Mai  mulți deținători de terenuri agricole ne-au sunat la redacție solicitându-ne să întrebăm  în ce mod se eliberează Adeverințele APIA , pentru aprobarea desfășurării activității de primire și administrare a cererilor de plată/sprijin/deconturilor justificative și a activității de vizare a carnetelor de rentier agricol de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură,  ținând cont de condițiile în care ne aflăm cu toții la acest moment. Ba mai mult de atât  în adeverință se scrie că persoana X este înscrisă în Registrul Agricol la poziția Y volumul Z și deține W hectare. Cum se poate elibera adeverința  dacă nu a fost completat Registrul Agricol? Este o întrebare adresată Direcției Agricole Județene (DAJ) Giurgiu de un reprezentant al Primăriei Colibași.

Contactând-o pe directoarea DAJ, Petra Ochișor aceasta ne-a spus: 

„Ar fi o mare greșeală ca adeverința să fie eliberată așa, „din burtă”. O fi greu oare să se dea un print la registrul electronic și să completeze acolo cine e în gospodărie, cum deține terenul, unde are solarul  și respectiv suprafața solarului ? Nu cer chair toate cele 20 de file, ci doar să fie completate aceste patru rubrici…Asta pentru că atunci când se eliberează adeverința, ea trebuie să aibă o bază. Care este modul cum se eliberează adeverința  atât pentru APIA, cât și pentru celelalte forme de sprijin, dacă nu sunt norme și nu sunt nici completate Registrele Agricole care stau la baza emiterii adeverinței?” se întreba directorul DAJ Giurgiu, Petra Ochișor.

Contactat telefonic, directorul APIA Giurgiu, Sorin Pencea, ne-a declarat, pentru „Jurnal giurgiuvean”: 

Adeverințele pentru APIA se eliberează în conformitate cu art.3 din Ordinul MADR nr.89/2020 pentru aprobarea desfășurării activității de primire și administrare a cererilor de plată/sprijin/deconturilor justificative și a activității de vizare a carnetelor de rentier agricol de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, în contextul epidemiei de Coronavirus pe teritoriul României, respectiv:

Art.3. „ Documentele care dovedesc ca terenul agricol se afla la dispozitia solicitantilor se transmit la APIA prin mijloacele electronice disponibile, pe adresele de email ale centrelor judetene/locale APIA in urma solicitarii online a adeverintelor privind inscrierea in Registrul agricol.”

 Totodată, modelul adeverinței se regăsește în Anexa 1 la  Ordinul nr. 619/2015 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăți care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 și pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, precum și a condițiilor specifice de implementare pentru măsurile compensatorii de dezvoltare rurală aplicabile pe terenurile agricole, prevăzute în Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020,  cu modificarile si completarile ulterioare”, a mai spus directorul Sorin Pencea. 

(Jurnal)