De la ultimul nostru material privind activitatea  Direcției Județene de Transport, Administrarea Drumurilor și Control Trafic Giurgiu (DJTADCT)  până la acest moment, deși nu a trecut prea mult timp, am dorit să aflăm care au fost problemele majore cu care salariații acestei Direcții s-au confruntat în perioada de ploi înghețate și de temperaturi extrem de geroase, cât și modul în care drumurile județene s-au comportat pe întreagă această perioadă. 

            Pe toate drumurile județene pe care am avut  plopi pe marginea drumurilor, au apărut probleme – ne spunea ing. Marius Olteanu, directorul DJTADCT Giurgiu.  În multe zone au căzut crengi, mai ales pe cablurile electrice ce asigurau iluminatul stradal. La Toporu, Izvoarele, la Valea Bujorului, pe Dj 411, DJ 601 a fost dezastru!  În momentul când  a căzut ploaia înghețată, datorită greutății, o mare parte a crengilor a cedat. O serie de stâlpi au cedat și ei, dar din fotografiile pe care le-am făcut la fața locului, am constatat că stâlpii ar fi trebuit demult înlocuiți. ENEL-ul ar fi trebuit să modernizeze la timp acest lucru, nu doar să încaseze bani de la instituții și respectiv de la cetățeni. Mai trebuie din când în când să mai faci și investiții în retehnologizare…Marile probleme le întâmpinăm însă din partea Direcției Silvice care de fiecare când apar probleme cu arborii de pe marginea drumurilor precizează în notificări: ”copac sănătos”! Iar atunci când apar astfel de fenomene, lemnul se rupe și cade. Nu-l ia nimeni acasă, cel mult  îl poate valorifica UAT-ul din zonă. În concluzie a cam venit timpul să înțelegem că acești copaci nu mai pot fi menținuți pe marginea drumurilor, punând în pericol, oricând, mai ales pe timp de iarnă, atât traficul vehiculelor cât și siguranța conducătorilor auto. După mine acești arbori ar trebui scoși…La noi însă legea nu permite intervenția în aceste zone de risc, pentru că sunt terenuri ale unor proprietari, terenuri ce nu pot fi expropriate. Cert este că niciodată cu natura nu poți să te pui. Am văzut ce se întâmplă în toată lumea. Din Germania, Italia  și până în Statele Unite sau Canada, în momentul în care este viscol, iar vântul bate cu peste 50 km/oră, indiferent de țară, lucrurile sunt la fel. Că ăia deszăpezesc mai bine, asta este o prostie! Așa se întâmplă și cu ploaia înghețată. Sunt fenomene care – înainte de a se face tot felul de comentarii – ar trebui mai întâi înțelese. Și întorcându-mă la plopi, aceștia chiar constituie un real pericol, mai ales atunci când sunt supraîncărcați de gheață. În urmă cu doi ani un astfel de copac a căzut pe o basculantă, pe DJ 411. Era  un ditamai plopul… Unii se inflamează atunci când sunt toaletați pomii, comentând că sunt tăiați copaci care cresc în zeci de ani, dar nu conștientizează ce nenorociri se pot întâmpla atunci când apar astfel de fenomene. Dacă bate puțin vântul mai tare, chiar în perioada de vară, iminent apar riscurile… Sunt multe sectoare de drum pe care nu s-a făcut nimic, nici măcar  toaletarea arborilor. La Comana, spre Grădiștea arborii toaletați de noi, ulterior au vegetat extrem de frumos.

În așteptarea bugetului

Întrebat despre starea drumurilor județene în toată această perioadă cu temperaturi și fenomene meteo extreme, directorul Direcției Județene de Transport, Administrarea Drumurilor și Control Trafic Giurgiu ne spunea că nu au existat evenimente deosebite. La 80 de km/oră nu sunt probleme; ele apar atunci când vitezele sunt mari, iar cauciucul autoturismului dă peste porțiuni de gheață ce pot genera mari probleme la viteze de 120 km/oră. Nu suntem ca pe autostradă, pe linie dreaptă…pe drumurile  județene mai apar și curbe și pante care creează porțiuni de mare risc – a mai precizat directorul DJTADCT Giurgiu, Marius Olteanu care ne spunea că la acest moment se așteaptă bugetul pentru ca în funcție de acesta să se planifice următoarele lucrări, unele restante, de anul trecut.    Zilele acestea trebuie să urcăm pe SEAP proiectul european privind completarea dotărilor Direcției, un subiect de care v-am mai vorbit anterior, ceea ce va încheia campania de înzestrare a Direcției cu tot ceea ce îi este necesar din punct de vedere al utilajelor. Eu cred că efortul este vizibil și că, de când am preluat această instituție și până în prezent, schimbarea este substanțială. Spun asta fără modestie…

Perfect adevărat! Venirea inginerului Marius Olteanu la conducerea acestei instituții a însemnat  totodată și relansarea acestei Direcții,  prin eficientizarea activității ei, profesionalismul directorului confirmând încă o dată sintagma cu ”omul potrivit la locul potrivit !”

(Tincu Florian)