Oierii se plâng că anul acesta românii nu au mai venit să cumpere carne de miel de la ei așa cum făceau în anii precedenți. Unul din motivele invocate este cel ce privește siguranța alimentară, în special în contextul pandemiei de COVID, iar în acest context ciobanii spun ca preferă să vândă la export mieii.

„Și anul trecut, dar și anul acesta, este aceeași poveste. Clienții noștri obișnuiți ne-au spus că nu mai vor sa cumpere de la noi pentru că le este frica să nu tușim peste carnea de miel proaspăt si să le-o vindem lor infectată cu COVID”, se plânge Lioara Vasilescu, co-proprietara unei stâne.

„Prețul este cam la fel ca anul trecut, dar nu mai avem atât de mulți clienți. Ne-au spus ca pentru ei este mai sigur să cumpere de la supermarket. Din păcate ei nu știu prin câte mâini trece carnea de miel acolo și în ce condiții este depozitată, sau cât de vechi este mielul tăiat la supermarket, dar nu-i putem convinge”, a mai spus Vasilescu.

La acest moment prețul pentru carnea de miel este după cum urmează:

  • Marketuri – între 30-35lei/kg
  • La stână – între 26-29lei/kg
  • Pe internet – între 23-25lei/kg
  • În comunele din Județ – 25lei/kg

După cum se poate observa prețurile din Hypermarket pot fi și cu 40% mai mari decât prețurile pe care le găsiți la particulari.

Românii comandă acum mai mult decât în mod normal

Pe de alta parte, potrivit unui sondaj realizat de Obor21.ro, prima cooperativă țărănească digitală din Romania, în aceasta perioadă opt din 10 romani se orientează către carnea de miel și de ied, iar comanda medie este de 310 lei, cu 30% mai mult decât în mod obișnuit.

Mai mult, peste doua treimi dintre romani vor petrece Paștele acasă anul acesta, fapt reflectat în buget și comportamentul de achiziție.

„Cererea pentru carnea de ied crește cu peste 250% în perioada Paștelui, dar am remarcat și o creștere de 150% pentru carnea de capră, comparativ cu aceeași perioada din 2020. Punem această creștere atât pe fondul existenței constante în oferta noastră a acestui tip de carne, cât și pe cel al unui interes crescut pentru produsele provenite de la capră, inclusiv la lactate. Asistăm practic la o schimbare a comportamentului de consum”, spune Florian Mateiță, co-fondator Obor21.ro.

Interesul scăzut pentru carnea de oaie (miel) sau capră a românilor, în afara sărbătorilor pascale, schimbă comportamentul crescătorilor de ovine și caprine, aceștia preferând în ultima perioadă să exporte carnea în Orientul Mijlociu.

„In loc să mai aștepte cate un om sau doi în fiecare zi să vină să le cumpere mieii, preferă sa încheie contracte cu arabii și să-i dea pe toți odată, când sunt mai mari, în toamna. În felul acesta și-au asigurat supraviețuirea că semnează contracte, și când vin partenerii din Orientul Mijlociu, doar încarcă și au plecat. Așa ciobanul nu se mai chinuie să sacrifice și să stea să convingă romanul de calitățile cârnii de miel crescut la munte”, a conchis Lioara Vasilescu.