
Zilele reci din ultima săptămână și ninsorile căzute din abundență în multe din zonele de nord ale țării ne-a făcut să ne adresăm directorului Direcției Județene de Transport, Administrarea Drumurilor și Control Trafic (DJTADCT) Giurgiu, ing. Marius Olteanu, pentru a afla care este stadiul lucrărilor la acest moment.
Cu amabilitatea-i binecunoscută, directorul Direcției ne-a oferit informațiile solicitate. Deocamdată am întrerupt lucrările… Urmează să facem o revizie pe zona de nord înainte de declanșarea iernii, mai avem probleme cu 2-3 drumuri judeţene pe care dorim să le închidem luna viitoare, cum este DJ 412 C. Ni s-a aprobat în final, de către Direcţia Silvică, marcarea spre pădurea de la Ogrezeni, unde acționăm pe toată zona de pădure. Mai avem de tras vreo 2 săptămâni, apoi începem aprovizionarea cu material antiderapant, şi cu sare de la salină în așteptarea iernii…
Referindu-se la vântul puternic din ultimele zile și la riscul ruperii copacilor ce ar putea să cadă pe șosele , directorul Olteanu ne-a spus: Noi nu prea intervenim în astfel de cazuri. Mai mult cei de la Situaţii de Urgenţă… Noi suntem cu toaletarea şi cu tăierea arborilor. În această privință v-aș spune o istorioară care confirmă butada aia cu ce se întâmplă atunci când vrei să faci bine! Am început o lucrare pe DJ 411, de tăiere a plopilor, în zona Iepurești- Stâlpu-Bulbucata. Anul trecut , așa cum ați scris și dvs. acolo a căzut un plop peste o basculantă. Noi le-am solicitat primarilor în sectoarele respective de drum judeţean, să facă o hârtie în acest sens, căci noi nu avem alocate fonduri pentru astfel de lucrări. Reiau istorioara noastră spunându-vă că un cetăţean din Iepurești a făcut o sesizare la administrația prezidențială, pe această temă și ne-am trezit cu poliția. Le-am pus toate documentele la dispoziție. Omul ne acuza că tăiem copaci buni și în mod ilegal. Noi le-am dovedit cu acte că de când sunt eu în Direcție, nu s-a tăiat niciun copac fără autorizaţie, evaluare sau contract. Noi am respectat ”ad literam” Legea silvică…Ba chiar avem cu Direcţia Silvică, un contract de evaluare și de masare. Abia apoi ni se eliberează o autorizatie de tăiere. Când ne-am apucat noi de tăiat, autorizația era încă valabilă.
În mod normal ne-ar trebui un proiect realizat pe fonduri Europene. Momentan studiem variante pe alte axe, nu tot pe cel cu Bulgaria. Acesta s-a cam ocupat… Am purtat în acest sens câteva discuţii cu conducerea Consiliului Judeţean Giurgiu, cu scopul de a găsi alți parteneri. Ne dorim să achiziţionăm o maşină care după tăierea arborelui să nu mai fim nevoiți să scoatem buturuga. Mașina aceasta macină rădăcina , pur și simplu o extermină. Pentru asta există o freză specială pe care după ce o poziţionezi cu ea se poate tăia copacul. Freza macină rădăcina până la 1 m, adâncime, pentru a nu-i mai da voie să se dezvolte, să nu mai crească puieți, căci ce rămâne în pământ, cu timpul, începe să vegeteze.
Pregătiri pentru iarnă. Noi proiecte…
În privința măsurilor de pregătire pentru sezonul de iarnă, am demarat déjà aprovizionarea cu nisip şi sare. De săptămâna viitoare o să aducem sarea pentru zăpadă și uşor, uşor vom începe să echipăm maşinile. Cred că în circa două săptămâni o să intrăm la procedura de licitație. Între timp probabil vor apărea și cele două autobasculante pe care le așteptăm…Încărcătorul frontal ne-a venit deja, dar am zis ca toate acestea să vi le prezentăm, la pachet, la viitoarea dvs. vizită. Proiectul european de 2 milioane de euro, déjà a demarat. Începem să facem ceva în acest sens. Am dorit să realizăm un proiect european, ba chiar două … Le-am gândit și amândouă au fost ulterior aprobate, deși la început ni s-a spus că nu există nicio posibilitate de aprobare a proiectelor, dar se pare că am gândit european. Alții mi-au spus că nu se poate, că trebuie sărealșizezi asta pe o Axă… Eu nu mă pricep cu axele astea, dar m-am dus la serviciul de integrare pe fonduri europene şi se pare că cele două proiecte vor ieși curând, pe partea de infrastructură. Ne-am spus: – Nu poţi să faci proiecte pentru ISU, garaje, etc. şi să nu poți să dotezi o Direcţie a Consiliului judeţean. Pentru dotări şi mai ales pentru utilaje de întreţinere rutieră, se vede foarte clar că astăzi se pune mare accent pe infrastructură . De aceea am realizat două proiecte, ca să nu mai lăsăm pomii ăia căzuți pe șosele. L-am băgat pe implementare . Este vorba despre o instalație utilată cu nişte motopompe, cu furtune, cu macara, ce âți permit să tai pomul și să-l încarci pe o mașină. În concluzie am gândit două proiecte și iată că s-au aprobat amândouă! La început am zis: ”nu se poate!”, dar uite că s-a putut! Proiectul se derulează prin Consiliul Judeţean. Noi suntem doar beneficiari. În privința sumelor ce sunt alocate, ele vin din UE, finanțare sută la sută. Lucrul acesta m-a încurajat și de aceea m-am gândit ca pe viitor să realizăm un proiect cu parteneri din Norvegia, Suedia… Să ne dotăm cu utilaje special care să ne permit să replantăm singuri 2-3 drumuri judeţene (arborii de pe marginea șoselei – n.red). Dar să vedem câţi bani avem pentru asta. Ar fi benefic să ajungem ca într-o zi să scoatem noi arborii vechi şi să replantăm în locul lor copaci tineri, așa cum se întâmplă în alte părți ale Europei.
Probleme la final de an
Întrebat dacă se mai fură marcajele de pe marginea drumurilor județene, Marius Olteanu ne-a spus: Ne confruntăm cu de toate …dar nu ne plângem, astea sunt! Nu am mai avut în ultimul timp probleme cu marcajele,cu semnalizările…Cred că asta este dovada certă că poliţia îşi face bine treaba, mai ales că ţinem legătura cu ei permanent. Am stabilit un plan de măsuri împreună. După ce punem panoul de semnalizare, se face imediat proces verbal cu reprezentanții Poliţiei. Le montăm și le fotografiem. Mai întâi se face însă o adresă, în care ni se semnalează toate problemele. Noi îi dăm curs adresei. Nimic nu se mai face doar pe vorbe. Este adevărat că semnul rutier poate fi furat chiar a doua zi. Dar dacă se patrulează prin zonă, lucrul ăsta nu se va mai întâmpla. Iar polițiștii trebuie să aibă în vedere toate chestiunile acestea. Fură unul semnul de la Bucşani, faci o anchetă și se cam duce vestea, hoțul e prins și nimeni nu mai îndrăznește să pună mâna… – ne mai spunea directorul Direcției Județene de Transport, Administrarea Drumurilor și Control Trafic Giurgiu , ing. Marius Olteanu.
(Florian Tincu)