Autovehiculele trebuie astfel construite astfel încât să scadă riscul de accidente. Șoferii, pietonii și bicicliștii din România vor beneficia și ei de noile reguli, absolut necesare în condițiile în care țara noastră conduce în statistica neagră a accidentelor rutiere.

19.800 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere produse în Uniunea Europeană în 2021. Media UE a fost de 44 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori. România are cel mai mare număr de morți în accidente rutiere raportat la populație: 93 de morți la un milion de locuitori.

Chiar în acest weekend, zece persoane au fost rănite în urma unui accident rutier produs între un autoturism şi un microbuz pe DN 6, în localitatea Stâlpu, din județul Giurgiu. Potrivit IPJ Giurgiu, șoferul autoturismului nu ar fi adaptat viteza la condițiile de deplasare într-o curbă la dreapta şi ar fi intrat în coliziune cu microbuzul. Din păcate, de multe ori se ajunge în astfel de situații pentru că regulile nu sunt respectate tocmai de cei care ar trebui să le respecte, fie că vorbim de șoferi, fie că vorbim de patronii firmelor de transport. Primarul din Florești-Stoenești, Dumitru Constantin, a cerut, recent, condiții mai bune pentru călători, respectarea orarului, a numărului de locuri, a vitezei.

Obiectivul reducerii numărului de accidente se află și pe agenda Uniunii Europene. Noul Regulament privind siguranța generală a vehiculelor, votat de Parlamentul European în noiembrie 2019, a intrat, recent, în vigoare. Regulamentul introduce o serie de sisteme obligatorii de asistență pentru conducătorii auto, pentru a îmbunătăți siguranța ocupanților vehiculului și a utilizatorilor drumurilor. De asemenea, stabilește cadrul juridic pentru omologarea vehiculelor automatizate și complet autonome în UE.

Potrivit Comisiei Europene, prin aplicarea acestor măsuri se estimează că vor fi salvate peste 25.000 de vieți și evitate cel puțin 140 000 de vătămări grave până în 2038. Potrivit studiilor luate în considerare, erorile umane apar în 95 % din accidente. Producătorii trebuie să asigure proiectarea, construirea și asamblarea vehiculelor în așa fel încât să se minimizeze riscul de rănire a ocupanților vehiculului și a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.

Autovehiculele trebuie să fie echipate cu următoarele sisteme avansate:

– sistemul inteligent de asistență pentru controlul vitezei;

– facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest;

– sistemul de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto;

– sistemul de avertizare privind starea avansată de distragere a atenției conducătorului auto;

– semnalul pentru frânare de urgență;

– sistemul de avertizare la mersul înapoi;

– dispozitivul de înregistrare a datelor privind evenimentele.

Pentru autoturisme și camionete sunt prevăzute funcții suplimentare, cum ar fi sistemele de menținere a benzii de circulație și frânarea automată. Pentru autobuze și camioane sunt prevăzute tehnologii pentru o mai bună recunoaștere a posibilelor unghiuri moarte, avertizări pentru prevenirea coliziunilor cu pietoni sau bicicliști și sisteme de monitorizare a presiunii în pneuri.

Normele se aplică, începând din 6 iulie anul acesta, noilor tipuri de vehicule. Începând cu 7 iulie 2024, se vor aplica tuturor vehiculelor noi. Unele dintre noile măsuri vor fi aplicate mai multor tipuri de vehicule rutiere până în 2029”.

(Dan MOTREANU- europarlamentar și vicepreședinte PNL)