Cadru didactic, lector universitar dr. la Universitatea ”Ovidius” din Constanta, cu diplomă  în administrație publică și asolventă a Facultăţii de Relații Economice Internaționale în limba engleză din ASE București, Deputatul  PNL, Gabriela Horga,  nu încetează, de fiecare dată când are ocazia, de a fi critică, asumându-și o serie de puncte de vedere în varii domenii ale economiei și managementului. Experiența acumulată cât timp a lucrat la Ministerul Economiei și în ANAF îi dă dreptul legitim de a avea păreri și a propune soluții .

 Chiar zilele trecute Deputatul liberal  a venit  cu o serie de precizări , într-o postare pe facebook, în care atrăgea atenția ministrului Economiei, asupra faptului că declarațiile publice ar trebui  să aibă acoperire și în realitate.

Chiar nimeni din Ministerul Economiei nu cunoaște textul legii care spune că nu se finanțează imobiliarele în cadrul proiectelor pentru granturi PRODUCTIVE? Art. 23, alin. 5, OUG 130/2020, modificată – scria Gabriela Horga.

Apreciez determinarea publică a ministrului Economiei, Claudiu Năsui, de a acorda în mod corect și doar pentru firmele care au cu adevărat nevoie granturile pentru investiții PRODUCTIVE (nu imobiliare). Mi-ar plăcea să nu o facă însă doar în comunicarea publică, ci să asigure și o implementare corectă a ceea ce este deja prevăzut în OUG 130/2020 modificată. Deci, pe scurt ce s-a întâmplat:
Ministrul Năsui a demarat implementarea măsurii 3, granturi pentru investiții productive. Măsura era pregătită de fostul Guvern #PNL și de fostul ministru al economiei, din punct de vedere legislativ, dar a fost implementată de actualul ministru.

 Au apărut suspiciuni în spațiul public asupra modului în care s-au desfășurat înscrierile și asupra unor deficiențe de implementare apărute la MEAT. Ministrul Năsui susține că măsura nu este bună și nu își atinge scopul pentru că multe proiecte sunt de investiții imobiliare și apartamente.

Prim-ministrul Florin Cîțu, în urma suspiciunilor apărute , de fraudă la înscrieri, trimite corpul de control pentru verificarea implementării de către MEAT a modalității în care s-au desfășurat înscrierile și s-au aplicat prevederile legale.

Ce trebuie să știm: Deși ministrul Năsui încearcă să scuze problemele de implementare,  acuzând legislația și modul în care a fost gândită măsura de granturi pentru investiții productive (măsura 3), adevărata problemă este faptul că nu se implementează corect și nu se aplică prevederile legale din OUG 130/2020, modificată.

În postarea sa, Deputatul Gabriela Horga menționează și faptul că Ministrul  Năsui ar trebui să știe  ceea ce ”scrie negru pe alb în lege, care sunt investițiile ce pot fi  finanțate cu granturile din măsura 3 și de asemenea ce nu se poate face cu banii”.

Pentru împrospătarea memoriei – menționează Deputatul – las aici pasajele din actul normativ la care fac referire, chiar art. 23 alin. 5 definește foarte clar ce anume nu se finanțează:

Art 23, (5) Din granturile pentru investiții nu se finanțează:
a) cereri de finanțare care au drept obiect realizarea unor servicii de consultanță, studii sau alte activități asimilate acestora;
b) cereri de finanțare care au drept obiect sedii de birouri sau alte activități destinate investițiilor imobiliare pentru închirierea de birouri/concesionarea sau orice alte forme de valorificare ale acestora;
c) orice alte cereri de finanțare care nu sunt în legătură cu domeniile de investiții prevăzute la art. 19 alin. (1) și (2).

Ordonanța definește investiția productivă și stabilește și tipurile de cheltuieli care se pot face, astfel:

“i) grant pentru investiții productive – grant acordat beneficiarilor de ajutor de stat din fonduri externe nerambursabile pentru realizarea de investiții necesare pentru extinderea/reabilitarea/modernizarea capacităților de producție existente, realizarea unor capacități de producții noi, achiziționarea de echipamente, utilaje și instalații, precum și pentru modernizarea, reabilitarea, extinderea clădirilor existente sau achiziționarea unor clădiri destinate activităților de producție noi, inclusiv pentru achiziționarea de terenuri necesare realizării investițiilor, în limita a 10% din valoarea proiectelor care fac obiectul cererilor de finanțare”.

MEAT și ministrul Claudiu Năsui au, prin OUG 130 modificată, toate instrumentele pentru a implementa corect această măsură.
Deci, mă aștept ca toți cei care au depus proiecte și nu respectă ceea ce legea definește ca fiind investiție productivă să fie descalificați, după cum ministrul ne atrăgea atenția public că există multe astfel de proiecte. MEAT trebuie în aceste cazuri doar să aplice LEGEA și să implementeze corect măsura. Au soluția în Monitorul Oficial –
precizează parlamentarul de Giurgiu.

Referindu-se la mediul privat și la cei ce își desfășoară activitatea /afacerile după regulile acestui sistem, Gabriela Horga scria:

Am avut multe discuții cu cei din mediul de afaceri despre măsura 2 sau măsura 3 și am dedus că granturile pentru investiții productive sunt extrem de așteptate de mediul de afaceri, cinstit. Scopul acestei măsuri este să ajute mediul de afaceri să își continue investițiile chiar și într-o perioadă de criză, să mențină și să creeze locuri de muncă.

După toate cele de mai sus , Deputatul Gabriela HORGA conchide, printr-o sugestie:

Domnule Ministru, aveți toate instrumentele să o implementați corect, deci nu permiteți ca banii destinați IMM-urilor să fie folosiți de firme care doresc să profite și să achiziționeze imobiliare și apartamente.

(Jurnal)