Linia de tren București – Giurgiu, ce a fost nu de mult redată în folosință se află încă sub potențialul normal privind traficul de călători limitându-se la mai puțin de jumătate din prognoză…
După cum am, anunțat în mai multe rânduri, cvirculația trenurilor pe ruta “București – Giurgiu”, una dintre primele linii de cale ferată care au fost construite pe teritoriul actual al României, a fost reluată de la 1 iunie, după o pauză de 19 ani!
De atunci, numai în luna iunie, aproximativ 14.000 de persoane au călătorit cu trenul pe acest tronson, care leagă Capitala de orașul-port de la Dunăre, după cum arată datele Autorității pentru Reformă Feroviară.
Cei mai mulți călători sunt navetiști, adică muncitori și elevi, dar și persoane care folosesc trenul în scop turistic, pentru a ajunge la Parcul Național Comana, una dintre cele mai importante zone de recreere din jurul Capitalei.
În luna iulie, numărul pasagerilor a scăzut însă, cu aproape 30%, la aproximativ 10.000, mai arată statisticile instituției.
Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu consideră că este o consecință a perioadei concediilor și a vacanțelor.
Numărul trenurilor ar putea fi suplimentat
Pe linia București – Giurgiu circulă, zilnic, șapte perechi de trenuri Regio ale “CFR Călători”. Cele șapte perechi de trenuri fac în total 14 curse, dus-întors.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară are în plan ca pe linia București-Giurgiu să circule, în viitor, și operatori privați, astfel încât călătorii să aibă la dispoziție mai multe trenuri, pe toată durata zilei.
Oficialii instituției au făcut calcule și vor ca numărul perechilor de trenuri să crească la 19, ceea ce ar însemna, în total, 38 de curse zilnice, dus-întors.
În prezent, dacă luăm în calcul numărul minim de 70 de locuri al unui tren, atunci pentru cele 14 curse zilnice, dus-întors, ne rezultă, astfel, o capacitate totală de transport de cel puțin 980 de călători pe zi, arată calculele Economedia.
Cum în luna iunie au fost aproximativ 450 de pasageri pe zi, iar în luna iulie doar circa 330-350 rezultă că traficul de călători pe linia București-Giurgiu este acum la mai puțin de jumătate din potențial.
Trenul este deocamdată de două ori mai lent decât mașina!
Pentru a atrage mai mulți călători pe linia București-Giurgiu, sindicaliștii de la calea ferată sunt de părere că pe lângă suplimentarea numărului de trenuri mai sunt necesare și alte investiții, inclusiv pentru modernizarea liniei.
În prezent, în condițiile în care linia nu este electrificată, o călătorie cu trenul de Gara de Nord din București până la Giurgiu durează, în total, circa două ore.
Trenurile Regio parcurg aproximativ 40 de minute de la Gara de Nord până la Gara Progresul, iar de la Gara Progresul până la Giurgiu, circa 1 h și 20 de minute.
În comparație, o călătorie cu microbuzul sau cu autoturismul personal de la București la Giurgiu poate să dureze circă o oră, adică de două ori mai puțin decât cu trenul.
Reprezentații asociațiilor care militează pentru dezvoltarea infrastructurii sunt de părere că trenul va deveni o alternativă viabilă la mașină, numai după ce numărul lor va fi suplimentat, iar viteza de circulație va crește.
Reprezentatul Asociației “Construim România” mai consideră că odată cu modernizarea infrastructurii feroviare va crește și mai mult traficul navetă pe relația Bucureștiului cu județul Giurgiu.
Aproape jumătate de miliard de euro pentru modernizarea liniei
Circulația trenurilor pe linia București – Giurgiu a fost reluată în condițiile în care podul peste râul Argeș de la Grădiștea a fost reconstruit. Edificiul a fost distrus de inundații în vara lui 2005.
„CFR Infrastructură” a scos la licitație lucrările pentru modernizarea sectorului “Vidra-Comana”, care au inclus și reconstrucția podului de la Grădiștea, în decembrie 2020.
Lucrările trebuiau să fie gata încă din vara anului trecut, dar au apărut întârzieri din motive birocraice dar și din cauza unor alunecări de teren.
În luna mai a acestui an, „CFR Infrastructură” a scos la licitaţie și etapa a doua de modernizare a liniei de tren “Bucureşti – Giurgiu”, în lungime de 93,45 km., fără sectorul modernizat deja, “Vidra-Comana”.
În etapa a doua vor fi efectuate inclusiv lucrări de electrificare. Lucrările vor dura trei ani, de la momentul emiterii ordinului de începere. Valoarea totală a investițiilor se ridică la aproximativ 2,25 miliarde de lei, adică peste 450 milioane de euro.
În timpul investițiilor, pe unele sectoare de cale ferată, CFR are în plan să transporte pasagerii şi cu microbuzele, pentru a nu opri complet circualția trenurilor.
Calea ferată „București-Giurgiu” a fost dată în folosință în anul 1869 și a fost prima linie de tren construită pe teritoriul României de atunci.
La momentul inaugurării, călătoria cu trenul de la Gara Filaret din București la Giurgiu a durat circa o oră și jumătate. Durata călătoriei de acum 155 de ani este comparabilă cu cea din prezent, de o oră și 20 de minute, de la București Progresul la Giurgiu.
Sursa: Economedia