AcasăActualitateAstăzi, 29 ianuarie, este Ziua Internațională a Automobilului! Care a fost Primul automobil...

Astăzi, 29 ianuarie, este Ziua Internațională a Automobilului! Care a fost Primul automobil românesc și unde a fost produs ?

29 ianuarie - Ziua Internațională a Automobilului. Primul automobil românesc a fost produs la fabrica Marta din Arad

În privinţa primului producător auto din ţara noastră încă există și astăzi dispute după cum susține autorul acestui material.

Cert este că în anul 1908 (sau 1909),  la Arad a luat naștere fabrica Marta (Magyar Automobil Részvény Társaság Arad), o sucursală a companiei americane Westinghouse. Aici încep să fie produse mai multe tipuri de automobile printre ele fiind şi primul automobil care purta numele fabricii. Dar pe atunci Aradul făcea parte din Imperiul Austro-Ungar, așa că după terminarea Primului Război Mondial, Transilvania se uneşte cu România, iar fabrica de la Arad își întrerupe orice legătură cu Daimler.

Fabrica Marta şi cea de vagoane Weitzer se unesc sub denumirea Societatea ”Astra”. Noua companie începe să producă autoturisme şi camioane. Viaţa fabricii nu durează însă decât doi ani, iar în 1912 compania Westinghouse dă faliment, fabrica fiind preluată de Austro Daimler.

În anul 1926 are loc o nouă schimbare majoră a fabricii Marta. Fabrica este demontată bucată cu bucată şi mutată la Braşov unde este înfiinţată Întreprinderea Aeronautică Română (IAR).

După al Doilea Război Mondial, România începe să intre în contact cu producția de vehicule, devenind, încet, încet una din țările cu cea mai mare producție din estul Europei.

A  altă versiune a acestei istorii a nașterii automobilului pe meleagurile noastre este cea în care marele insdustriaș Malaxa ar fi fost cel care a fabricat primul autoturism 100% românesc și tot acela care în 1945, a creat,  la Reşiţa, un autoturism cu ajutorul inginerilor de la IAR.

 Foto AGERPRES: Nicolae Ceaușescu , la volanul primei Dacii realizată de constructorii români, la Colibași.

Cert este că un lider rus ( unii spun că este vorba chiar de  Leonid Brejnev, fost președinte al URSS), a fost impresionat de maşina lui Malaxa,  și că drept urmare toată linia de asamblare de la Reşiţa a fost mutată la ruşi. După ruperea de influenţa sovieticilor și venirea la putere a lui Nicolae Ceauşescu  s-a stabilit  colaborarea cu firma franceză Renault.

 În acest context, în anul 1968 începe producția de serie a automobilelor ”Dacia” la Colibaşi. Maşinile însă erau numai asamblate acolo, piesele fiind fabricate în Franţa. Restul poveștii îl știți, ba alții chiar l-au trăit…

(Jurnal)

VREMEA

Giurgiu
câțiva nori
25.7 ° C
25.7 °
25.7 °
55 %
5.5kmh
24 %
mar
34 °
mie
33 °
joi
35 °
vin
34 °
sâm
35 °

NOTA

Vă rugăm să folosiți un limbaj decent în comentariile pe care le lasati. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii se vor sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul jurnalgiurgiuvean.ro nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii. Responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului!