Ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru, a declarat că a existat un contract al Casei de Pensii cu Institutul pentru studii în probleme de muncă pentru scanarea cărţilor de muncă, însă contractul s-a finalizat fără a fi scanate toate cărţile de muncă, iar cele scanate sunt greşite. Astfel, oamenii vor fi puşi în situaţia de a-şi aduce singuri documentele în vederea pensionării. Violeta Alexandru spune că scanarea cărţilor de muncă este un ”eşec al statului în gestionarea unui proces care ar fi trebuit să ducă la modernizarea sistemului de calcul al pensiilor”.

Problema scanării cărţilor de muncă este un exemplu tipic de eşec al statului în gestionarea unui proces care ar fi trebuit să ducă la modernizarea sistemului de calcul al pensiilor. Între anii 2005 – 2009 a existat un contract între Casa de Pensii şi Institutul pentru studii în probleme de muncă, o instituţie care a fost contractată să scaneze cărţile de muncă. Scanările nu sunt la calitatea optimă. Sunt greşeli umane, necorectate până la momentul oportun. Am cerut o situaţie. Ele oricum nu sunt scanate toate, sunt scanate aproximativ 80 la sută. Contractul s-a încheiat fără a fi complet. Nu s-a perocupat nimeni de aceste lucruri”, a declarat ministrul Muncii la Realitatea Plus, marţi seara.

În aceste condiţii, spune Alexandru, oamenii vor fi nevoiţi să îşi aducă singuri documentele necesare dosarului de pensie. 

Oamenii vor fi în situaţia în care să îşi aducă singuri documentele. Dacă angajatorii mai există şi le mai au… situaţia este de o gravitate fără precedent.

Sunt scanate prost din diverse motive. După scanare nu se înţeleg cifrele, unele pagini au fost lipite. Dacă s-ar fi făcut o verificare la acel moment… E clar că treaba a fost făcută de mântuială, treaba nu a fost finalizată. În loc să avem un sistem modern… După scanare trebuiau transpuse într-o bază de date, simpla scanare nu era de ajuns. Oamenii sunt în situaţia să procure ei documentele, deşi avem un proces de scanare care ar fi putut ca lucrurile să funcţioneze civilizat, să vină ei cu documentele la Casa de Pensii, deşi, repet, am fi putut avea un proces de scanare care putea duce la rezultate în bune condiţii, dacă cineva ar fi urmărit acest proces. Voi face lumină, vă asigur, de îndată ce am toate elementele. Cert e că nu ne putem baza pe ce s-a făcut până acum”, a mai precizat Violeta Alexandru.

În ceea ce privește situația la nivelul Casei Județene de Pensii Giurgiu, directorul acesteia, Marian Dumitru, a precizat, pentru „Jurnal giurgiuvean”:

La Giurgiu stăm chiar foarte bine, în sensul că la noi s-au scanat și pentru alte județe, cum ar fi Teleorman, Ilfov, chiar și o parte din București. Problema care se pune este legată de faptul că mai era nevoie de o procedură, și anume de validarea datelor, scanarea fiind făcută într-un sistem externalizat. Pe de altă parte, mai sunt documente care nu au fost aduse, și de aceea suntem în situația că nu putem încheia procedura”, a mai precizat directorul Marian Dumitru.

La Giurgiu, procentul scanărilor de cărți de muncă este de aproximativ 80%, încadrându-se, astfel, în media națională.

(Jurnal)