Primăria Giurgiu a fost, recent, gazda unei întâlniri româno-bulgare ce a avut drept obiectiv prezentarea unui mare proiect Pan European care presupune amenajarea unei căi ferate de mare viteză care să lege Marea Egee de Marea Baltică și construirea noului pod peste Dunăre.

La întrunire au participat reprezentanți ai CFR, ai Consiliului Județean, echipa de proiect, precum și primarul Adrian Anghelescu, administratorul public Ionel Muscalu, viceprimarul Marian Damian și arhitectul șef al orașului Cătălina Vărzaru.

Au fost discutate variante de amplasament pentru noul pod combinat – feroviar și rutier, până în prezent, arătându-și interesul pentru acest proiect, țări precum Grecia, Polonia, Slovacia, România și Bulgaria.

„Astfel, proiectul are în vedere amenajarea unui port la Marea Egee și crearea unei linii de cale ferată care să lege Marea Egee de Marea Baltică și totodată construirea unei noi autostrăzi pentru traficul rutier. Așa cum a fost proiectată, autostrada Dunăre-Marea Egee va porni de la centura București, va traversa Giurgiu de la Est, va traversa Dunărea de pe noul pod, toată Bulgaria, iar în final va face legătura cu autostrada din Grecia”, se arată într-o informare a Primăriei Municipiului Giurgiu.

Inițiatorii proiectului spun că actualul pod care face legătura între Giurgiu și Ruse, Podul Prieteniei, este uzat moral, iar în următorii 20-30 de ani va deveni uzat și fizic, pentru construirea noului pod existând două variante: în aval sau în amonte de actualul pod, ambele ipoteze presupunând construirea unui nou pod combinat.

Rumen Markov, coordonatorul proiectului, preciza că tot ceea ce s-a punctat în cadrul proiectului corespunde normelor UE: lungimea trenurilor va fi de 750 metri, iar viteza de 150 km/h. De asemenea, a fost luată în calcul posibilitatea de interconectare cu actualele stații de tren. Din cele relatate, în cadrul întâlnirii, noua stație de tren din Giurgiu ar putea fi amenajată între actuala stație Giurgiu Nord și noul pod și va avea o lungime de 4,5 km. Totodată, s-a avut în vedere conservarea actualelor linii de cale ferată ale podului și electrificarea acestora, astfel încât, în caz de nevoie, să fie folosite ambele poduri.

Mi-aș dori să introduceți în această ecuație, Suedia și Norvegia. Eu văd aplicată această strategie doar prin accesarea de fonduri europene nerambursabile. Aveți mare dreptate că actualul pod este uzat și că în curând va fi închis. Din partea autorității locale giurgiuvene aveți toată deschiderea și susținerea”, a declarat primarul Adrian Anghelescu în cadrul întâlnirii.

La finalul întrevederii, Rumen Markov a subliniat că susține ideea de aplicabilitate a proiectului prin intermediul unui parteneriat public privat și că amenajarea unui nou pod peste Dunăre va dubla capacitatea de transport, având în vedere noua autostradă și electrificarea liniilor de cale ferată.

Proiectul implică eforturi considerabile, iar discuțiile vor fi purtate mai departe la nivel național, principalii decidenți fiind Guvernul României și Ministerul Transporturilor.