Șoferii români care încalcă regulie de circulație în țările Uniunii Europene și sunt sancționați de statul respectiv vor primi amenzile la adresa de domiciliu din România.

Iată că dacă până acum vă păsa mai puțin de amenzile auto primite în străinătate sau de camerele de luat vederi instalate pe marginea șoselelor, de acum va trebui să le luați în serios.

Printre abaterile pentru care pot fi pedepsiti șoferii se numără excesul de viteză, nefolosirea centurii de siguranță sau nerespectarea culorii roșii a semaforului.

Prevederile sunt cuprinse în Legea nr. 5/2014 privind unele masuri pentru facilitarea schimbului transfrontalier de informatii referitoare la incalcarile normelor de circulatie care afecteaza siguranta rutiera si pentru facilitarea executarii sanctiunilor aplicate acestor incalcari, publicata in Monitorul Oficial nr. 31 din 15 ianuarie 2014, ce va intra sambata in vigoare.

Romania are obligatia de a transpune în legislatia nationala Directiva CBE, document ce urmareste să asigure un nivel ridicat de protecție pentru toti utilizatorii drumurilor din UE, facilitând schimbul transfrontalier de informatii privind încălcările normelor de circulatie care afecteaza siguranta rutiera și, prin acesta, executarea sancțiunilor, atunci când încălcările respective sunt săvârșite cu un vehicul înmatriculat în alt stat membru decât statul membru în care s-a săvârsit încălcarea.

Odată transpusa în toate statele membre UE, cu exceptia Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, Irlandei si Regatului Danemarcei, Directiva CBE va permite, printre altele, crearea unei retele pentru schimbul de date electronice in intreaga Uniune Europeana pentru a identifica proprietarul sau detinatorul unui vehicul implicat in savarsirea unor incalcari ale normelor de circulatie care afecteaza siguranta rutiera.

De asemenea, autoritățile statului în care a fost comisă o încălcare vor putea transmite o scrisoare de informare proprietarului/deținătorului vehiculului cu care încălcarea a fost săvârșită, precum și altei persoane identificate în alt mod, suspectate că a săvârșit încălcarea.

În acest context, actul normativ stabileste procedura aplicabila pentru schimbul de informatii intre statele membre, prin intermediul punctelor nationale de contact, care sunt autorizate sa efectueze cautari automatizate referitoare la date privind vehiculele si date privind proprietarii sau detinatorii vehiculelor.

* În cazul Romaniei, punctul național de contact este Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor (DRPCIV).

Conform prevederilor, punctele nationale de contact ale statelor membre sunt autorizate să acceseze automatizat Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate (RNEPCVI) și să efectueze căutări automatizate privind datele de înmatriculare a vehiculelor și datele privind proprietarii sau deținătorii acestora.

Ceea ce înseamnă că șoferii care încalca legislația rutieră vor fi mai ușor de identificat, indiferent de naționalitatea lor.

În plus, noile dispozitii stabilesc că șoferii români amendați în UE vor primi amenzile la adresa de domiciliu din România. În același timp, șoferii străini care încalcă legislatia rutieră în România vor primi amenda acasă la ei, în plic.

(Jurnal)