AcasăActualitateEtapa a doua a modernizării căii ferate București-Giurgiu intră în linie dreaptă.

Etapa a doua a modernizării căii ferate București-Giurgiu intră în linie dreaptă.

Modernizarea căii ferate București-Giurgiu, și elictrificarea întregului tronson a ajuns în linie dreaptă. Valoarea celor 55 de kilometri de cale ferată ajung la valoarea de 580 de milioane de euro!!

Din păcate, conexiunea feroviară se va face fără dublarea liniei (cu excepția unei mici porțiuni de 3 km), ceea ce în viitor poate conduce la suprasaturarea secției.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ”Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre stațiile C.F. București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră”, lucrare de utilitate publică de interes național.

Calea ferată București-Giurgiu este primul traseu feroviar construit în România. Ea a fost inaugurată în octombrie 1869 și nu a fost electrificată nici până acum.

Așa cum deja ne-am obișnuit, și în Nota de fundamentare a acestui proiect act normativ apar greșeli. De exemplu, se menționează că această cale ferată, București Progresu-Giurgiu, este compusă din două linii:

–           linia 103 Progresu – Jilava  –  Giurgiu Oraș în lungimea de 61,911 km;

–           linia 106A Giurgiu Nord – Frontiera Ruse în lungimea de 5,656 km.

De fapt, este vorba de linia 102, căci linia 103 este Videle (Rădulești)-Giurgiu Nord. Să trecem însă mai departe.

Linia 102 (nu 103) este închisă circulației trenurilor din anul 2005, când s-a prăbușit podul de la Grădiștea, drept pentru care garniturile de călători și de marfă au fost deviate pe ruta București Nord-Videle-Giurgiu Nord-Giurgiu Nord Frontieră (Magistrala 100 și apoi secția 103), pe o distanță de 119,4 km, cu 30 km în plus față de conexiunea directă (linia 102).

                 Etapa 1,  la câțiva pași de final

modernizarea căii ferate București-Giurgiu linia ferată nouă București-GiurgiuÎn prezent, se află în execuție Lotul 1 al liniei București Nord-Giurgiu Nord Frontieră între km 18+180 (capătul Y al stației Vidra) și km 30+200 (capătul Y al stației Comana), prin proiectul “Modernizarea Liniei C.F. București Nord-Jilava-Giurgiu Nord-Giurgiu Nord Frontieră, Lot 1: Redeschiderea Circulației Feroviare pe Pod Peste Râul Argeș, între Vidra și Comana”.

De remarcat faptul că  CNCF CFR SA a impus constructorului realizarea unei linii simple, nu duble. Inclusiv podul nou peste Argeș de la Grădiștea va avea cale simplă.

Calea ferată este într-o avansată stare de degradare

Pe traseul ce urmează a fi modernizat, sunt amplasate 11 puncte.  Șase stații CF: București Progresu, Jilava, Mihai Bravu, Frătești, Giurgiu Nord, Giurgiu Oraș și 4 halte de mișcare: Vidra, Grădiștea, Comana, Băneasa, Giurgiu.

Pe lângă acestea mai sunt  1 ramificație ( Ram. 2 Jilava) și  4 puncte de oprire: Sintești, Vlad Țepeș, Tabanu și Daia.

În Nota de fundamentare se prezintă stadiul tehnic actual al liniei de cale ferată. Se constată astfel existența unor neregularități la traseul în plan (frânturi) numai la capetele aparatelor de cale.

Șina prezintă defecte, în special pe suprafața de rulare: știrbituri, bavurări, patinări și desprinderi de material. Există porțiuni de traseu unde șina prezintă uzuri verticale foarte mari. Multe dintre traversele de beton prezintă fisuri, pe zona centrală, la partea superioară. Pe linia directă, prisma de piatră spartă este colmatată în bază, pe celelalte linii din stații fiind colmatată în întregime. Există porțiuni în care traversele sunt dezgolite de piatră spartă, iar vegetația este prezentă la marginea prismei de piatră spartă, dar și între linii.

Totodată, toate trecerile la nivel au dalele de beton degradate și necesită înlocuire, iar lucrările de artă – poduri și podețe – prezintă degradări. Clădirile de călători, clădirile CED, peroanele și pasarelele prezintă degradări funcționale și ale structurii și nu corespund normelor în vigoare. Pe de altă parte, instalațiile de tip CED (centralizare electrodinamică) sunt uzate din punct de vedere moral și fizic, majoritatea fiind instalate după anul 1975.

