Recent, ministrul Educației Ecaterina Andronescu a precizat că datele pe care le-a găsit la Ministerul Educaţiei au îngrijorat-o, fiind nevoie de remedierea problemei.

De o lună şi ceva de când sunt la minister mă uit pe statistici şi sunt foarte îngrijorată pentru că, să ai la clasa a VIII-a 36% la sută dintre elevi care nu iau nota 5 la examenul de Evaluare, o asemenea situaţie nu are cum să nu te îngrijoreze şi atunci sigur încercăm să găsim formule în aşa fel încât să remediem aceste situaţii. (…) Unul din motive este programa prea condensată, pentru vârsta elevilor şi va trebui să ne aplecăm. O altă problemă, trebuie să ne uităm cu ochii largi deschişi către profesori. Cum este posibil ca un copil de ciclul primar să treacă în gimnaziu fără să ştie să citească, să calculeze? Sunt elemente esenţiale. Mulţi elevi cu note mari în gimnaziu nu fac faţă la examenul de evaluare de la clasa a opta şi te întrebi cum au ajuns acolo. Noi deja am gândit nişte formule care să ne facă din mers să corectăm lucrurile. De exemplu, am discutat în minister să găsim formula de a organiza ore remediale, începând din ciclul primar şi continuând până în gimnaziu, până să corectăm programele care reprezintă o chestiune mai de durată şi mai de dezbatere”, a mai spus Ecaterina Andronescu.

Ministrul Educaţiei mai spunea că viitoarea lege a Educaţiei trebuie să făcută prin dezbatere publică cu toţi cei interesaţi şi pricepuţi.

Referindu-ne la județul Giurgiu, după cum știm rezultatele în sistemul de învățământ sunt, de mai multă vreme, dezastruoase.  Sunt destui elevi care au intrat la liceu cu note sau chiar medii de 2 și de 3! Mai mult de atât, acest mod de a tolera prostia și lipsa performanței a fost și este în continuare încurajate de aproape toți directorii de școli și licee din județul Giurgiu. Sunt profesori care sunt chiar avertizați de directorii școlilor la care predau să nu lase corigenți sau repetenți, unii justificând măsura prin riscul majorării riscului abandonului școlar și prin datele statistice nesatisfăcătoare ce urmează a ajunge ulterior către Inspectorat și respectiv către ME, iar alții de teama că, prin micșorarea numărului de elevi, o parte din dascăli, ba chiar ei, ar putea fi disponibilizați. Un cerc vicios despre care, deși toți îl cunosc, prea puțini sunt dispuși să  vorbească și să recunoască acest sistem vicios, extrem de nociv și neperformant.

Într-un context asemănător, Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, joi, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011. Consilierul prezidenţial Ligia Deca a explicat la rândul său că modificările ce ar trebui aduse riscă să afecteze calitatea şi coerenţa procesului educaţional. El spunea în acest sens că “o modificare bruscă nefundamentată riscă să producă efecte dezastruoase pentru întreaga comunitate şcolară”. Și tot el preciza ceea ce noi anticipasem anterior, faptul că aceste schimbări ar putea duce la apariţia unor disponibilizări în învăţământ.

 (Florian Tincu)