii acestei noi provocări inginereşti, de navaliştii din Shipyard ATG, cu promisiunea că în curând ne vom întoarce în Şantier, pentru a afla, concret, în ce constau următoarele proiecte şi cum se numesc ele. Până atunci le dorim tuturor celor ce trudesc aici, ce aduc onoare şi faimă atât oraşului cât şi naţiunii noastre, multă putere de muncă, sănătate şi cât mai multe contracte.
Date tehnice ale navei STEINAR OLAISEN
Nu în ultimul rând dotările navei reduc condiţiile de stres atât pentru peştele transportat, dar mai ales pentru echipajul navei. Capacitatea magaziilor (tancurilor) de peşte este de 3.600 m.cubi şi pot transporta echivalentul a 540 tone de somon viu! Peştele viu (în special somonul) va fi ulterior preluat, cu echipamente speciale ale navei, din fermele de peşte aflate în Marea Nordului.
Circulaţia apei în magaziile (tancurile) de marfă s-a optimizat şi ea cu ajutorul programului ”CFD Anaylsis” (simularea pe calculator a circulaţiei fluidelor în sistemele de tubulaturi pentru circulaţia peştelui), pentru a menţine cea mai bună calitate a apei, atât în timpul transportului cât şi la descărcarea peştelui din tancuri.
Tubulatura de încărcare a peştelui (cargo pipe system) beneficiază de un sistem de curăţare, spălare şi dezinfectare, automate, un sistem de curăţare sub presiune, manual, şi un sistem de dezinfecţie cu ozon.
Sistemul de încărcare este conceput cu posibilitatea de drenaj atât al apei de mare cât şi a apei dulci în zona bazinelor de dezinfecţie. Nava va beneficia de filtre de deparazitare şi de un sistem de iluminat şi tratament cu raze ultraviolete, pentru eventualele probleme de sănătate ale peştelui transportat.
La bordul navei va fi montat şi un sistem de monitorizare a nivelului de oxigen şi al calităţii apei din tancurile navei, inclusiv o staţie de oxigen care produce şi mixează oxigenul pentru a-l introduce în magaziile de peşte, în cazul în care se depăşeşte limita admisibilă de dioxid de carbon.
Macaralele cu care va fi echipată nava permit acesteia o bună manevrabilitate de sarcini mari, pe distanţe de 10 metri, faţă de bordul navei.
Propulsia ”diesel-electric” cu care este dotată nava, introduce o eficienţă economică optimă şi un mod de lucru ecologic.
Aşa cum precizam la început, echipamentele – de ultimă generaţie – vor fi montate în Norvegia, echipamente care permit manevrabilitatea animalelor marine prin protejarea integrităţii acestora, prin intermediul cărora se va realiza o selecţie şi o evaluare a fiecărui peşte în parte, din punct de vedere al sănătăţii, lungimii şi greutăţii, pe perioada transportului peştelui în magazii.
Toate sistemele şi echipamentele sunt monitorizate şi controlate automat, iar din cabina de comandă se pot accesa/evalua toate informaţiile navei.
Nava este echipată cu lumini, camere de supraveghere şi camere subacvatice pentru monitorizarea şi operarea tubulaturilor de preluare a peştelui din ferme, în vederea încărcării şi transportării acestuia în cala navei (magaziei de peşte).
La fel ca şi la prima navă de pescuit livrată armatorilor norvegieni dotările în privinţa confortului echipajului includ: bucătărie modern utilată, o cafenea, o sală TV, un salon de relaxare cu vedere panoramică, un cinema, o sală de sport, un sky lounge dotat cu jacuzzi (amplasat deasupra timoneriei – cabinei de comandă a navei) cu vedere panoramică de 360 de grade.
De asemenea, nava va beneficia numai de cabine single complet echipate cu baie proprie (TV, sistem muzical şi canapea), realizându-se astfel, un loc de muncă extrem de confortabil şi de atractiv. Acest tip de navă este unul din cele mai sterile şi sigure nave disponibile pentru transportul peştelui viu, de dimensiuni normale. Echipamentele de ultimă generaţie, grija pentru protecţia mediului cât şi siguranţa şi confortul echipajului o fac una din cele mai moderne nave de pescuit din Norvegia, constructorii de nave din Giurgiu fiind o părticică din acest superb ansamblu proiectat de inginerii norvegieni.
Florian Tincu