Instalația de bloc de linie automat BLA este scoasă din funcție pe intervalele de stații Jilava-Vidra, Vidra-Grădiștea, Grădiștea-Comana, Comana-Mihai Bravu, Mihai Bravu-Băneasa Giurgiu, Băneasa, Giurgiu-Daia, Daia-Frățești.

”În aceste condiții de degradare accelerată, există riscul apariției unor deranjamente care pot afecta siguranța circulației cu consecințe catastrofale”, se arată în document.

Pentru modernizarea căii ferate se vor avea în vedere:

  • Modernizarea tehnică şi funcţională a infrastructurii feroviare şi a suprastructurii, inclusiv a sistemelor de telecomunicaţii; Actualizarea tehnică şi funcţională trebuie să îndeplinească toate cerinţele relevante de interoperabilitate a infrastructurii feroviare; Electrificarea liniilor de cale ferată;

Asigurarea interoperabilităţii prin adoptarea următorilor parametri:

–           Sarcina maximă pe osie: 25 t;

–           Lungimea trenului: 750 m;

–           Ecartament nominal: 1435 mm;

–           Lungimea utilă a peronului:150 – 200 m

–           Implementarea ERTMS;

–           Viteza maximă de proiectare pentru trenurile de marfă: 100 km/oră.

În vederea realizării investiţiei, principalele lucrări prevăzute vizează:

–           Lucrări de consolidări ale terasamentului în zonele cu puncte periculoase;

–           Modernizarea trecerilor la nivel existente și înființarea unei treceri la nivel noi în zona Daia, precum și înființarea punctului de oprire Daia;

–           Construcții civile în stații;

–           Modernizări peroane existente, peroane noi, treceri pietonale noi, refugii pe peroane și copertine; asigurarea iluminatului peroanelor;

–           Dublarea liniei între Daia și Frătești (3 km) și renunțarea la halta de mișcare Daia;

–           Lucrări de artă: reparații și înlocuiri de poduri podețe, pasaje, construirea unui viaduct în Daia, cu o lungime de 323 m;

–           Înființarea substațiilor de tracțiune Jilava și Frătești;

–           Înlocuirea instalațiilor de centralizare existente cu Instalații de centralizare electronică (CE) și bloc de linie automat integrat (BLAI) si introducerea sistemului ERTMS bazat pe ETCS nivel 2 și GSM-R;

–           Electrificarea liniilor de cale ferată Chiajna cap Y-Giurgiu Nord Frontieră, Progresu-Jilava, Giurgiu Nord-Giurgiu Oraș;

–           Sisteme de îmbunătățire a conectivității ecologice și sisteme de alertare a animalelor; gard de protecție pentru mamifere și panouri anticoliziune pentru speciile de păsări; lucrări de defrișare zone împădurite, sistem de protecție împotriva zgomotului montat pe traversă și panouri fonoabsorbante; perdele naturale de protecție împotriva înzăpezirii; gestionarea deșeurilor și monitorizare;

–           Înființare district LC în stația CF Giurgiu oraș;

–           Înființare districte linii în stațiile Jilava și Băneasa Giurgiu.

Valoarea investiției

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 2.891.566 mii lei, echivalentul a aproximativ 580 milioane de euro, din care lucrări propriu-zise de construcții-montaj (inclusiv TVA) – 2.179.412 mii lei (438 milioane de euro);

  • Linie c.f. modernizată – 55 km;

  • Linie c.f. electrificată – 88 km;

  • Durata de execuție a investiției este de 36 de luni.

Finanțarea se va realiza prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF) din anvelopa Fondului de Coeziune, cu cofinanțare de la bugetul de stat.

Sursa: Club Feroviar

VREMEA

Giurgiu
cer acoperit de nori
17.7 ° C
17.7 °
17.7 °
66 %
4.5kmh
100 %
mie
17 °
joi
15 °
vin
22 °
sâm
22 °
Dum
22 °

NOTA

Vă rugăm să folosiți un limbaj decent în comentariile pe care le lasati. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii se vor sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul jurnalgiurgiuvean.ro nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii. Responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului!