După cum am simțit pe propriul nostru buzunar, prețurile la carburant au luat-o razna…! Cu două nopți în urmă ( 9 /10 martie), benzinăriile din toată șara, inclusiv din Giurgiu și județ, au fost luate cu asalt, înregistrându-se cozi uriașe, mulți cumpărând benzină și motorină  cu sutele de kilograme, ba chiar cu tona, la butoaie…

Un benzinar particular de la marginea  Municipiului, care – așa cum ne mărturisea – făcea încasări de circa 4.000 de lei pe zi, în acea noapte de pomină a avut încasări de aproape 150.000 de lei!!!

Cert este că prețul în jur de 8 lei este cel pe care-l găsim la pompă, astăzi,  pentru benzina standard.

Practic, ceea ce ar vrea guvernanți ar fi ca situația să fie păstrată la cea de acum, de la pompă, fără riscul de a crește prețurile și mai mult.

 Prețurile la Carburant consultate prin Monitorul Prețurilor, arată că benzina standard la Lukoil se află la 7,91 lei, la Petrom este la 7,99 lei, iar la OMV 8,05 lei, la MOL chiar 7,89 lei. De asemenea, motorina standard este la 7,98 lei la Lukoil, 7,99 lei la Petrom, 8,23 lei la OMV și 8,2 lei la MOL.

La Giurgiu ele sunt următoarele:

Lukoil: 7,95 lei/l

Petrom: 7.99 lei/l

Rompetrol: 8,05 lei/l

MOL : 8,14 lei/l

OMV: 8,14

PECO privat ( șos Sloboziei) : 7,99 lei/l

SOCAR (ieșirea din oraș): 7,99 lei/l

Plafonarea prețului la pompă

După cum se observă, benzinăriile particulare la nivel local au prețurile cele mai mici. Mol România este însă benzinăria care afișează cele mai mari prețuri la carburanți, în acest moment, de peste 8,5 lei per litru de benzină și peste 9 lei per litru de motorină, cu peste un leu mai scump decât rivalii Lukoil sau Petrom.

Cei doi președinți ai Camerelor parlamentare din România,  Florin Cîțu, președintele Senatului, și Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților au dat asigurări jurnaliștilor cu privire la situația combustibilului. Conform celor doi, se încearcă, de la nivel guvernamental, ca prețul la pompă al combustibilului să fie stabilizat la 8 lei/litru.

Cum și de la ce s-a declanșat isteria prețurilor

O benzinărie Mol, în franciză, din Beiuș, care a afișat un preț de 11 lei/l la carburanți a fost unul din declanșatorii isteriei de miercuri seară, în care mii de șoferi au stat ulterior la cozi până dimineață…

Cum a ajuns Mol una din cele mai scumpe benzinării din România la carburanți standard, în contextul în care în mod normal prețurile dintre compania ungară și concurenți diferă cu numai câțiva bani?

În luna noiembrie, premierul ungar Viktor Orban a anunțat că plafonează prețurile la carburanți timp de trei luni, pentru a calma preocupările populației legate de creșterea prețurilor la energie.

După introducerea plafonului de preț, benzinăriile din Ungaria au fost nevoite să vândă combustibilul pe pierdere, la un preț mai mic decât cel cu care l-au cumpărat, în contextul în care prețul petrolului a continuat să crească în ultimele luni și mai ales recent, ca o consecință a războiului Rusiei în Ucraina. Conform presei maghiare, benzinăriile pierd 100 de forinți la litrul de combustibil, din cauza plafonului de preț.

În plus, decretul guvernului ungar privind plafonarea prețurilor la carburanți a condus la o creștere record a cererii de combustibil la benzinării. Asta pentru că firmele din Ungaria au început să cumpere cantități uriașe de combustibil la benzinăriile obișnuite, unde beneficiază de prețul plafonat. Dacă ar cumpăra în regim angro, prin contracte directe cu companiile petroliere, ele nu ar beneficia de prețuri mai mici, ci de prețurile formate pe piața liberă. În plus, datorită prețului plafonat, mulți șoferi de camion din toate țările care tranzitează Ungaria își umplu acum rezervoarele în această țară. Și locuitori obișnuiți din țările vecine aprovizionează acum din Ungaria, sub forma a ceea ce se numește „turism de carburanți”.

Drept urmare, compania maghiară Mol a anunțat la începutul lunii martie că introduce limite de combustibil cumpărat: la benzinăriile obișnuite, cantitatea maximă ce poate fi cumpărată cu o singură achiziție (mașină, dubă, rezervor, canistră, butoi etc.) este de 100 de litri, iar la stațiile mai mari este de 500 litri. Compania  MOL se găsește pe locul trei pe piaţa din România.

(Jurnal)