Navaliştii de la SC Shipyard ATG Giurgiu continuă să îşi demonstreze, de la o zi la alta, profesionalismul, realizând nave fluviale de orice fel, devenind tot mai atractivă pentru armatorii din toată Europa şi din lume. Într-un recent dialog cu directorul societăţi, ing. Adrian Patriche, i-am solicitat acestuia să ne vorbească despre contractele care au fost semnate şi se află la acest moment în derulare pe platforma Şantierului, ultima creaţie a navaliştilor giurgiuveni, dintr-o serie de cinci astfel de nave.

De data aceasta am să vă vorbesc despre Nava de semnalizare  pe care Administraţia Fluvială Dunărea de Jos (AFDJ) a hotărât să o contracteze. Mai întâi să o posteze pe licitaţii şi ulterior să o contracteze  prin câştigarea licitaţiei de către Şantierul Naval Shipyard ATG Giurgiu, la sfârşitul anului trecut. Astăzi, în derulare pe platformă, primele raioane ale secţiei sunt deja executate şi foarte multe din echipamentele  cu care se va dota nava  sunt agreate  şi  totodată contractate de către Şantier cu furnizorii de echipamente. Astfel, nava va fi dotată cu echipamente de ultimă generaţie atât pe partea de propulsie  cât şi pe partea de lansare a geamandurilor sau greutăţilor acestora. Trebuie precizat că ele au o greutate de 350 de kilograme fiecare.  Sistemul de lansare  va fi executat în România de o firmă din Galaţi. Furnizorul de echipamente de propulsie va fi tot o societate din România şi anume  din Constanţa. Partea de “guvernare” a navei  va fi  calculată şi transmisă de o societate  din Olanda (Damen Main Component), în timp ce partea electrică a navei care este deja proiectată,va fi asigurată prin construcţia tablourilor electrice în România,la Galaţi. Partea de acustică şi măsurători a navei va fi dotată cu  senzori amplasaţi pe corpul navei care vor măsura, în timp real, adâncimea în zona în care se va poziţiona ancora geamandurii. În acelaşi timp nava va fi dotată şi cu un sistem care va cunoaşte exact poziţia unei ancore pentru geamanduri şi a geamandurii care se poziţionează pe şenalul navigabil al Dunării. Toate pompele şi echipamentele vor fi  livrate de către  o societate  din Tulcea în timp ce   mare parte din robineţi vin din exteriorul României, pentru că ele  au certificare navală. Partea de amenajări interioare  va fi asigurată  cu materiale şi echipamente din Polonia. Colegii mei din secţiile electric, tâmplărie şi mecanică  cât şi cei  ce se ocupă de execuţia corpului, vor monta aceste echipamente, le vor testa împreună cu furnizorii de echipamente. Sperăm ca beneficiarul, Autoritatea Fluvială Dunărea de Jos, să fie mulţumită şi satisfăcută în luna decembrie, când această navă va fi terminată, de rezultatul  muncii pe care noi o depunem pentru a rezulta un produs de calitate. Nu trebuie omisă din tot acest ansamblu, macaraua de pe puntea navei, “Sormek”, livrată din Italia, ce are capacitatea de a manevra greutaţi de 3 tone la înălţimi de 7 m. Această capacitate este necesară pentru ca echipajul de pe navă să poată manevra în siguranţă geamandurile ridicate pe punte. Nava mai are sub punte o magazie unde se pot depozita şi eventual derula lucrări de reparaţii minore, pentru a fi repoziţionate ulterior, când este necesar, în zona şenalului navigabil. De asemenea geamandurile din  apă se pot scoate cu această macara. Ele se pot lua de pe puntea navei sau din magazia navei şi depozita pe cheu în vederea asigurării operaţiilor de mentenanţă şi întreţinere.

Adrian Patriche ne mai spunea că se bucură de faptul  că  aceşti constructori de nave din Giurgiu vor avea posibilitatea să execute pe platforma Şantierului Naval Shipyard ATG Giurgiu  de astăzi, această a cincea navă din serie.

Pentru că şi celelalte patru nave Semnal, ce au fost anterior proiectate de Institutul de Proiectare din Galaţi, ICE PRO-NAV, au fost  executate tot de  constructorii de nave de la Giurgiu.

Rugat să ne spună care  sunt celelate proiecte ce urmează a fi realizate în următoarea perioadă pe platfoma Şantierului giurgiuvean, ing. Adian Patriche ne-a spus:

Mai sunt şi alte nave de depoluare în administrarea autorităţilor din România. Pot menţiona aici APC-ul, Import Constanţa, ARZVOM, şi cea a ASFDJ-ului, nave ce au fost construite acum 30 de ani ce sunt echipate cu motoare de propulsie ce însă nu mai respectă normele de noxe admise, în conformitate cu cerinţele europene. Nave care sunt depăşite din punct de vedere fizic, atât al construcţiei, dar şi al amenajărilor, spaţiilor, timoneriilor, sau a instalaţiilor electrice. Este mai bine să construieşti o navă de la zero, cu un proiect nou, modern, decât să te aspuci să faci reparaţii la o navă care a fost construită acum 30 de ani… Noi, constructorii de nave, felicităm autorităţile navale din România pentru că au decis să înnoiască şi să reconsidere  această primă navă din serie şi evident că ne bucurăm că am câştigat noi contractul pentru a realiza această navă, ne-a mai precizat în încheiere,  inginer Adrian Patriche, director al Shipyard ATG Giurgiu.

 

(a consemnat Florian Tincu)